Nytt PPL - val av flygklubb

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Aviation Stockholm, 31 Maj 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Jag har själv PPL men får ofta frågan vilken klubb som erbjuder den bästa utbildningen ifall man vill börja ta cert idag (och bor i Stockholm).

    Personligen har jag inte reflekterat så mycket över frågan men i takt med att jag funderar på ytterligare behörigheter så aktualiseras ämnet. Vad har ni för erfarenheter och vilket överväganden finns att göra idag?

    Inser att det blev två frågor i en (PPL/ytterligare ratings)...feel free att svara vad ni vill.
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Beror helt på slutmål! För den som ser en framtid med CPL och en yrkeskarriär så skulle jag rekommendera en kommersiell skola direkt om pengarna finns.

    För andra blir det svårare att komma med en generell rek. Vissa vill ha utbildning hos en klubb som har mycket gemenskap, andra inte, när det gäller själva utbildningen så skulle jag vilja påstå att det är de enskilda lärarna som är viktigast, personkemin får inte vara helt fel, detta innebär inte att det är den snälla/trevliga läraren som är bäst för alla.

    De flesta vill nog stanna hos den klubb de tog cert hos åtminstone några år så det kan ju vara bra att fundera på avstånd, utbud och tillgång till flygplan, möjligheter till vidareutbildning mm.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag tror att man ska vara klar över vad en klubb är jämfört med en skola. En klubb förväntar sig att du som medlem engagerar dig i någon mån. En klubb är ingen ren uthyrningsverksamhet och är beroende av ideella krafter.

    Om det är bättre med en "riktig" skola om man ska skola till CPL låter jag vara osagt; jag tror som control att den enskilde läraren och den kemi man får med denne är viktigast.

    I vår klubb har vi haft elever som gått vidare mot CPL, men det stora flertalet gör det inte.
     
  4. Ante

    Ante Ny medlem

    Jag är i just det läge som du frågar om, Aviation Stockholm. Jag ser parametrarna (absolut inte i prio ordning!) utb kostnad och ev. "smarta lösningar" (distans teori, intensivpaket, mm), kostnad efter utb (medlemsavgift, flyghyra, mm ), tillgång på flygtimmar att hyra (behöver jag boka långt i förväg?) och geografiskt läge som de jag tar i övervägande. Tyvärr har jag inga bekanta som flyger och jag kan därför inte hämta rekommendationer därifrån utan förlitar mig på egen undersökning och kontakt med dem.

    Främst har jag varit i kontakt med THF, Stockholms flygklubb, men även sneglat lite på andra alternativ åt Västerås-hållet, trots att bägge dessa verkar riktigt bra. Nyköping ligger tyvärr söderut och känns lite långt, men de har distansteori och det är intressant.

    Ser med spänning framemot vad som kommer i tråden. :)
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Gör bara teorin där då så kan du flyga någon annanstans. :)
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är nästan omöjligt att säga vad som är den "bästa" utbildningen. Man kan förutsätta att själva utbildningen är likvärdig eftersom den kontrolleras av Transportstyrelsen, så skillnader ligger på andra områden som flygplanstyper, flygfältet, kostnad, tillgång på lärare och flygplan m.m. Jag känner inte till att någon av klubbarna som skulle vara aktuella har dåligt rykte. Det finns flygklubbar i alla fall i Skå-Edeby, Norrtälje, Uppsala, Västerås, Gnesta, Trosa, Nyköping och Eskilstuna. Har jag glömt någon?
     
  7. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Du svarar väl nästan på frågan själv med att ta upp "ytterligare behörigheter". Beroende på vilka behörigheter det gäller, så är det ganska enkelt att sonda vilka klubbar som erbjuder dessa. Om man vill lära sig t.ex sporre, segel, UL eller kanske LAPL så är det ju de möjligheterna man ska titta efter. Om intresset är att sträva "uppåt" (ME, CPL etc.) är det kanske mindre vanligt att göra sådant i klubbar. Då skulle jag föreslå att man hittar en klubb med en bra kommersiell skola i närheten, för optimalt utbyte. I Västerås finns ju t.ex Hässlö flygförening och Airways flygutbildning på samma ställe. Det känns som en bra kombo för att både "mängdflyga" (i klubben) och samtidigt få skola kommersiellt på hemmaflygplatsen.

    Vad gäller kvalitet på utbildning så har jag aldrig hört talas om någon som varit missnöjd, så jag gissar att standardiseringen funkar bra. Jag tror alltså att det är viktigare att välja klubb efter andra förutsättningar (geografiskt läge, avgifter, flygplansflotta etc.). Men det kan nog vara värt att ta en provlektion för att se att man trivs med flygläraren.
     
  8. Ja, jag vet, det har du rätt i. För min del är det EIR som lockar mest. Inte för att egentligen ge mig upp i kass väder (är bara privatflygare och har inga andra ambitioner) utan som ren säkerhet. Att ha förmågan att reda ut svåra situationer.

    Det som avgjorde mitt val var nog framförallt tillgång till flygplan. Jag började flyga i en klubb som på hemsidan hade 4 maskiner. Kort därefter havererade en maskin. Ingen kom till skada mer än planet. Sedan var det trassel med motorbyten och annan utrustning som höll mig på marken och slutligen körde en annan maskin in i ett stängsel (ingen skadade sig där heller). Under en period var endast ett plan tillgängligt för skolning vilket blev tunt och gjorde att det drog ut på tiden. Därmed rekommenderar jag en flygklubb som har flera plan.

    Det är också smidigt att ha nära till fältet. Jag flyger nu i Västerås vilket är allt annat än optimalt. Under skolningen flög jag mycket på Norrtälje vilket är en skruttig flygplats men det var fostrande. Att bara skola på 50x2600m skullel göra mig livrädd för ett gräsfält på 20x500m.
     
  9. control

    control Välkänd medlem

    Våra elever (Eskilstuna) får rätt många landningar på små gräsfält trots att vi utgår från över 2km asfalt. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Avåkningar räknas inte. ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. control

    control Välkänd medlem

    Hahaha, har inte skett ännu även om jag har en elev som gärna vill styra med enbart yoken på backen ;)
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Känns som att det är snarare regel än undantag i början för de flesta. Men den svänger riktigt dåligt då. :p
     
    • Håller med Håller med x 1
  13. Äsch, man får bara ha lite tålamod och fart ;)
     
  14. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Den här kärran kunde man svänga med ratten!

    https://en.wikipedia.org/wiki/ERCO_Ercoupe

    Intressant att den dessutom skapade en ny cert-klass för "roderlösa" piloter... ungefär som att ha körkort för automatväxlad bil!
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan