Ljudklipp: FSS_out_of_control.mp3

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Fredrik, 27 Februari 2009.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Den här ljudupptagningen som jag har länkat till nedan beskriver en situation där en pilot för ett mindre flygplan har hamnat i spinn samt hur han med hjälp av flygtrafikledningen lyckas reda ut hela situationen, som till slut får ett lyckligt slut.

    Jag kan konstatera att det finns lika många sätt att reagera på, i en sådan här situation, som det finns piloter. Det här var ett exempel. Mycket intressant att få ta del av.

    Ljudklipp: FSS_out_of_control.mp3 (9 min 19 sek)

    Mvh,
    Fredrik
     
  2. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Huga! Skräckupplevelse nummer ett! Killen lyckades åtminstone ta in information från flygledaren trots panik! :X

    Tydligt exempel på vad som kan hända om man flyger in i moln!

    Mycket proffsigt agerande av flygledarna. :tupX2
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem


    Hur menar du?

    För övrig sånt kan hända om man försöker vända tillbaka efter motorstop.......

    Inspelnig blir dock kort,i sin höjd.

    /TOC
     
  4. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Jag kan hörde fel, men jag uppfattade det som att han kom in i moln och tappade referenser, försökte svänga tillbaka, och tappade kontrollen?
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Oooj, det där var skrämmande, och tack och lov så fick det ett lyckligt slut. Det skulle kunna hända vem som helst av oss. Jag fick ont i magen bara av att lyssna.

    Jonas
     
  6. Laban

    Laban Ny medlem

    Jisses, kalla kårar... otäckt men utbildande. Tänk att få höra det där på frekvensen...

    Snabbt uppfattat av FL, hade ju inte mycket att gå på.

    Det här ljudklippet borde användas i utbildningssyfte för PPL elever (som mig själv). Menar, jag kan ju bara tala för mig själv men jag tror jag för alltid kommer att ha klippet i bakhuvudet associerat till:

    1) Förringa inte riskerna med IMC när du är VFR rated
    2) Vikten av att bemästra en 180 graders sväng i IMC

    Detta i sin tur leder i alla fall mig till en (om möjligt) större respekt för IMC och kommer träna svängar till kontrakurs med huva på mig mycket mer samt även se till att hålla den färdigheten fräsch genom regelbundenhet. Kan kanske tyckas överspänt... men frågan jag ställer mig är: Vill jag uppleva den skräcken själv live? Näe, alltså agera enligt devisen "The prepared survives"...
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem

    Tänk OM han hamnade i spinn pga svängen,hamnade i panik redan utanför.

    Han visste före moln,redan under utbildning,att han har 90 sek kvar att leva,game over.

    Han hade lysnat liknande ljudklipp och fick total panik.

    Hur som helst,man hamnar inte i moln,man flyger dit.(som du också skriver)

    /TOC
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

    Hittade ett bra inlägg som handlar om ämnet.

    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=541&forumID=23

    /TOC
     

Dela sidan