Nödlandning C172 på motorväg

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Jonas, 20 November 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det skulle vara intressant att få veta vad det var som låg bakom motorproblemet.
     
  3. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Det där scenariot har man ju vevat upp framför sig några ggr i tanken. Hellre väljer jag en väg än skogen såvida inte vägen är fullt trafikerad då. Fast kanske ändå. Det borde vara hyfsad chans att få noll dödsfall även om landningen resulterar i en större seriekrock än vad jag har om jag kraschar in i skogen. Hur resonerar ni?
    Men det är ändå inget klart beslut. Man vill ju inte gärna få på sitt samvete att en familj dör bara för att jag räddar mitt eget skinn. Kanske även om jag har passagerare med mig.
    Inget lätt beslut.
     
  4. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Landning på en hårt trafikerad väg bör nog undvikas, att bli påkörd av en bil lär inte sluta bra och som sagt kan man orsaka en större olycka. Spec om man landar mot trafiken. Är trafiken gles är det ju en annan sak, jag har nog en väg som förstahandsalternativ men trafikmängden här uppe är inte så stor så det är mer enskilda fordon man måste ha koll på.
    Fördelen med landning på väg är att även om det skiter sig så kan räddningspersonal vara på plats relativt snabbt jmf med om de ska dra ogång ett eftersök efter ett plan som ligger ute i skogen.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är alltid svårt att göra ett utlåtande av att bara att se ett kort klipp såhär. Men jag tyckte nog att det var någorlunda vettigt. Om man landar i samma riktning så har en Cessna ungefär samma sättningsfart som en vanlig bil har i "cruisefart". Det borde inte resultera i något allvarligare än en kraftig inbromsning. Här verkade det inte vara särskilt mycket trafik åt det hållet han landade.
    Har sett många på FB och så vidare med starka åsikter men det är lurigt att uttala när man bara ser detta korta klipp som sagt.
    Skönt att allt gick bra.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Jag skulle alla gånger valt en normalt trafikerad väg om trafiken går åt ett håll (motorväg) framför terrängen. Har ofta funderat på det när jag kör bil på E4:an. Man behöver ju dock se upp för broar etc. Och som påpekades ovan så är ju hastigheten istort sett samma som för trafiken och gör bilisterna inget panikartat så borde det gå bra...
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    I detta fall så fanns ju som det såg ut hyfsat med öppna fält runtomkring. Svårt att säga vad som vore bäst...
     
Laddar...

Dela sidan