NSWC

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Thord, 25 Januari 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, jag håller alltjämt på att försöka bringa någon ordning i ämnet meterologi och har nu kikat på NSWC och hittat en kombination av symbol och siffror som jag inte vet om de hör ihop eller inte. Det är när symbolen för isbildning (måttlig eller svår) finns så står det siffror bredvid, men jag vet inte om de tillhör symbolen.
    upload_2017-1-25_8-56-18.png

    Ska jag tolka det som att det råder måttlig isbildning från 4000 fot upp till FL 170? Eller tillhör siffrorna något annat?
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Kort svar Ja. (på första frågan).
    (Man borde kanske egentligen tillägga Risk för... etc. Det är ju inte givet att det verkligen är isbildning hela vägen upp. Det beror ju som alltid på skiktningen etc)
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Fast glöm inte att det är en prognos utan större säkerhet, inte ett faktum. Vilket är viktigt att poängtera när man ska avgöra om man får flyga där utan avisning eller inte. ;)
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är sant, men eftersom det ligger en varmfront intill symbolen så är det nog denna gång mera säkert än annars!
     
  5. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Nu är inte det där samma karta som jag fick fråga på när jag försökte på TS-prov i MET igår där jag körde fast rejält på kartbilden för jag fick inte mina kunskaper att stämma med svarsalternativen och NSWC-kartan. Svarsalternativen var i stil med isbildning i moln, under moln o s v. Nu minns jag inte om det vara några alternativ som inte handlade isbildning för jag fick härdsmälta. Jag satt där och blev väldigt osäker på alla karttecken och rörde ihop dem och jag fick ingen bild av att karta över huvud taget visade mig om isbildning i, över eller under moln.
     
  6. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Nu har jag hittat en sak till som jag inte hittar någon förklaring till på teckenförklaringssidan och det är INC vid tecknet för måttlig isbildning. Som jag läser det så är prognosen lokalt (LCA) måttlig isbildning ???

    upload_2017-1-26_19-17-3.png
     
  7. Johan Nilsson

    Johan Nilsson Medlem

    INC betyder In cloud (i moln) sid 88 i KSAB:s bok om Meteorologi. (2013)
     
  8. Thord

    Thord Aktiv medlem

  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    "INC" är en standardförkortning. Det finns en förteckning över dessa i AIP.
     
  10. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Menar du AIP/GEN/GEN _2_2_en? Där kan jag inte hitta igen det.
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Precis! INC finns där, och förkortningarna står i bokstavsordning, så...
     
  12. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Tydligen för trötta ögon på morgonen eller så har de lagt upp en ny utgåva sen jag tittade för någon timma sedan ;)

    Men för att återgå till NSWC kontra KSAB:s lärobok sid 87 så har man där en NSWC karta från 2013 så undrar jag om man har ändrar tecknet/tecknen för sedan 2013 för jag får det till att det är streck eller bindestreck som visar gränsen för Molnbas<1000ft och/eller sikt<5 km (IMC)
    upload_2017-1-27_9-50-45.png (Nu gällande tecken)
     
  13. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Man bytte under förra året vill jag minnas?
     
  14. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Kan nog vara det eller ett år tidigare för jag började skolningen hösten 2015 och kom till meterologin först på våren.
     
  15. Polaris

    Polaris Ny medlem

    Är det någon som vet varför SMHIs Låghöjdsprognos för privatflyget har slutat fungera.
    Det står "Ingen information tillgänglig"
     
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Den funkar när jag precis testar. Men webbsidorna har gjorts om så den grafiska LHP ser helt annorlunda ut. (Både till det bättre och sämre, tycker jag.)

    Har du ett bokmärke eller liknande? I så fall behöver du uppdatera det.
     
  17. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Hmmn, ja det här var ingen rakt av positiv upplevelse.
    Trevligt att något gjordes dock så man slipper köra en gammal java-version för att se den. Tyvärr tycker jag informationen inte är så lätttillgänglig i det här nya formatet, men det kanske bara är jag som inte riktigt lärt mig nyttja det på de hela 5 minuter jag nu lagt på det. Någon som ser om man kan få någon vettig sammanfattning för utskrift?

    EDIT: Skapade en ny tråd för detta då det strikt taget inte följer rubriken längre: http://www.flygfyren.nu/community/index.php?threads/nya-grafiska-lhp-kartan-northavimet.3640/
     
    Senast redigerad: 29 Januari 2017
Laddar...
Liknande trådar
  1. Almestad
    Svar:
    3
    Visningar:
    2,069

Dela sidan