Någon som har erfarenhet av Garmin 795?

Diskussion i '060 Navigation' startad av dental397, 20 Januari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. dental397

    dental397 Ny medlem

    Hej alla!
    Funderar på att skaffa en aera Garmin 795 GPS. Tänkte köpa den i England.
    Det verkar som om den kommer laddad med kartor för USA från AOPA men inte med Jeppesens kartor.
    Jag skulle behöva:
    VFR kartor med geocentrering
    IFR kartor med geocentrering
    Approach plates med geocentrering
    Och gärna terrain clearance

    Det viktiga är approach/terminal charts. Måste jag ta dem från Jeppesen eller duger de som redan är installerade (om de nu är det...).
    Om jag måsrte hämta dem från Jeppesen, finns det någon som vet om det fungerar smärtfritt?

    Tacksam för svar från någon som vet...
    Lars
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej, jag har ingen erfarenhet av 795an, men jag skulle bli väldigt förvånad om den tex har IFR kartor och Approach plates för Europa med Geocentrering. Jeppesen verkar vara de enda som har material för Europa och jag misstänker att deras egen programvara för tex iPad prioriteras där (dock inte Geocentrering på approacher än vad jag hört). Kolla det noga innan du köper. Finns det så vore det toppen! Om du kan leva utan detta så så finns ju andra alternativ på tex iPad som Air Nav Pro. Den har terrain clearance, 3D vy över landskapet, navdata, VFR kartor och simulerade instrument när du flyger.

    Jonas
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag har också drömt om 795:an men insåg att det är svårt att rättfärdiga kostnaden. Jag flyger (vfr) med 2 ipads. På den ena som är fast monterad har jag Air Nav Pro och på den andra som jag har i min knee board kör jag SkyDemon. Jag gör all planering i SkyDemon. Planerar rutter, bränsle beräkning, W&B, lämna in flight plan.. Tja i princip allt. I och med att jag har 2 ipads så känner jag mig säker på att det inte ska bli problem om någon av dom skulle hänga sig eller något sånt. Kostnaden för detta kommer inte ens upp till hälften av vad 795:an kostar utan tilläggs abonnemang. Självklart så är papperskartan med vid varje flygning.
    Hittade en video som verkar gammal men... Utvecklingen hos SkyDemon går fort framåt..

     
  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det blev en 795:a lik förbannat. En Zaon xrx åkte med i paketet också.
    Jag handlade från www.pilotshop.nl
    Klart billigare där än här hemma.
    Vilken sjuk tekniknörd jag är!!! ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Någon som blivit klokare angående Approach/terminal charts på 795 ännu? Fanns det med för Europa? Vad betalar man då i så fall per år?
     
  7. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jonas. När vi kommer till Stegeborg så får du leka med min 795:a så kanske vi lär oss något båda två? :)
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Japp!! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej, säg till när ni ska till Stegeborg!
    Jag bor i närheten

    Med vänlig hälsning, Mats
     
  10. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

  11. Bengan1414

    Bengan1414 Ny medlem

    Hej Dental397!

    Jag är ny här på forumet och detta är mitt första inlägg. Jag har nyss köpt mig en 795:a från utlandet. Det var "Atlantic"-kartor installerade på den som gick ut i april-13. Tänkte höra med dig och er andra här på forumet som har mera erfarenhet av GPS:er om dessa kartor duger eller om man ska kosta på sig uppdateringar.

    Dela gärna med er om andra tips och erfarenheter ni har av grunkan, har bara haft den några dagar så jag har inte hunnit sätta mig in i alla finesser ännu.

    Mvh
    //Bengan
     
  12. Bengan1414

    Bengan1414 Ny medlem

    Jag får inte "obstacles" att fungera på min 795:a.
    Någon som har en aning om hur det fungerar?
     
  13. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Så här säger handboken

    Obstacles are shown on the Terrain Map View, at or below the map range of 12 nm. Obstacles are also shown on the Navigation Map when the map range is set to 5 nm or below.

    Enabling/Disabling Terrain Shading on the Navigation Map:
    1) From the Main Menu touch the Map Icon.
    2) Touch the Menu Icon.
    a) Touch the 'Show/Hide...' menu option.
    b) Touch theTerrain 'Show/Hide' Button to toggle the terrain overlay on/off.

    //Lennart
     
  14. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

  15. Bengan1414

    Bengan1414 Ny medlem

    jag har manualen och jag hittar det i menyerna men den visar inga "obstacles" när jag är ute och flyger.
    När jag startar upp den så skriver den följande;
    Atlantic aviation data 1303 Expired 04-Apr 2013
    Obstacles Data Missing
    Worldwide-9 Terrain 12T1
    AC-U-KWIK Atlantic Directory Data 13D2

    Den är ny, men köpt privat från utlandet som i stort sett har öppnat kartongen, startat grunkan för att lägga ner den igen och sålt den till mig.
    Kan det vara så att det fanns med någon fil med "obstacles" vid köpet?
    Jag har provat att uppdatera den men det hjälpte inte.

    //Bengan
     
  16. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Men har du registrerat den på flygarmin.com och laddat ner någon data?
    En uppdatering medföljde när jag köpte min.
     
  17. Bengan1414

    Bengan1414 Ny medlem

    Tack för ditt svar...
    Ja, jag har registrerat den och jag har hämtat hem de uppdateringar som jag var berättigad till. Jag har varit i kontakt med Garmin/England om detta och enligt dem så ska det medfölja en uppdaterings-kupong till varje enhet men någon sådan var tyvärr inte med. Maskinerna ska dock vara förprogrammerade med karta och "obstacles" men den senare saknas i min och enda anledningen till det enligt Garmin är om någon har försökt uppdatera och uppdateringen har misslyckats. En uppdatering kostar 50$ då får jag nya kartor och obstacles, det får väl bli en sådan till våren hade jag tänkt.
    Är era paneler "svårtryckta" när det är kallt? Jag har svårt att få min att reagera när det är kallt ute men då kör jag ju också öppen kärra.
     
Laddar...

Dela sidan