Lyftkraftens storlek vid planflykt v.s stigning?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av GhostRider, 15 September 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. GhostRider

    GhostRider Ny medlem

    Hej,
    Har börjat läsa teori för UL-b och har hakat upp mig på en av kontrollfrågorna i boken "Flygningens grundprinciper". Frågan lyder: Hur stor är lyftkraften på vingen vid stigning jämfört med planflykt? Svaret är enligt facit att lyftkraften är MINDRE. Detta kan väl ändå inte stämma? Jag har fått lära mig att lyftkraften ökar med ökad anfallsvinkel. Får inte detta att gå ihop!
     
  2. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Anfallsvinkeln har som referens den relativa vinden. Du har inte högre anfallsvinkel bara för att du stiger.

    När du stiger drar propellern uppåt medans vikten är oförändrad, så vingarna behöver inte producera like mycket lyftkraft som vid planflykt.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Man har i och för sig normalt högre anfallsvinkel när man stiger, men det beror på att man stiger med lägre hastighet än marschfart för att minska luftmotståndet och därmed "frigöra" motoreffekt för att stiga.

    Precis! Och motsvarande gäller vid plané -- luftmotståndet får en uppåtriktad komposant så även då är lyftkraften mindre.
     
  4. GhostRider

    GhostRider Ny medlem

    Jag är medveten om att anfallsvinkel och vinkel mot horisonten är olika saker. Men normalt är ju även anfallsvinkeln högre vid stigning, vilket också står i boken. Jag förstår också resonemanget att motorn ger ökad dragkraft vid stigning, men jag förstår fortfarande inte hur lyftkraften på vingen kan vara mindre vid stigning. För mig låter det som en paradox, anfallsvinkeln ökar men ändå minskar lyftkraften. Beror det på att även farten minskar (normalt sätt) vid stigning? I så fall har jag lättare att köpa resonemanget. Men om vi säger att man har ett riktigt motorstarkt plan, och först flyger i planflykt i 100 kts, sedan drar på gas och stiger men behåller samma hastighet, då borde väl vingens lyftkraft öka? Och om man drar på full gas och även ökar farten så man stiger i 110 kts, då borde väl vingens lyftkraft öka ännu mer?
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Precis. För att ta ett extremfall -- ett stridsflygplan som stiger lodrätt. Det är då bara motordragkraften som håller flygplanet i luften. Vingen ger ingen lyftkraft alls, dvs anfallsvinkeln är noll (eller rättare sagt något negativ ifall vingprofilen är asymmetrisk).
    Nej, vingens lyftkraft är oförändrad eftersom man samtidigt sänker anfallsvinkeln.
     
  6. GhostRider

    GhostRider Ny medlem

    Ok tack, nu förstår jag bättre. Bra förklarat. Boken är inte helt tydlig ibland i att förklara tycker jag, ibland tycker jag boken krånglar till saker som egentligen inte är så komplicerade alls.
     
Laddar...

Dela sidan