Omöjliga flygplatser

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av jekroth, 2 April 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det är märkligt så ovälkommen man ska behöva känna sig som pilot.

    Jag skulle åka med en kollega till Linköping för att gå på flygmuseet på lördag. Jag ringer flygplatsen för att få det PPR som behövs. Jag får till svar att flygplatsen inte kan ge något PPR då den är stängd när vi kommer och då är det flygklubbens uppgift.
    Jag ringer Linköpings flygklubb och berättat att jag vill ha PPR för lördagen och att flygplatsen hänvisade till klubben. Nu kan inte klubben heller ge PPR då det inte finns någon på deras jour lista på lördag.

    Hur j-a omöjligt ska det vara att besöka olika platser.
    Jag klargjorde att jag inte behövde vare sig bensin eller någon annan service det enda jag behövde från klubben var att passera ut genom grinden och det klarar jag utan hjälp. När jag åker tillbaka är terminalen öppen så då kommer jag in den vägen.
    Det måste räcka att klubben registrerar mitt reg nr och datum för besöket och för in det i systemet när det finns någon som orkar göra det

    Jag är baserad på Hässlö Västerås och vi har precis som Linköping trafikflyg, PPR och specifika öppettider på TWR men inte behöver det finnas någon på klubben för att besökare ska kunna komma då TWR är stängt, våra dörrar välkomnar alla när som helst (ja det kan finnas notam som nekar landning)
     
  2. Björn Rystedt

    Björn Rystedt Ny medlem

    Hejsan,

    Först av allt så ber om ursäkt för om du upplevt vårt bemötande negativt. Jag ska kolla vad som sagts vid din kontakt med klubben.

    Fakta är dock att Linköpings Flygklubb ligger inom Saab:s område och har fram tills nu haft Saab:s delegat att säkerställa att säkerheten och sekretessen inom området sköts. Detta har varit en av anledningarna att det har funnits krav på att jouren skall finnas närvarande när det kommer besökande utifrån. Det är alltså inte bara att kunna landa, tanka och ta sig in och ut ur området. Saab:s område är klassat som ett militärt skyddsområde där det krävs tillstånd för tillträde.

    Nu har klubbens område köpts upp av kommunen och flygplatsen och säkerhetsansvaret är därmed ändrat. Exakt vilka regler som gäller är inte helt spikade. Vi har dock fortfarande ett ansvar enligt luftfartslagarna att säkerställa att de som kommer in på manöverområdet har behörighet att vara där.

    Klubben kommer att under året att flytta till andra sidan fältet där området ägs av kommunen. Manöverområdet kring det nya klubbhuset ligger dessutom inte inom Saab flygfälts område. D.v.s. det kommer att bli andra krav både när det gäller den militära sekretessen och de civila luftfartskraven. Därmed så kommer det att underlätta för våra besökare.

    Mvh:

    /Björn Rystedt
    Ordförande Linköpings Flygklubb


     
    • Gillar Gillar x 1
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag vill klargöra att personen jag pratade uppträdde korekt och trevligt ingen skugga på person, det är regler och rutinerna jag angriper.
    Det är andra gången jag skulle flyga till Linköping och det var lika omöjligt att få till det då, man ska stå på tå och tacka för att man får komma och dessutom bli debiterad startavgift för att man besvärat.( jag vet att klubben är oskyldig till avgiften) men det känns skit att jag inte på ett enkelt sätt kan besöka Linköping som är en trevlig stad med ett riktigt bra flygmuseum som jag ville visa min kollega eller besöka min dotter som bor nära flygfältet
     
  4. Björn Rystedt

    Björn Rystedt Ny medlem

    Eftersom tillverkningen av Gripen sker på Saab kommer alltid säkerheten att vara högre i Linköping än på de flesta andra flygplatser, det går nog inte att komma ifrån. Linköpings Flygklubb har därför genom åren haft en omfattande jourverksamhet där vi har medlemmar som hanterar landningstillstånd m.m. de tider som tornet inte har öppet.

    Tyvärr så lider vi, liksom många andra klubbar i Sverige, av ett sjunkande antal aktiva medlemmar. Därför har vi svårt att finnas på plats alla tider. Tornet har öppet även på helger i samband med SAS och KLM starter och det är inte omöjligt att kunna landa. Dock så går det inte alltid att göra vid alla tidpunkter.

    Enligt NOTAM så har ESSL dessa ordinarie öppettider:

    ESSL/LINKOPING/SAAB

    - AERODROME CONTROL TOWER (TWR) HOURS OF OPS/SERVICE
    MON-FRI 0345-2100
    SAT 0345-0500, 0700-0830, 1245-1530, 2000-2100
    SUN 0345-0500, 1215-1530, 2000-2100

    Kollar man dessutom på Linköping City Airport hemsida så ser man start och landning för SAS och KLM där tornet har öppet före och en stund efter varje start/landning även på helger.

    http://www.linkopingcityairport.se/flyginformation/tidtabell

    Klubben försöker ha jour utöver dessa tider, men lyckas inte alltid. Men, vid t.ex. ditt fall så hade det varit möjligt att landa fram till 08.30 samt efter ca 10.00 på en lördag trots att klubbens jour inte fanns tillgänglig.Som sagt i det tidigare svaret så kommer våra möjligheter att ta emot besökare att förbättras med det nya klubbhuset från 2015.

    Mvh:

    /Björn Rystedt
    Ordförande Linköpings Flygklubb

     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Hässlö har inte PPR när tornet är stängt. Det är en viktig skillnad mot Linköping.

    Annars betyder ju PPR just att man kan bli nekad och det måste man vara beredd på -- annars hade det hetat PNR (Prior Notice Required). Det enda jag tycker att man kan förvänta sig är en vettig motivering till varför man blivit nekad – om inte annat så att man vet om det är någon mening att försöka en annan gång.

    Jag håller med om att det är skit med de allt vanligare PPR-kraven men dessa regler bestäms av flygplatsinnehavaren (SAAB i detta fall). Om flygklubben får bevilja PPR så måste det ske på SAABs villkor, precis som Björn Rystedt skriver.
     
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Nu har klubbens område köpts upp av kommunen och flygplatsen och säkerhetsansvaret är därmed ändrat. Exakt vilka regler som gäller är inte helt spikade. Vi har dock fortfarande ett ansvar enligt luftfartslagarna att säkerställa att de som kommer in på manöverområdet har behörighet att vara där.

    Även på Hässlö är säkerhets kravet upprättat 24 tim/dygn på platta 1. och då gäller samma krav enligt luftfartslagarna men trots det behöver vi inte eskortera gäster
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det finns dock tillmötesgående medlemmar som erbjudit sig att möta upp för att hjälpa mig. Det uppskattas mycket, jag hade dock hunnit rodda om på ett annat sätt den här gången.

    stort tack för tanken
     
Laddar...

Dela sidan