Rättning i Svenska Flygfält

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 18 December 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Martin Trankell

    Martin Trankell Ny medlem

    Jag ska kontrollera anledningen till detta med vårt tryckeri. Får be att få återkomma med svar på din fråga!
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej & god fortsättning!

    På tal om relation med flygfälten, det hade varit smutt om det fanns ett formulär för ändringar av information i SvFF, med någon form av verifiering så att rätt person lämnar in uppgifter. Givetvis hade en grafisk representation av fältet med möjlighet för slutanvändare att "rita" ändringar varit önskvärt men det kräver en hel del utveckling. Men som sagt, ett ändringsformulär för alla uppgifter i text - tummen upp!

    En annan sak - jag använder inte TMA-kartan längre men om man vill göra om SvFF så kan ju en hel del information föras över till den. Frekvenser, banlängd/riktning tex. Kartbladen har sett exakt likadana ut de 10 åren jag har flugit så det är väl hög tid för ett omtag. :)

    /Hans
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det låter ju lovande!

    Angående synkronisering med AIP så hade åtminstone tidigare Bottlang/Jepp principen att inte acceptera ändringar direkt från flygfältsinnehavare av uppgifter som också fanns i AIP. Först måste AIP uppdateras, sedan ändrades VFR-manualen. Det tycker jag är ett rimligt förfarande.
     
  4. Martin Trankell

    Martin Trankell Ny medlem

    Hej igen!

    Ett bättre sätt att förmedla informationen är helt klart på önskelistan. Du har rätt att ett ändringsformulär vore önskvärt på hemsidan. Jag ska kolla med kontoret i Kista om vi kan titta på det. Tack!

    När det gäller TMA-kartan vill jag bara bemöta att vi faktiskt har gjort en hel del som uppdaterat kartan de senaste två-tre åren. Det gäller både format och design. Kartan har blivit en vektoriserad variant med tydligare skärpa. Själva kartans yttre dimensioner är också mindre jämfört med för några år sedan vilket gör den mer lätthanterlig. I fjol införde vi "vändpilar" som gör det enklare att se vart fram och baksida överlappar varandra.

    Dessutom: Inför nytrycket som kommer i butik i april 2018 så jobbar vi just nu på att få in nya datakällor. Det rör sig dels om mer "officiell" LFV-data, bland annat bullerområden/noise abatement areas, men också en del annat. Vi samarbetar dessutom med allmänflygorganisationer med att ta fram lite nya, nyttiga symboler som kommer göra flygupplevelsen både roligare och säkrare. Se detta som en liten "sneak peak" på vad som komma skall.

    Det är även vår princip. Det lilla undantag vi gjort är att i förtid publicera ex ändringar av mejladresser, telefonnummer och annat av icke-flygsäkerhetspåverkande natur. Detta då AIRAC/AIP-processen ibland kan ta lite tid.

    Hälsningar
    Martin
     
    Senast redigerad: 3 Januari 2018
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vad är det för app du kör? Jeppesens egen? Undrar om kartorna går att köra i tex Garmin Pilot?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, Jeppesens egen. Jag har inte provat med Garmin Pilot.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hallåj, det är ju bra men den är i fel skala för mina behov, kör 1:500000. Ta fram en karta i den skalan med info liknande Eisenschmidts VFR 500-kartor så har ni en produkt som är gångbar både i Sverige och utomlands. Eftersom Sverige är stort och glest kan det till och med vara intressant med en 1:1000000-karta.
     
  8. Mikael

    Mikael Medlem

    För oss som flyger öppet flygetyg så får det bara vara tryck på papprets ena sida eftersom vi inte kan bläddra med kartan i luften utan måste vika den färdig på marken, för hela sträckan.
    Gamla TMA kartan funkade, nya funkar inte.
     
Laddar...

Dela sidan