POH för Piper Cub i elektroniskt format?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fredrik, 16 Maj 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej. Jag ska snart flyga in mig på Piper Cub. Någon som vet var jag kan få tag på en POH i PDF-format eller motsvarande?
     
  2. Almestad

    Almestad Medlem

    Flög precis in mig på Super Cub, hittade inte någon POH i samma standard som exempelvis en C172 eller PA28. Endast lite specs och weight & balance. Så skulle vara intresserad att hitta en ordentlig jag med.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    OK. Tack för infon. Jag upplever ofta att POH saknas för äldre flygplan. Men det kanske är något man får acceptera så länge man får en bra genomgång av flygläraren.
     
  4. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Det är bäst att använda den dokumentation som finns för flygplanindividen annars kan det bli hur tokigt som helst. "Piper Cub" är ju ett ganska vitt begrepp, det kan ju vara en J-2, J-3, L-4. J-4, J-5, PA-11 eller PA-18 så det gäller ju att pricka rätt.
    Gamla Cubar har ju ofta modifierats genom åren så att hitta något som gäller generellt är nog nästan omöjligt.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Inflygningen är nu avklarad och det hela gick väldigt bra :) Det var en PA-18-180 som jag flög. Skillnaden mellan Pawneen som jag flög tidigare och den här var ganska stor. Speciellt i landningsfasen.
     
  6. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    180 hk, fint skall det va! :) Ja då finns det definitivt inga böcker på nätet. Jag är 99% säker på vilken flygplanindivid det var, reggen slutade väl på "M"?

    Jag har aldrig flugit Pawnee men de flesta säger att den är mer lättlandad trots att det ju är samma vinge på dem men det har väl med markeffekten att göra.
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Måste säga att jag tycker att flygningen med denna maskin var rätt angenäm. Motorresurserna var det då inget fel på. Håkan, det stämmer. Reggen slutade på "M". Låter som att det är en unik individ i och med att du hade så bra koll :)
     
Laddar...

Dela sidan