När behöver man försena sin färdplan?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Kim Johnsson, 25 Augusti 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Kim Johnsson

    Kim Johnsson Ny medlem

    Visst är det så att man får vara upp till 60 minuter försenad från EOBT i en VFR-färdplan utan att man behöver skicka in en ändring, åtminstone i Sverige? Men hur är det i andra länder, och vid internationella flygningar?

    Läser detta i Danmarks AIM: "The ICAO requirement is that delays in excess of thirty (30) minutes should be communicated (cf. para. 4.4.2.1.2. ICAO Doc. 4444). This requirement is mandatory. For flights, which are departing, arriving or over-flying states within the IFPS-zone the requirement is that any change (+ or -) in an EOBT of more than 15 minutes shall be communicated."

    Lite osäker på hur det ska tolkas. Är det max 30 minuter försening som gäller, eller max 15? Eller är det även här 60 minuter men att det står nån annanstans?

    Ska flyga till Bornholm för första gången imorgon, och kom nu på att det inte är säkert att samma regler gäller där som här =)
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Är det inte 30 minuter till IFR? +-15 minuter är om du vet säkert att din EOBT kommer ändras, d v s det är ingen delay utan ny EOBT tid.
     
  3. Kim Johnsson

    Kim Johnsson Ny medlem

    Möjligt... svårt att hitta tydlig information i alla dessa regelverk.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    IFR- och VFR-färdplaner hanteras helt olika, så man måste hålla isär dem.

    IFR-färdplaner skickas till ett europagemensamt datorsystem (IFPS) som sedan skickar ut dem till trafikledningarna vid rätt tillfälle. För IFR gäller ±15 minuter på EOBT. Väntar man för länge så kommer IFPS automatiskt att ta bort färdplanen. (Ok, den finns kvar i datorerna, men trafikledningen ser den inte.)

    VFR-färdplaner skickas direkt till berörda trafikledningar. Där finns ingen automatik för när de tas bort (i alla fall ingen enhetlig automatik).

    ICAO-regeln som AIP-Danmark hänvisar till säger 30 minuter för kontrollerade flygningar och 60 minuter för okontrollerade flygningar. Det som står om ±15 minuter är en europeisk regel som enbart gäller IFR. Så grundregeln är alltså 30/60 minuter för VFR-färdplaner även om (tyvärr) enstaka länder kan ha olika regler. I Sverige gäller t.ex. 60 minuter även för kontrollerad VFR.
     
  5. Kim Johnsson

    Kim Johnsson Ny medlem

    Och kontrollerad VFR är det om någon del av flygningen sker i kontrollerat luftrum? Eller betyder det något annat?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det betyder att flygningen är kontrollerad av trafikledningen. Dvs att den kräver och sker under en klarering. För VFR gäller det flygning i luftrum klass B, C, D, flygplatstrafik vid kontrollerade flygplatser och Speciell VFR. (SERA.5005 (h))

    Detta är inte samma sak som att flygningen sker i kontrollerat luftrum eftersom klass E är kontrollerat luftrum, men VFR-flygningar inte är kontrollerade där. En kontrollerad flygplats kan också finnas i okontrollerad (klass F eller G) luft och då är VFR-trafik ändå kontrollerad. Ingen av dessa situationer förekommer i Sverige, men de förekommer utomlands.
     
    Senast redigerad: 26 Augusti 2016
  7. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Har inte den regeln harmoniserats än? Jag tänker på de nya europeiska reglerna efter den 25:e augusti.
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Reglerna som trädde ikraft igår var driftbestämmelser för privatflyg och berör inte trafikledningsfrågor.
     
Laddar...

Dela sidan