Norges 10 finaste flygplatser

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Erik Berglund, 27 Juli 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Norges största tidning rangerar de 10 vackraste flygplatserna i Norge.
    Artikeln är på norska men det går nog att förstå det mesta:
    http://www.aftenposten.no/reise/Norges-fineste-flyplasser-786822_1.snd
    (Är något oklart översätter jag gärna.)

    Är det någon som har flugit till någon av dessa? Eller till någon annan flygplats i Norge? Något annat land utanför EU?
     
  2. lh

    lh Ny medlem

    Jag har flugit "eget" plan till Gardermoen, Rygge, Torp, Kjevik och Kjeller i Norge. Naturen runt dessa kan inte jämföras med de som man rangerat i Aftenposten, men ändå. Bland de flygplatser jag åkt till som passagerare så är nog Molde den som ligger mest naturskönt. Inflygningen sker i en dalgång som omges av höga fjäll och vid klart väder får man en otroligt vacker inflygning. Flygplatsen utanför Haugesund (Karmöy) ligger en bit från fjällen, men omges istället av ett väldigt kargt stenlandskap som också är lite häftigt, nästan som ett månlandskap...

    Jag har flera år funderat över att göra en sommarresa utmed norska västkusten för att besöka en del av de flygplatser som man pratar om i artikeln. Dock har alltid vädret ställt till det, men jag har inte gett upp planerna!
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Personlig synes jeg at Sogndal/Haukåsen burde vært med på lista. Se f.eks denne videoen:


    Selve flyplassen er vel ikke så spesiell, men innflyvingen er spektakulær, spesielt ved flyving inn Sognefjorden. Se opp for kraftledninger som krysser fjorden.
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Flugit till Fyresdal som borde ha varit med i listan. Dock inga stora trafikflygplan som kan landa där.

     
    • Gillar Gillar x 3

Dela sidan