PPL-utbildning; Cessna eller Piper?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av RobertT, 23 Januari 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. RobertT

    RobertT Ny medlem

    Jag har tankar om att ta PPL och som novis har jag en fråga kring hög- resp lågvingat:
    Om jag ser mig omkring mina närmsta flygklubbar (Borås, Aeroklubben och Chalmers) så är det nästan uteslutande lågvingat (Pipers och ett par andra) bland deras plan. Aeroklubben har den enda högvingade, en Cessna bland deras 3 Piper. För några år sedan hade de 3 Cessnor.
    Är det så att högvingat inte är lika vanligt på flygklubbarna?
    Jag som icke-pilot trodde högvingat var vanligare, kanske pga att jag sett en del Cessna i filmer.
    Vad som är bäst har säkert diskuterats en del gissar jag, men som "utomstående" känns det som Cessna skulle vara mer praktiskt vid nödlandning, då vingarna är över korta hinder samt, om man jmf med Piper, att man kan ta sig ut även på vänstersidan.
     
  2. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Hej, kul att du funderar på Aeroklubben, jag tror du kommer att trivas där.

    Cessna är definitivt det vanligaste planet om man ser på hela världen, men just i Göteborgsområdet är det Piper som är kung just nu.
    Aeroklubben har just gjort sig av med en Cessna och går i tankar om att skaffa en ny, men ingenting är säkert ännu.

    Vad som är bäst ska jag inte bege mig in på att diskutera nu, men jag råder dig till att välja den flygplanstypen det finns flest av - i föreliggande fall alltså Piper.
    Det reducerar risken för att du blir stående på marken på grund av att någon annan har planet, det är trasigt eller på service.

    Om du av något skäl vill byta senare är det väldigt enkelt, oftast räcker det med en eller två flygtimmar.
     
  3. RobertT

    RobertT Ny medlem

    Tack, det är en bra poäng att se på tillgängligheten
    Har du någon aning om varför Piper har blivit så populärt?
     
  4. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Det skulle jag tro är en slump, då både Piper och Cessna är fina skolflygplan. En sak till att tänka på: Kolla vad dom olika planen kostar per timme, och välj det billigaste. Du kommer att flyga minst 45 timmar, så en prisskillnad på ett par hundralappar per timme blir fort tusenlappar.
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Lärare tenderar att gilla Cessna bättre tack vare dubbla dörrar. Pipern är något bredare.
    Pipern har lite dämpning i stället, Cessnan studsar lite lättare....

    Jag tog mitt PPL i en PA28a och har nästan uteslutande varit lärare i en C172.

    Skillnaderna är extremt små och jag skulle påstå att det går alldeles utmärkt att skola på båda samtidigt, vi hade några på Tullinge under 2000-talets början som hoppade mellan C172 och PA28a utan problem.

    C172 kan vara svår att göra skolmässiga stall/vikningar om FI+elev är tunga, läraren tvingas busa mer. C172 ger en möjlighet att lära ut att vippa tillbaka för att kontrollera att ingen annan är i vägen vid sväng...

    Mitt råd är att inte lägga någon som helst vikt vid huruvida du kommer att skola på en C172 eller PA28a!
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. RobertT

    RobertT Ny medlem

    Tack för er feedback ock hjälp!
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag håller med ovanstående talare. Lycka till med din utbildning!
     
  8. lex

    lex Ny medlem

    Jag skolade i både PA28 och Cessna 172. Det var inga större problem, känns bra nu efteråt att ha flugit båda under skolningen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Håller med föregående talare. Skillnaden är marginell i det stora hela. Jag skolade främst i PA28 för både PPL och IR. Kan dock personligen tycka att ett plus för Cessna är jag upplever den har bättre sikt fram (sitthöjd) och att man slipper något moment i checklistan som bränslepump och val av tank, vilket kunde ha underlättat de första lektionerna.
     
Laddar...

Dela sidan