PA-25 Pawnee och Citabria/Bellance 7/8 mister lvb?

Diskussion i 'EASA' startad av Anders Lidén, 29 April 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Enligt senaste
    https://www.easa.europa.eu/type-certificates-information
    överväger EASA att dra in luftvärdighetsbevisen för våra gamla sporrhjulskärror. Vet nån hur det blev som det blev? Super-Cubarna hamnde i Annex II trots att de inte uppfyllde kraven om avslutad produktion och nu tar man eventuellt bort deras bröder och systrar från samma tid till en oviss framtid. Hamnar då också dessa i Annex II eller får de ännu sämre status än PA-18?
    Följdfrågan blir naturligtvis om flygplansägarna kan skrapa ihop pengarna och betala myndigheten (en gång till) eller är det rent av bättre att låta detta ske?
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jerry Köhlström på TS kommenterade detta idag på FB, i gruppen Allmänflyget i Sverige. Jag citerar nedan delar av hans inlägg;

    "Information 2018-7 handlar om att EASA avser att återkalla EASA:s typcertifikat (TC) för Piper PA-25 Pawnee. Möjligheter till kommentarer för den enskilde finns, läs informationsbladet.

    Information 2018-8 handlar om att EASA avser att återkalla typcertifikaten (TC) för Bellanca och Champion 7 och 8 serien. Möjligheter till kommentarer för den enskilde finns, läs informationsbladet.

    EASA informerar om att de AVSER att göra detta, dock ej beslutat (se informationsbladen), detta p.g.a. att TC-hållarna inte betalt det årliga avgiften ( som ska täcka fortsatt typcertifikatsarbete) till EASA. Vi kan bara hoppas att TC-hållarna betalar in i tid.
    [...]
    Ett återkallat EASA-typcertifikat betyder att EASA-luftfartyget inte längre är luftvärdigt inom EU, därför att förutsättningen för att luftvärdighersbeviset (C of A, Certificate of Airworthiness) ska vara giltigt, saknas. Maskinerna blir med andra ord " groundade", om inget annat meddelas.
    [...]
    EASA beslutar om luftvärdigheten dessa fall, inte Transportstyrelsen. De kan t.ex. besluta om att de i fortsättningen ska anses vara sk. Annex-II luftfartyg, men det är mindre troligt att detta beslutas. Ett sådant beslut kan bara tas av EASA.

    Just nu känns det som mer information från EASA och beslut saknas. Ställ era frågor till EASA, direkt, kontaktuppgifter i informationsbladen.

    https://www.easa.europa.eu/specific-airworthiness-specifications-sass-information
    https://www.easa.europa.eu/type-certificates-information"
     
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Så de som har ett typcertifikat måste årligen betala för att det skall fortsätta vara giltigt, även på redan producerade individer? Är inte det ett jättekonstigt system?

    Någon som har koll på hur stor summan som årligen måste betalas är?
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Innebär detta att alla PA-25:or i segelflygklubbarna får flygförbud om detta blir verklighet?
     
  5. Dahlbäck

    Dahlbäck Medlem

    Någon som vet hur det gått med detta?
     
  6. LEE

    LEE Medlem

  7. Dahlbäck

    Dahlbäck Medlem

    Det var ju bra. Men hela den här "affären" blottlägger en ganska läskig risk för innehavare av certifierade flygplan. Att flygplan är kinkiga "varelser" som i ett nafs kan bli nästintill värdelösa eller kräva kostsamma reparationer (t.ex. genom att någon form av allvarlig korrosion upptäcks), det vet vi alla vid det här laget. Men tanken har verkligen aldrig slagit mig att ett flygplan skulle kunna förlora sin luftvärdighet och därmed bli, ja, värdelöst (sånär som på uppstyckning för reservdelar) för att tillverkaren, eller någon som trätt i dennes ställe som innehavare av certifieringen, missköter betalningarna till luftfartsmyndigheterna.

    Finns det någon säkerhetsventil för det här? Överföring till Annex II? – Om inte så kanske det är dags att börja verka för en sådan. Jag inbillar mig att problemet kommer att växa, med gamla fina, välskötta flygmaskiner, vars tillverkare överger dem...?
     
Laddar...

Dela sidan