Nationsgräns, ATS-färdplan

Diskussion i '033 Färdplanering' startad av ankan, 9 April 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. ankan

    ankan Medlem

    Hej,

    Enligt:
    http://www.lfv.se/AIP/ENR/ENR%201/ES_ENR_1_10_en.pdf

    så ska:

    "Vid VFR-flygning skall plats och beräknad flygtid (EET) för
    passage av gränsen till svenskt territorium anges i färdplanen
    under pkt 18, föregånget av förkortningen EET/. "

    Men lite senare i samma text anges som exempel:

    "Exempel: EET/EINN0204 "

    EINN är nån flygplats på Irland, så jag antar att exemplet inte visar hur det ser ut när man korsar FIR-gränser.

    Någon som vet hur det ska se ut, med plats och flygtid?

    Typ:
    EET/OGLOB0204

    ? Men ska man inte ange vilket FIR man åker in i?

    Typ FIR-namn, plats och tid:
    EET/EFAA OGLOB0204

    Och tänk om man inte tänkte åka in via en inpasseringspunkt? (Vilket man inte måste):

    Följande ser smått oläsligt ut:
    EET/5955N01925E0204
     
  2. FL95

    FL95 Medlem

    Jag vet inte exakt hur man SKA göra, men jag brukar skriva så här t ex vid en flygning från Sverige till Tyskland (Bremen FIR) via Danmark:

    EET/EKDK0040 EDWW0110

    Jag anger inte någon punkt, inte heller vilket FIR jag kommer ifrån, det är ju underförstått.

    /Daniel
     
  3. lh

    lh Ny medlem

    Det varierar mellan olika länder huruvida det räcker med att ange FIR-indikatorn eller om man ska ange en bestämd punkt. Kolla i respektive lands AIP. Vissa länder tillåter geografiska namn. Jag håller med om att det blir svårläst om man anger en koordinat ;)
     
  4. Gimlet

    Gimlet Ny medlem

    Jag kommer ihåg en gång när jag skickade in en färdplan till Polen. Jag skrev EET/EPWW0030. Efter en timme fick jag ett meddelande om att polackerna ville ha var jag tänkte korsa gränsen. Så jag tog ett fix som låg på precis på strecket mellan ROE och punkten jag hade inne i Polen och ändrade färdplanen. När jag kom hem så försökte jag läsa mig till var det stod att jag måste ange punkt för FIR-passage. Jag kunde inte hitta det. Jag hittade att jag måste ange tid men inte var. Hur som helst- jag gjorde som de sa och de var nöjda.

    När man anger ett FIX så behövs inte firet. Det syns ju på rutten var du kommer ifrån och vilken fir du går in i.

    EINN känns som en felskrivning. Borde det inte vara bättre att ha ett exempel på ett fir som finns.
     
  5. Bodd

    Bodd Medlem

    Jag gissar på att du i så fall hade skrivit din rutt som ROE DCT ...och sedan nästa punkt som redan låg en bit in i EPWW FIR. De färdplanerna vi använder på mitt jobb har alltid bara "EET/EPWW0120" i fält 18. Däremot så framgår punkten i routesektionen, antingen eftersom en airway används eller om en DCT-punkt som även anger gränsen anges.

    Jag är inte säker på det. Som sagt så anger vi alltid FIRen i våra färdplaner på jobbet.

    Ja, de har nog misstagit Shannon flygplats (EINN) för Shannon FIR (EISN)
     
  6. ankan

    ankan Medlem

    Tack för alla bra svar!

    Hehe, hursomhelst är det ett skumt exempel LFV har valt! Kan inte vara många piloter som lämnar Sweden FIR genom att flyga in i "Shannon FIR"*** :p!

    En intressant grej är att svensk AIP faktiskt säger:

    "Vid VFR-flygning skall plats och beräknad flygtid (EET) för
    passage av gränsen till svenskt territorium anges i färdplanen
    under pkt 18, föregånget av förkortningen EET/."

    Jag får inte ihop det. Jag har sett på många håll att man ska göra som folk har sagt i den här tråden: Bara enget FIR-namn och tid. Men AIP säger "plats och beräknad tid". En plats innebär ju inte något FIR-namn, nödvändigtvis, så då skulle man skriva nåt helt annat än vad de flesta verkar göra.

    Jag hoppas att de menar gränsen till Svenskt FIR, inte staten Sveriges nationsgräns, för då blir det plötsligt väldigt jobbigt :sneaky , det är inte helt lätt att hålla reda på vad som egentligen är svenskt territorium. Sweden FIR innehåller ju även Bornholm, och det är ju knappast Svenskt territorium.



    ***Eftersom det inte gränsar till Sweden FIR (Shannon FIR alltså).
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem

    Jag tror att du har missuppfattat liten om regeln:

    "Vid VFR-flygning skall plats och beräknad flygtid (EET) för
    passage av gränsen till svenskt territorium anges i färdplanen
    under pkt 18, föregånget av förkortningen EET/."

    Om man nu skulle göra som andra vill och gör kan det bli fel.

    Vilken luftrum,vilken FIR flyger du in efter passage?

    Vilka regel gäller där angående tid och plats?

    Värt att kolla,lika mycke värt att kolla hur lång tid innan man måste lämna FPL enligt andra ländernas krav mm :)

    /TOC

    PS Inte lätt att vara VFR flygare :laugh
     
  8. ankan

    ankan Medlem

    Tjena!

    Jag tror snarare att jag inte förstått alls än att jag missförstått!

    Av de olika länders AIP jag läst så är den Svenska den med mest information. Men inte ens den ger särskillt mycket info.

    Något som kan vara värt att veta är att man i Finland förväntas ange vilken tid man flyger in i ADIZ, exakt hur man gör står under Flight Planning i deras AIP ENR.

    Jag kommer nog att försöka med typ"EET/ESAA0037", när det gäller inpassagen i svenskt FIR.

    Nej, det är sannerligen inte lätt att vara VFR-pilot, speciellt inte internationell sådan! :)
     
  9. ankan

    ankan Medlem

    Bodd: Det du skrev om:

    "däremot så framgår punkten i routesektionen, antingen eftersom en airway används eller om en DCT-punkt som även anger gränsen anges.".

    Lät väldigt vettigt!
    Hur anger du att en viss DCT-punkt ligger på gränsen? Eller låter du mottagaren lista ut själv att punkten är på gränsen? Eller kör du bara via signifikanta punkter? (Dessa är dock så glesa att man måste åka konstiga omvägar ibland, vilket känns fel)
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    Egentligen Ih har redan svarat kort och rätt på din fråga.

    Undertecknad har i alla år fått ihop alla länders regler hur man fyller på en färdplan.

    Skulle vilja påstå att information är heltäckande.

    Du kan för din del göra som du vill eller som andra vill,jag ville bara göra en försök att hjälpa till......

    Här är den Svenska regeln:

    TSFS 2010:145

    EET/ Beteckningar för signifikanta punkter eller FIR-gränser och ackumulerad beräknad flygtid till dessa punkter eller FIR-gränser, när så föreskrivs genom regional överenskommelse eller av vederbörande ATS-myndighet. Vid VFR-flygning ska plats och beräknad flygtid för passage av gräns till svenskt territorium anges. Exempel: EET/EINN0204.


    AIP ENR 1.10-4

    Vid VFR-flygning skall plats och beräknad flygtid (EET) för
    passage av gränsen till svenskt territorium anges i färdplanen
    under pkt 18, föregånget av förkortningen EET/.


    AIP ENR 1.10-13

    Fält 18 Övriga upplysningar
    EET/ beteckningar för signifikanta punkter eller FIR-gränser och ackumulerad beräknad flygtid till dessa punkter eller FIR-gränser,när så föreskrivits genom regional överkommelse eller av vedebörande ATS myndighet.
    Exempel: EET/EINN0204

    Föreskrifterna ovan räcker gott och väl att bestämmä hur ska man göra i den Svenska sidan.Men om du du flyger till tex Finland måste man kombinera uppgifterna,kolla inlämningstid mm


    från AIP

    1.2.4 Flight plans submitted for non-scheduled flights entering
    Finnish territory via Swedish or Norwegian FIR outside
    the designated ATS routes, shall be submitted so that they
    reach the ACC at least two hours before the estimated crossing
    of the state border over land or water.
    Note: For points for border crossing, see section GEN 1.2.

    d) For VFR flights entering the Finnish territory outside the
    designated ATS routes the position and estimated
    elapsed time for the crossing of the border over land or
    water shall be inserted (e.g. EET/KESUN0120).


    Och om du flyger till Polen,tex från VFR-ENR,dock ej eventuellt gällande i dag,gällde ca 2005-2010

    OBS! Nie do użytku operacyjnego. Not for operational use.
    "ACFT conducting international VFR flights with crossing of the FIR Warszawa boundary are obliged to insert in item 18 of the flight plan the crossing point and estimated crossing time with accuracy up to 10 minutes.Crossing pointmay be indicated as a reporting point,navigation facility or by means ofgeographical coordinates.ATS will reject flight plans in which these information are not shown."

    http://www.ead.eurocontrol.int/eadcms/eadsite/index.php.html
    AIP-ENR
    Point 18. Other information.
    EET/
    For uncontrolled VFR flights information concerning estimated flight
    time to the boundary of the WARSZAWA FIR is required.
    The estimated elapsed time (EET) of crossing ofthe
    WARSZAWA FIR boundary given in the filed flight plan shall not
    differ from the real crossing time by more than 10 minutes.


    VFR-fygning är enkellt,men det är inte enkellt att vara VFR-fygare.Enda som gäller är att läsa,om man inte förstå läst text,då,tycker jag att man kan stanna i hemmafältets trafikvarv.

    Att hämta information från andra länders AIP är lätt idag,tidigare fick man boka tid hos FPC Arlanda att läsa och kopiera.

    Och definitiv inte göra som andra vill,eller dra från hatten ett eget system.

    Sist en tips till myndigheten,skriv varning efter varje exempel att man få inte använda dom till planering eller kopiera till FPL.....

    /Paragrafryttaren
     
  11. TOC

    TOC Ny medlem

    Så var det tidigare,FPL kastades om punkten var inte med.

    OBS! Nie do użytku operacyjnego. Not for operational use.
    "ACFT conducting international VFR flights with crossing of the FIR Warszawa boundary are obliged to insert in item 18 of the flight plan the crossing point and estimated crossing time with accuracy up to 10 minutes.Crossing pointmay be indicated as a reporting point,navigation facility or by means ofgeographical coordinates.ATS will reject flight plans in which these information are not shown."

    Liten bättre i dag....

    AIP VFR ENR 1.2-3 eller AIRAC nr 013 10 FEB 2011

    7. INTERNATIONAL VFR FLIGHTS
    7.1. The regulations for VFR flights are applicable for
    international flights. In addition:
    a) flight plan is required in which:
    - information on the point of crossing the FIR
    WARSZAWA boundary has to be provided. This
    point can be defined as a reporting point or by
    geographical coordinates

    /TOC
     
  12. ankan

    ankan Medlem

    TOC:

    Du skriver:
    "Egentligen Ih har redan svarat kort och rätt på din fråga.

    Undertecknad har i alla år fått ihop alla länders regler hur man fyller på en färdplan."


    Jag uppfattar detta som att du tycker att reglerna är tydliga och har förstått dem själv till fullo?

    Kan inte du skriva ut exakt hur du skulle skriva i fält 18 om du skulle åka från Mariehamn till Bromma?
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

    Nej,jag uppfattar att reglerna är så gott som heltäckande,lätt att få tag och att undertecknad har i alla år fått ihop alla länders regler hur man fyller på en färdplan.
    Livet är för kort att förstå dem till fullo........

    Om TWR öppet:
    RMK/ADIZ 1210 EET/DODAM 0015 DOF/110530

    TWR stängt:
    RMK/DEB PHONE ACC ADIZ 1210 EET/DODAM 0010 DOF/110530

    /TOC

    Edit/hmmm PIC TEL 004670XXXXXXXX att vara exakt....
     
Laddar...

Dela sidan