Nya grafiska LHP-kartan (NorthAviMet)

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Merf, 29 Januari 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Tänkte att det kanske kunde lämpa sig med en tråd för denna överlag?

    Det som hänt är alltså att gamla "Grafisk LHP" från aro.lfv.se har försvunnit och numera länkar till https://www.northavimet.com/low-level-forecast/denmarksweden/

    Vad tycker folk om den nya kartan? Hur skulle ni "jobba" med den när ni skall ut och flyga?

    Saker jag spontant gillar:
    * Ingen Java-applikation som kräver gammal Java-version.
    * Fungerar på mobil/platta
    * Snabb grundläggande översikt (även om jag personligen tycker att NSWC gör ett bättre jobb med det).
    * Möjlighet att få prognosen för imorgon på samma format/ställe.

    Saker jag spontant ogillar:
    * Fungerar inte så bra på mobil (det begränsade utrymmet nyttjas dåligt)
    * Skärmyta nyttjas inte fullt ut.
    * Länkar för de olika filtren är inte "vanlig" hemsida så det går itne att välja "öppna i ny flik" för att smidigt få upp en annan uppgift i en ny flik.
    * Mycket klickande fram och tillbaka för att få en samlad bild av läget.
    * Inte hittat någon bra sammanfattning som t.ex. kan skrivas ut (jämför med gamla LHPs färdinofmration där man kunde klicka på områden och generera en rapport).
    * Långsam vid renderingen när man väljer något nytt.
    * Texten i "Text forecast" är inte sökbar med Ctrl+F
     
  2. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Mina kommentarer:
    Jag fick inte lägga upp bokmärke till sidan
    Hittar ingen förberedd knapp för printning.
    Då jag printar verkar det som om jag får kartbild med färgfält OK men symbolerna med sikt och molnhöjd är något annat.
    Kartbilden vid printning blir väl liten.
    Grundkartan syns knappt, vissa kulörer döljer den helt. För få referenser, såsom sjöar, älvar eller gränser, för att jag skall se var kanterna på väderområdena ligger.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om du inte "fick" lägga upp ett bokmärke så måste det ha berott på din webbläsare. Jag kan göra det precis som för vilken webbsida som helst (med Safari på MacOS).
     
  4. Marial

    Marial Ny medlem

    Senast redigerad: 30 Januari 2017
    • Gillar Gillar x 7
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag har inte haft många tillfällen att använda den nya LHP-presentationen, men jag har tre kommentarer direkt:

    • Flera av "bubblorna" med information under "Vis, clouds, weather" överlappar varandra så att det inte går att läsa de som är under.
    • När "bubblorna" ligger nära varandra är det svårt att veta vilken bubbla som hör till vilket område.
    • Vid valen "Cloud top, turb, icing" och "Surface wind/QNH" borde all information visas i samma bild. Att t.ex. behöva välja separat visning av "Cloud top", "Turbulence", "Icing", "Freezing level" och "CB" gör det mycket svårare att skapa sig en bild av väderläget.
    Länken fungerar inte...
     
  6. Marial

    Marial Ny medlem

    Tack. Ändrat länken.
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Först, ett stort tack för att SMHI är här på forumet!

    Mitt första intryck är mycket gott och bara att jag enkelt får information om prognostiserad "cloud top" gör det mer intressant än den äldre versionen :D

    När det gäller hur mycket som skall visas samtidigt så är jag kluven, på datorn med mus så kan det gärna vara skilt som nu, men det kan bli många omladdningar av sidan på en mobil... å andra sidan blir det mer plottrigt på den lilla mobilskärmen så jag har helt enkelt ingen åsikt ;)
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Hej Maria! Superroligt att se att ni/du är här på sidan och hämtar feedback direkt från användarna. Det uppskattas verkligen!
     
  9. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Som andra nämnt, stort tack för visat intresse!

    Tycker sidan har stor potential (tänker då på när man kikar runt på annan funktionalitet som man delvis först kommer åt vid inloggning), men då aroweb länkar enbart direkt till låghöjdsprognosen så begränsar jag feedback till den.

    För att illustrera designproblemen (på mobil) lite.
    Detta är NorthAviMet : http://imgur.com/AAwhVLu
    Detta är windyty.com : http://imgur.com/rIVDJmk (Inställd här att visa molnbas i färgkodningen, utöver vind som visas med de små strecken vilka animeras på själva sidan)

    Den stora skillnaden här är att windyty valt att nyttja hela skärmen istället för en liten ruta i mitten. Inställningar för vad som visas är dolda bakom små knappar vid sidorna. Kartan är dessutom mer detaljerad. Försöker man sig på att tappa på kartan (NorthAviMet) för att få upp informationsrutan så blir denna ruta större än kartfönstret så den får liksom inte plats. Man måste också jaga "krysset" för att stänga rutan. Eftersom ingen annan interaktion görs på rutan, varför inte låta den stängas om jag klickar/tappar igen på den istället för att den då öppnar en ny ruta på den platsen?

    Det jag framförallt såg att aroweb tidigare som var praktiskt var just en samlad utskriftsvänlig rapport över vädret i de områden jag tänkte flyga (via färdinformationsfuntkionen i det gamla gränssnittet). I den rapporten fick jag molnbaser, lägsta QNH, markvind, vind och temp på 2000ft/FL50/FL100 (och dessa som fasta numreriska värden istället för vindpilar och färgkodningar som inte är alls lika lämpade att interpolera med), isbildning, väder, sikt, CB, turbulens, nollgradersisoterm. Allt detta på 1/2 A4 per område (6h period). Det gillade jag. Kunde man få något sådant fast med de mer dynamiska intervallen som den nya sidan erbjuder vore det himskans trevligt tycker jag personligen.
     
    Senast redigerad: 30 Januari 2017
  10. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Hej! Tack för att ni erbjuder en bra tjänst.

    En par förbättring som man kan tänka sig:
    Eran centre-of-mass algoritm verkar fungera lite dåligt. Ibland är det svårt att se vilket område en symbol gäller, då den finns inne i ett annat område.
     
    Senast redigerad: 1 Februari 2017
  11. JosefR

    JosefR Ny medlem

    Hej,
    Jag är produktansvarig på SMHI luftfart och jag kommer tillsammans med Maria också att hålla koll här på forumet för att samla in synpunkter. Målet är att också kunna hålla er uppdaterade om vilka funktioner vi kommer att lägga till i den nya visualiseringen.
    Mvh,
    Josef Runbäck
     
    • Gillar Gillar x 8
  12. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Super att ni finns här och lyssnar som sagt. Det uppskattas verkligen!
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jättebra!

    En funktion som verkligen skulle göra skillnad är ett vertikalt tvärsnitt längs en färdväg. Det ger en mycket bättre visualisering av väderläget för en distansflygning än vad en plankarta kan göra. Då går det också att få med i princip all information i LHP på samma bild.

    Det finns olika webbplatser som tar fram sådana snitt baserade på en offentlig amerikansk modell (GFS). De modeller som ni använder är ju mycket bättre än GFS så det vore verkligen värdefullt med den funktionen.
     
    • Håller med Håller med x 1
  14. JosefR

    JosefR Ny medlem

    Hej,
    Ja vertikala tvärsnitt har slagit mig också, bra att du tar upp det. Frågan är hur en visualisering skulle bli. Jag tar med mig önskemålet och ser vad som är möjligt.
    Tack för synpunkten!
    Mvh, Josef
     
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Så här ser det ut i en av de bättre GFS-visualiseringarna. Den är långtifrån perfekt, men det ger i alla fall en idé.

    [​IMG]
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. JosefR

    JosefR Ny medlem

    Hej,
    Vi kan skapa sådana i andra prognosverktyg idag, det är i sådana fall rena modelldata. Modelldatan idag är inte så bra på låga nivåer, när det gäller moln och sikt, som vi önskar men det sker en ständig utveckling. Vind, temperatur och nollgradersisoterm känns inte som någon omöjlighet, skulle det räcka? Jag kollar vidare på detta.
    Mvh,
    Josef
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Man måste nog ha med både moln, sikt och temperatur/nolla om det skall vara någon vits eftersom dessa behövs för pilotens bedömning av väderläget. Vinduppgifterna spelar mindre roll i det sammanhanget -- i praktiken så behandlas ju de rent mekaniskt när man färdplanerar.
     
  18. JosefR

    JosefR Ny medlem

    Misstänkte det. Tänker att det borde gå att göra något med de parametrarna också. Det gäller också att ni som använder er av tvärsnitten isf tittar på hela väderbilden, vilket ni säkert gör. Så önskelistan är:
    vind, temp, nolla, moln (bas/topp), sikt, isbildning (bas/topp), cb, turbulens?
    Om man skulle använda prognosdatan från LLF idag skulle vädret finnas i fyrkantiga kuber, ungefär som i bilden nedan. Bilden har tid som x-axel men det skulle kunna vara en sträcka. Längst ner i bilden syns bland annat väder och markvind. Har ingen ambition att visa på samma sätt som i bilden nedan dock :)
    upload_2017-2-3_10-54-32.png
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. control

    control Välkänd medlem

    Viktigt: temp, nolla, moln (bas/top)
    Intressant: isbildning (bas/top), turbulen
    Mindre intresse (hittar bra på annan plats): vind, sikt, cb

    Min åsikt :)
     
  20. JosefR

    JosefR Ny medlem

    Hej igen,
    Under hösten förbättras visualiseringen av LHP. Först enkla förbättringar såsom bättre kartor, färger osv. Sedan läggs fokus på att göra en bättre sammanställning för er att ta med i flygplanet. Vi har fått mycket feedback vilken går direkt in i utvecklingen, tyvärr kan vi inte tillgodose alla bra idéer.
    Med vänlig hälsning,
    Josef
     
    • Gillar Gillar x 5

Dela sidan