Plotta VOR-radialer

Diskussion i '060 Navigation' startad av Dahlbäck, 25 Maj 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Hur ska man egentligen hantera radialer från radionavigationshjälpmedel (främst VOR:er) på kartan och i verkligheten?

    Enligt KSAB:s bok om navigering är radialerna magnetiska riktningar från en fyr. Jag har hittills tolkat detta som att jag, om jag mäter upp min true track från en VOR på en karta, ska räkna om denna till en magnetic track (dvs. typiskt sett dra ifrån 5 grader i områden där variationen är E5) för att kunna ställa in den i flygplanet och därmed kunna följa min uppritade TT.

    Min erfarenhet hittills har dock varit att jag brukar hamna rätt off när jag flyger på radial från (eller till) en fyr.

    En googling ger vid handen att VOR-fyrar när de installeras kalibreras för att ange true bearing baserat på variationen när fyren installeras, vilket i sin tur innebär att varje fyr kommer att ha en egen "variation" som avviker från den egentliga variationen i området. Stämmer detta?

    Jag noterar att det i AIP publiceras en variationssiffra (med årtal) för varje fyr, vilken iaf i några fall verkar stämma med den faktiska variationen i området (AIP anger 2015 för VSN, VSB och UME vilket jag jämförde md missvisningskartan på min TMA-karta från 2015). Detta skulle kunna tas till intäkt för att man i Sverige har valt att inte "rikta in" fyrarna efter variationen utan att man istället får kompensera manuellt utifrån rådande variation. Samtidigt tycker jag mig kunna se att kompassrosorna för VOR-fyrarna på kartan är något vridna åt öster...?

    Någon som vet hur det ligger till och dessutom kan avgöra om min metodik (se början av inlägget) är korrekt?

    Edit: En ytterligare fundering: Hur ligger det till med de radialer som anges i Svenska Flygfält? Ta t.ex. Visby och in-/utpasseringspunkten KARLO. Med transportör får jag true bearing från VSB VOR till 312 grader medan den i SvFF anges som 310 grader. Såväl publicerad som faktisk variation (2015) är/var 5E. Är det SvFF som har inaktuella siffror eller finns det någon annan felkälla (när jag mäter på SvFF-flygplatskortet får jag det till någonstans 308-309 grader).
     
    Senast redigerad: 25 Maj 2017
  2. control

    control Välkänd medlem

    I Sverige har vi tur med liten skillnad på TH och MH.

    Jag har aldrig upplevt något problem i praktiken. 2-3 grader är inom vad jag kan ställa in med ett analogt instrument. " good enough" ;)
     
  3. bluecmd

    bluecmd Medlem

    https://en.wikipedia.org/wiki/VHF_omnidirectional_range snackar om "radial azimuth relative to magnetic north".

    Om det hade varit kompenserat för magnetisk variation så hade det ju varit "radial azimuth relative to true north" istället. Vidare, när du navigerar mot en VOR så kompenserar du ju bara skillnaden i variation, och inte hela din variation så det torde vara vanlig magnetisk nord.

    Att det står med i AIP:n måste väl vara för att du ska kunna ta fram din relativa variation (eller true track för den delen)?

    Den enda VOR:en jag hittar som jag misstänker kör True North är Thule på Grönland. Jag har inte lyckats bekräfta det entydigt, men detta är vad som står om flygplatsen VOR:en används för iaf:
    BGTL - Thule
    Thule AB is a true north airfield. No MAG variation has been applied.


    Canada kanske har några men deras AIP saknar listan av radionavs (man behöver köpa något som heter Canada Flight Supplement för den listan).
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det stämmer inte att de kalibreras mot geografisk nordriktning. Däremot ändras ju variationen hela tiden. Man skulle ju tro att fyrarna kalibreras om varje gång variationen ändrats en hel grad sedan föregående kalibrering, men det sker inte i praktiken utan mera sällan. Så det stämmer att den variation som fyren använder kan avvika från den verkliga variationen.
     
  5. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Tackar för svar hittills. Jag får dock fortfarande inte riktigt ihop det: Är det alltså så att fyrarna "signalerar" magnetisk bäring vid installationstillfället, men inte själv har någon magnetisk "källa" för sin egen riktning, utan är "fast" i sin variation?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja det stämmer nästan. Men variationen blir inte fast för evigt från vad den var vid installationen, utan den ändras med oregelbundna intervall senare när man tycker att det behövs.
     
Laddar...

Dela sidan