Nya provavgifter

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av josa84, 15 September 2010.

  1. josa84

    josa84 Ny medlem

    Vill bara uppmärksamma att det kommer ske förändringar den 17 september hos Transportstyrelsen vad det gäller provavgifter. Naturligtvis till det sämre. Tidgare har man betalat 240:-/prov i grundavgift för att få användarnamn + pass till provsystemet PEXO. I mitt fall när jag har skrivit prov har jag betalat 200:-/prov till provvakten.

    Förändringen är att nu ska TPS anställa provvakterna därav kommer man höja avgifterna. För de elever som anmäls efter den 17e höjs grundavgiften, för de elever som redan har påbörjat examinationen kommer avgiften att ligga på slutsumman när man löser ut certifikatet.

    Fr.o.m. 17 september höjs då grundavgiften till 240 + 329, alltså blir det 569:-/prov. Ingen avgift ska tas ut av provvakterna men det blir ändå i mitt fall en höjning med 129:-/prov.

    Vad var det fel på det gamla systemet? Det var väll för bra och billigt som mycket annat...

    Kolla: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Certifikat-och-utbildning/Utbildning/Teoriprov/
     
  2. Enzone

    Enzone Ny medlem

    Jaha så då fortsätter staten med att straffavgifta ut PPL alltså.
    Jag vill inte vara taskig mot ni som har PPL, men när ELA kommer i användning på riktigt kommer det vara döden för PPL, som redan idag kostar åt h*lvete för mycket redan, att både ta certet och flyga, med alla dessa avgifter, flygservicear etc.
    En tjejkompis har en PA32-C6 och det är sjukt vad den kostar per år bara för att ha den flygklar.... tror hon nämnde 60k /år, kan detta stämma eller är det jag som blandar ihop siffrorna???
     
  3. W2k

    W2k Medlem

    Det är väl inget fel med att det kommer nya cert som passar närmare in på hur folk faktiskt flyger? Om PPL ska bli ett cert som enbart fungerar som insteg till CPL, eller för folk som har ett reellt behov eller önskemål att kunna flyga lite större och komplexare kärror privat, så ser jag inget som helst problem med det så länge det också finns ett cert som passar rena nöjesflygare.
     
  4. Enzone

    Enzone Ny medlem

    Ja absolut helt rätt att det behöver förnyas och komma nya cert för att hålla sporten up to date och få in fler intressenter i sporten, men med mitt inlägg ville jag bara påtrycka att det är förjävligt att dom ska straffavgifta, när systemet som redan var för dyrt ska bli dyrare.

    Någon som vet förresten om man kommer kunna ta avans med ELA??
    Tacksam för svar
     
  5. Zeta

    Zeta Medlem

    Det gäller alltså även för ATPL-proven, kul..
     
  6. josa84

    josa84 Ny medlem

    ZeTA: Korrekt, tyvärr...

    Man vill inte heller skriva några omprov, då man blir debiterad ytterligare 569:-/omprov. Vilket kan vara en baktanke från TPS sida med att höja avgifterna. Det är ju en ganska stor andel som får göra minst ett omprov. Tyvärr finns det tydligen en hel del mindre klubbar liksom min som saknar helt eller har en bristfällig teoriutbildning.
     
  7. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Vad finns det för garanti att TPS inte höjer avgifterna för andra certifikat?
    Dessutom, att det blir många omprov beror inte på dålig utbildning utan pga att många av frågorna på proven är orellevanta och med flera riktiga svarsalternativ, där man får gissa sig till vad TPS anser som korrekt :tdow!
     
  8. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Citat: ..."många av frågorna på proven är orellevanta och med flera riktiga svarsalternativ, där man får gissa sig till vad TPS anser som korrekt".

    Ofattbart oproffsigt. Och mycket betalt. Och vi fortsätter att gå med nävarna knutna i byxfickorna.
     
  9. josa84

    josa84 Ny medlem

    Hylander: Jo, det finns ju en hel del sanning i det. Dessutom finns ingen möjligheten att se vilket svarsalternativ som TPS anser är korrekt. Det är ju en rätt väsentlig funktion kan jag tycka. Men visst det är ingen körkortsteori och deras "experter" borde ju veta bäst...
     
  10. DanielW

    DanielW Medlem

    Många som kan mycket om teorifrågorna här på ATPL nivå ser jag, jag kan tyvärr inte instämma med att det finns flera korrekta svar på ATPL nivå. Jag såg inget sådant på alla mina prov, jag måste tydligen ha haft mycket tur.
     
  11. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Jag har bara erfarenhet av TS prov för PPL nivå, där fick man flera frågor med flera korrekta alternativ. Dessutom var ibland ett felaktigt svarsalternativ satt som korrekt. I min klubb var det någon som tom fick sitt prov godkänt efter att ha klagat hos TS pga ett felaktigt svarsalternativ. Själv nöjde jag mig med att skicka kommentarer om felaktiga svar till TS vid själva provtillfället, då en högre makt ändå såg till att jag klarade proven. Det var bara när jag självsäkert skulle skriva det första och för mig det lättaste provet, aerodynamik, som jag körde :X
     

Dela sidan