Medical class 1 eller 2?

Diskussion i 'Flygmedicin' startad av Christian95, 28 Februari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Christian95

    Christian95 Ny medlem

    Hej!
    Jag har efter mycket funderande bestämt mig för att uppfylla min dröm och bli kommersiell pilot. Jag har tänkt göra utbildningen under en fem års period för att kunna jobba vid sidan av. Det jag undrar är om ni tycker man ska göra en medical class 1 nu direkt innan man lägger ner mycket pengar på en utbildning eller man ska börja med medical class 2?

    Att tilläga är att jag precis ska börja med PPL-utbildningen.

    Hälsningar
    Christian
     
    Senast redigerad av en moderator: 28 Februari 2016
    • Gillar Gillar x 1
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Om du tänker ta ditt PPL enbart för att bli yrkespilot tycker jag att det verkar klokt att gå på klass I direkt. Tänk om du väntar och sedan inte blir godkänd? Om du å andra sidan ser PPL som något du vill ha oavsett så kan du kanske vänta med klass I? Vad är prisskillnaden?
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag skulle säga klass 1 på en gång. Sedan behöver du inte förnya den hela tiden utan kan låta den förfalla till klass 2 då och då sålänge du har koll på utgångsdatumen för de olika sakerna. Lycka till med ditt flygande! Jag tycker verkligen att det låter som en bra idé att ta det lite långsamt. Fortsätt också att kritiskt granska branschen, den är inte för alla och man måste göra uppoffringar.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Absolut klass 1 på en gång!!
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vad händer om den förfaller till klass 2? Måste man göra om den inledande undersökningen (som jag antar är noggrannare) eller är det en vanlig klass 1 undersökning ?
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Ditt medical blir automatiskt ett klass 2 efter ett år(utgångsdatum). Du behöver inte göra den inledande undersökningen igen om det förfaller. Däremot är det bra som sagt att hålla koll på datumen på de andra grejerna, EKG, audiogram och så vidare så att du vet om de är giltiga eller inte. Du måste ha ett klass 1 igen den dag du ska använda ditt CPL. Sedan har det varit lite diskussioner om man kan flyga överhuvudtaget med ett CPL och klass 2 eftersom den kombinationen inte riktigt finns i Part-FCL. Men det är en annan fråga, här handlade det om utbildning och att eleven ska ta ett PPL först.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack!
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan