Njurstensanfall vs medical klass 1

Diskussion i '040 Människans förutsättningar och begränsningar' startad av above&beyond, 25 Februari 2010.

  1. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    Är det någon som vet hur ens medical 1 påverkas ifall man nu skulle få njursten? det förkommer rätt mycket i min släkt och har hört en o annan historia om att man får helt enkelt inte flyga kommersiella trafikflygplan pga att risken att få ett till anfall är stort:unsure. Någon med större koll?
     
  2. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Då jag skulle börja flyga så var det en i gruppen som inte ens kunde få elevtillstånd för UL-B, på grund av ett njurstensanfall.
     
  3. Cry

    Cry Ny medlem

    Om man redan har ett class1 eller 2 och får ett njurstensanfall så innebär det automatiskt "grounding", vilket är ju självklart, för under ett typiskt anfall kan man INTE göra annat än vrida sig i smärtor, inte flyga flygplan...

    Den vanliga behandling för njurstensanfall om man kommer in på akuten är inflammationsdämande medicin, stenen som finns lämnas kvar, eftersom den i de flesta fall kommer ut av sig själv. Det är brukligt att göra en röntgen undersökning efter c:a 3 veckor och om stenen/stenarna är borta. Om den är borta, gör man inget mer, annars kan man "spränga" sönder stenen (utifrån) med en speciell apparat (ultraljud).

    För piloten skall en utredning göras, och om stenen/stenarna är borta och inga andra tecken finns på sjukdom, får man flyga igen. Finns det kvar små stenar, så kan ibland få flyga med begränsning multipilot system (kommersiellt) eller säkerhetspilot (class 2).

    Hoppas detta förklarar lite...
    Mvh,
    Christian, flygläkare
     
  4. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    tackar för den informationen:tup
     
  5. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Segelflygande kompis åkte på njursten: 2 år med mej i baksits, därefter tillåts han ej medföra pass.
     
Laddar...

Dela sidan