Navigeringsappar - alternativ till Sky Demon?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Erik Berglund, 29 Mars 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 14 medlemmar.
  1. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Jag funderar på att skaffa Sky Demon till Android, men det finns många billigare alternativ.

    Är det någon som har erfarenhet med någon av dem och kan säga hur de står sig i jämförelse?

    Jag tänker på till exempel Fly is Fun, Avare, Naviator, eller VFRnav? (Klicka på namnen för att komma till apparna.)

    Är det några features som jag går miste om? Användarvänlighet? Pålitlighet?

    Är någon av alternativen prisvärda, eller är de bara dårliga lågpriskopior av Sky Demon?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    AirNavPro till IOS är mycket bra och väldigt prisvärd, Androidversionen håller inte samma klass.... ännu
     
  3. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Lite nervös för att lägga pengar på AirNavPro. För det första har den låg rating och användare anklagar utvecklarna för att ha övergett Android-versionen. För det andra är den dyrare om man skall både ha själva appen och lite kartor i närheten.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Jag får inte säga något men det är ingen hemlighet att ANP efterfrågade betatestare till en ny androidversion för några veckor sedan ;)
    Vad jag också kan säga är att gratiskartorna duger alldeles utmärkt i ANP iom. att flyginformationen läggs ovanpå kartmaterialet.
     
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Övergivit Android? Utvecklingen av Android-versionen har ju varit deras standardursäkt för att det inte hänt något med OS X-versionen på hur länge som helst :) Håller med Control om kartorna. Gratis räcker långt även om jag förvisso köpt TMA-kartan för södra Sverige...
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Dagens androidversion verkar fungera dåligt på många enheter vilket förklarar många irriterade kunder som ger låga betyg. På min Samsung Tab S 8.4 fungerar även nuvarande version bra. Det jag saknar mest i androidversionen är den automatiska loggboken som finns i ios-versionen, som FI är det suveränt att kunna hjälpa glömska elever med block- och flygtider...
     
  7. Lai

    Lai Ny medlem

    Jag kör AirNavPro både på min OnePlusOne och Lenovo TAB A10, vilket funkar helt ok. IOS-versionerna är ju ljusår bättre då de har fler funktioner men Android är stabilt på mina enheter iaf. Numera kan man köpa Lantmäteriet-karta för 135 kr. Jag köpte den mest detaljrika vilket jag tycker funkar mycket bra. Jag hoppas verkligen att det kommer en ny utvecklad version snart så den blir mer lik IOS-versionen. Jag saknar fortfarande något bra färdplaneringsverktyg på dator/nät-baserat.
     
  8. Lai

    Lai Ny medlem

    Nu kom uppdateringen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Miwa

    Miwa Ny medlem

    Jag känner mig vilse i pannkakan när det gäller val av elektroniskt hjälpmedel.
    Många här verkar ha koll, och jag undrar varför ingen kommenterar Jeppesen Mobile FlightDeck VFR.
    Jeppesen påstår att dom har skalat bort mycket onödigt?
     
  10. control

    control Välkänd medlem

    Tidigare hade de noll täckning över Sverige och när jag nu tittar så är det endast enrouteinformation.... mao. Appen kan var hur bra/dålig som helst men för norden är den fortfarande inget alternativ till de andra
     
  11. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Det verkar endast finnas till Apple-produkter. Det blir inte kostnadseffektivt för mig eftersom jag redan har Android-enheter.
     
  12. Per-B

    Per-B Medlem

    Jag lägger min röst på SkyDemon i alla fall, utan att ha testat några andra kan jag inte jämföra men jag har i alla fall använt SD i två år nu och är väldigt nöjd. Den kanske är dyrare än alternativen men väl värd pengarna.
    Dessutom utvecklas SD hela tiden och teamet bakom är väldigt lyhörda för användarnas önskemål. Den var kanon när jag skaffade appen och är ännu bättre idag(y)
     
  13. Lai

    Lai Ny medlem

    Jag håller med om att SkyDemon är bra men den är orimligt dyr, särskilt för en VFR-flygare som inte flyger jätteofta och i så fall inom ett geografiskt begränsat område. Jag har inget emot att betala en summa för ett program med en mindre abonnemangsavgift. Om man tänker på vad SkyDemon kostar för en flygare under en tio års period är det helt orimligt dyrt för mitt behov iaf..
     
  14. control

    control Välkänd medlem

    Vet inte exakt vad ANP kostar nu men när jag köpte AirNavPro 2007 så kostade den under 400kr, för de pengarna har jag snart fått 9 års bra "moving map" funktionalitet, svårt att slå den appens pris/prestanda!
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Lai

    Lai Ny medlem

    Jag tror Air Nav Pro kostar typ 200 kr på Android. Jag köpte för 2-3 år sedan på extrapris för typ 150 kr tror jag. Så det är prisvärt för vad man får. Jag är dock beredd att betala mer för något som är lite bättre och har fler funktioner, som planering, driftfärdplan o.s.v. Något mellan budget-ANV och ocker-Demon...
     
  16. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    ANP på iOS har numer en riktigt bra driftfärdplan. Den kanske kommer till Android också om den inte har gjort det ännu
     
  17. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    250 kr för en kartj-vel på papper, det är ocker. ;) Ett tips är att vara 2 på ett abonnemang, har man bara lite koll på vilka enheter man använder så är det inga som helst problem.
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tycker att SkyDemon har varit prisvärt. Det är en kostnad jag kan leva med och jag känner att de har en bra produkt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. H-E

    H-E Ny medlem

    Är det någon som har jämfört Sky Demon med Garmin Pilot, både som rena flygprogram och funktionen på IOS enheter?
     
  20. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Ni har väl sett att man kan nu "leasa" SD för 138 SEK per månad, och kan bryta / ta upp igen när som helst?
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan