POF frågor

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Simple Man, 7 Juni 2010.

  1. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Hej,
    Jag har ett par POF frågor. Jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med dessa:

    1. Vad är Phugord/förklara vad det har att göra med?
    2. Ökar/minskar stall farten med ett bak- framtung flygplan?
    3. När behöver du inte trimma?
    - När du gör mindre sväng
    - När du använder klaff
    - När du ökar lastfaktorn
    4. Vilket motstånd ökar vid markeffekt?
    - Inducerat motstånd
    - Nollmotstånd
    - Interferensmotstånd
    - (kommer inte ihåg fjärde alternativet)
    5. Vilket motstånd är störst vid skevroderbroms?

    / Tacksam för svar :)
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

  3. Zeta

    Zeta Medlem

    1. Phugoid rörelse, har med längdinstabilitet att göra om jag inte missminner mig

    2. Framtungt -> ökad stallfart

    3. Fäll ut klaff -> trimma om

    4. Borde vara nollmotstånd om något i och med att det inducerade motståndet minskar

    5. Förstår inte riktigt frågan - menar du enbart primär bromsverkan vid skevroderutslag måste det även här handla om ökning av nollmotstånd, men i och med att du lägger dig i sväng ökar ju det inducerade motståndet.
     
  4. stelaninja

    stelaninja Medlem

    Jag pluggar själv detta och ska försöka svara. Har dock inte böckerna här, så jag ger inga garantier. =)

    1. Phugoid svängning är den svängning som uppstår hos ett längdstabilt flygplan när du rycker spaken bakåt sedan centrerar den. Googla phugoid så får du upp en artikel på Wikipedia.

    2. Framtungt ger ökad stallfart.

    3. Du behöver INTE trimma om du gör en mindre sväng. (Ska man öka lastfaktorn i en sväng bör man väl trimma för att hålla den konstant?)

    4. Det svar du inte kommer på borde väl vara att inget av motstånden ökar. Det inducerade minskar iaf. Rätta mig om jag har fel, men det inducerade motståndet är det som uppstår genom att lyftkraften vinklas bakåt. Det ökar alltså med ökad anfallsvinkel och vikt. Nollmotståndet är det luftmotståndet, det ökar med ökad fart. Interferensmotståndet är det motstånd som skapas i övergångar mellan olika delar av flygplanet, t ex vid övergången mellan vingen och kroppen, ungefär som turbulens.

    Så svaret på fråga 5 borde ju vara ... hmm ... det inducerade borde ju öka på den uppåtgående vingen och minska på den nedåtgående. Men även nollmotståndet borde ju öka. ???? :q :(

    Mvh,
    Stefan
     
  5. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Tja!
    Tack för att du tar dig tiden att skriva. Jo, jag har utbildningsmaterial. Och jag har läst mycke.

    1. Phugoid, står iaf. INTE i senaste pof boken av ksab.
    Jag googlade och hittade på wiki till slut.

    2. I boken står det att det inte är någon skillnad i stallfart om flygplanet är fram- baktung.
    Men på skarpa fick jag fel på denna fråga när jag svarade att det är oförändrad.
    ( Jag förstår inte hur stallfarten kan öka om flygplanet är framtungt, det borde ju vara svårare att hamna i stall om den är framtung än baktung).

    3. Det står inte heller i boken om du behöver eller inte behöver trimma i någon av dessa lägen. Jag frågade runt lite och de flesta svarade att när man gör en mindre sväng så behöver man inte trimma.

    4. I boken står det att inducerade motståndet minskar vid markeffekt men det står inte om något motstånd är störst eller att något ökar. Själv svarade jag att inducerade är störst och fick fel.

    5. Kolla upp det i boken, det står inte heller vilket motstånd som är störst vid skevroderbroms.

    Tack till er andra som också svarade :tupX2
     
  6. McFire

    McFire Ny medlem

    Tänk så här. Vingen lyfter hela flygplanet. Med tp långt bak så behöver stabben producera en mindre nedåtriktad kraft för att balansera vikten. Tvärt om vid framtungt, då kraften från stabben är större.
    För att få kraftjämvikt så behövs en större lyftkraft vid större stabilisatorkrafter (dessa är ju negativa) och för att generera denna större lyftkraft så behövs större anfallsvinkel och eftersom stall är kopplad till anfallsvinkel så ökar stallfarten. Säg till om det var oklart. Lättare om man ritar upp det.
     
  7. McFire

    McFire Ny medlem

    Phugoid är lite överkurs om det gäller PPL. Men det har med längdstabiliteten att göra och det är svängningen med lång period som avses.
     
  8. stelaninja

    stelaninja Medlem

    Svaret på fråga 5 skulle jag nog säga är det inducerade. Detta grundar jag på att skevroderbromsen är störst vid låg fart. Hade nollmotståndet varit störst borde ju skevroderbromsen varit kraftigare med ökad fart, men så är det ju inte.

    Mvh,
    Stefan
     
  9. pasj66

    pasj66 Medlem

    Hej,
    apropå fråga 5. Det är skillnaden på inducerat motstånd som ger upphov till skevroderbromsen. således borde den totala ändringen i inducerat motstånd bli väldigt liten eftersom det ökar på ena vingen och minskar på andra. Däremot ökar form/nollmotståndet på bägge vingarna eftersom ett utfällt roder oavsett riktning ökar motståndet.

    just my 5 cents...

    MVH
    Patrik
     
  10. ankan

    ankan Medlem

    Å andra sidan ökar det inducerade motståndet om lyftkraften** är ojämnt fördelad över vingen.

    Om man ger tillräckligt mycket skevroder åt vänster så har man ingen lyftkraft alls på vänster skevroder. Förutsatt att man håller höjden, så borde det betyda att man tar ut väldigt mycket lyftkraft på höger vinge, vilket alltså innebär en väldigt sned fördelning av lyftkraften över vingen. Sned fördelning av lyftkraft => ökat inducerat motstånd.

    ** Egentligen är det nersvepsvinkeln som man vill ha jämnt fördelat över vingen, inte lyftkraften.
    Detta är för övrigt anledningen till att en Spitfire har elliptiska vingar - ellipsformen är den som ger jämnast nersvep över hela vingen. Rektangulära vingar tenderar att ge kraftiga vingspetsvirvlar och ökat inducerat motstånd. Med reservation för att jag inte är aerodynamiker.
     
Laddar...

Dela sidan