Ratings utomlands för PPL/SEA

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Aviation Stockholm, 16 Januari 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Har hittat många trevliga flygskolor utomlands och funderar på hur man vet vilka av dessa ratings som är gångbara i Sverige.

    Framförallt är jag intresserad av SEA och har hittat: http://flyvfc.com/seaplane-rating

    Är kanadensisk SEA-rating konvertibel?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag är inte 100% säker men jag skulle att den inte är möjlig att konvertera enkelt. Jag vet att det varit tal på att gå igång sjöflygutbildningar i Norrland igen och det tror skulle vara det smidigaste såvida du inte tänkt att också flyga mycket i t.ex. Kanada sen.

    Annars finns ju Aeroclub Como i Italien dit en del åkt för att ta sin sjöbehörighet. Då åker du utomlands men får ändå en EASA-behörighet vilket underlättar rejält.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Tack för tipset. En del av anledningen att åka utomlands är dels äventyret men kanske framförallt att bygga rutin i miljöer som inte är så familjära som de är i Sverige där man mestadels kan flyga lite som man vill.

    Italien låter klart spännande. När du säger underlättare rejält, betyder det att ratingen är giltig i Sverige också?
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Yes, du får in den i ditt svenska certifikat efter uppflygning.
     
  5. Christer82

    Christer82 Ny medlem

    Jag tog min rating på Aeroclub Como förra sommaren. Kan bara rekommendera det, framförallt priset 25-27 TSEK. Men det är en väldigt intensiv skolning och stort fokus läggs på flygning, start och landing samt nöd. Dockning och taxning bör man träna mer på när man kommer hem! Hör gärna av er om ni undrar något.
     
  6. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Som andra sagt - skit i att konvertera och skaffa en proper EASA licens från början. Åker du ner till Como och skolar så säg åt dem att du tänker ansöka om licensen hos svenska Transportstyrelsen, när du sedan gjort din uppflygning så fyller du helt enkelt i en svensk ansökan och får alltså en svensk licens utan en massa krångel. Gör du det här i Kanada kan du räkna med att du måste göra en ny uppflygning i Sverige så det är mest krångligt och dyrt.

    Var nere i Como för en vecka (utan flygärende) och kan rapportera att det är kalasfin miljö för sjöflyg och att planen går varma!
     
Laddar...

Dela sidan