Piper lever

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av stellann, 9 Februari 2018.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. stellann

    stellann Aktiv medlem

  2. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    Undrar i vilken annan branch man kan sälja en design från 1960 till ett betydligt högre pris än vid introduktionen.
     
  3. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Tycker den ser spegelvänd ut. Texten på cowlingen lutar åt fel håll och den person som jag förmodar är piloten, pga sikten till sin roteetta, sitter på höger sida vilket framstår som märkligt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Christian Guldberg

    Christian Guldberg Ny medlem

    Jag tror också att bilden är spegelvänd. Är det inte en skugga av luckan över oljestickan man ser på cowlingen?
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vore bra idé om det gjorde som Mooney nyligen gjort och införde en vänsterdörr :)

    [​IMG]
     
  6. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Hehe, ja man kan ju i och för sig också tolka det som att designen från början var rätt bra. Annars är det där med priser lite lurigt. Designen på en liter mjölk eller bensin är ganska lika från 1960 till idag men priset är lite annat... Beträffande industriprodukter är volymerna också av avgörande betydelse. Vi är tyvärr i en lite krympande bransch om man bortser från Kina m fl
     
  7. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    Om det ändå vore så väl att inflationen var någon större faktor. En splitterny cherokee kostade vid introduction $9999 dollar, vilket är runt $80,000 i dagens valuta. Oklart vad en Archer kostar idag, men ganska säker på att det är norr om $400,000. Detta samtidigt som löneutvecklingen för amerikanska medelklassen i det närmaste stått still de senaste 30 åren.

    Visst, en modern Archer har betydligt mer prylar och boxar, men inget som förklarar var $320,000 tog vägen.

    Vad gäller designen kan vi väl konstatera att en modern komposit-konstruktion klarar sig med betydligt mindre bränsleförbrukning för motsvarande prestanda - både Pa28 och C172 dras motvilligt genom atmosfären :)
     
  8. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Största delen av de ökade kostnaderna är tyvärr juridiken. De måste ta höjd för alla stämningar, troligtvis också därför de inte vågar göra något nytt.
    Sen är det ju en beprövad typ som fortfarande gör sitt jobb, det är bara att titta på hur många flygklubbar i Sverige som använder dem och fortsätter att köpa begagnade PA28or.
    Detsamma gäller Cessna 172. Inte särskilt spännande att flyga men är mångsidig.
     
  9. durandal101

    durandal101 Ny medlem

    Jag kan hålla med. Sen hjälper det ju inte föryngringen i klubbarna att flygplanen har samma estetik som en Volvo 140 i fint skick, men det är ju svårt att uppgradera flottan när ekonomin ofta enbart räcker till att hålla en C172 till någon slags minimal standard.
     
  10. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    [​IMG]
     
  11. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Haha, jo man kan göra sig lustig över designen, men tro mig, jag råkar ha ägarerfarenhet av i princip alla de BMW som visas på fotot (6 st redan från BMW 2000 slutet av 60-talet) och kan egentligen inte finna att just designen på nåt sätt är överlägsen i dom senare modellerna. Däremot har innanmätet förändrats kraftigt men jag vet inte om det är vad man menar med design? Däremot satt jag egentligen bättre i en BMW 520 från 1976 än vad jag gör idag i en toppmodern BMW om man undantar Suvarna, men allt detta har väl lite att göra med flygplan egentligen. :)
     
  12. peter s

    peter s Ny medlem

    Antagligen detta flygplanet så bilden är spegelvänd.

    ARCHER%20LX_2.jpg
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan