Referenstryck vid rapportering (okontrollerad luft)

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Merf, 12 Februari 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Merf

    Merf Aktiv medlem

    En liten fundering som dök upp efter en flygtur idag: Varför rapporterar vi inte referenstryck vid positionsrapporter i okontrollerad luft? (Ex. "Bortlunda radio, SE-ABC vid Lillhåla 2000 fot på QNH 1009")

    Oftast har man nog hyffsat aktuellt QNH (Färdplanering!) men nog kan man tänka sig tillfällen där någon har ett QNH som skiljer sig, eller? Kanske än mer om någon är uppe och kör lite luftakrobatik eller annat och har ställt höjdmätaren på 0 vid marken (vet inte om det är praxis här, men sett det på youtube-klipp från andra länder. Även vårt eget flygvapen har i alla fal historiskt kört QFE).

    Relaterad fråga (källan till min fundering faktiskt): Hur gör segelflygarna? Hade en motorseglare i närheten där jag flög idag och denna rapporterade sin höjd i meter. Inget konstigt att konvertera tänkte jag och var nöjd med det (speciellt eftersom vi hade separation i 2D-planet så höjderna var för oss ointressanta i just det här fallet), men sen kom jag att tänka på att kanske segelflygarna är sådana som nollar mätaren på backen? Då har vi både höjdmätarfel samt konverteringsfel (får erkänna att jag nog inte är precisare än m*3 för en uppskattning snabbt från meter till fot).
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Det man kan säga är väl att om alla flyger på olika referenstryck och håller höjden så är risken mindre att man kolliderar än om alla använder samma QNH och flyger på 1500 ft. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Haha =)
     
  4. Arnaud

    Arnaud Medlem

    När jag var i Sydafrika i höstas var det ganska vanligt i G luft. Där har man dock ingen flight following alls i okontrollerat, utan det är bara positionsrapport flygplanen emellan. Man kan flyga från bushen och ha en väldigt gammal QNH inställd.
    Upp i norra Sverige kan det nog vara lika gles. Från Stockholm och söderut så är det väl tillräckligt mycket trafik på frekvensen för att få in aktuell QNH i området, bara man lyssnar på frekvensen. Det är väl enklare än att var och en väljer sin egen QNH mer eller mindre godtyckligt och alla sitter i luften efter varje anrop och håller på och konverterar.
     
    Senast redigerad: 13 Februari 2017
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Intressant om Sydafrika!

    Någon som sysslat med segelflyg eller annat och kan svara på hur man ställer in sina höjdmätare där?

    EDIT: Vet inte om jag håller med om söder om Sthlm heller. Det går ju alltid prata med Sweden Control etc, men man kan ta sig bra långt utan krav att prata med någon som ger en ett QNH, och om man då plötsligt får kontakt med någon på en klubbfrekvens någonstans ja... då vet man ju inte hur mycket ens respektive QNH skiljer sig.

    Sen har vi ju otroligt få kollisioner i luften, så jag vill inte påstå att det är någon större risk egentligen. Jag var mest nyfiken på varför man inte har det som praxis då det känns naturligt att säkerställa att de höjder man anger använder någorlunda samma referens.
     
    Senast redigerad: 13 Februari 2017
  6. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Nej men lyssna kan man alltid göra.
    Sen brukar vi inte flyga när det råder stora tryckgradienter, felar det ens 3hPa så blir det inte värre än 90 fot. Jag hoppas du planerar för större separation i vilket fall.
     
  7. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Självklart. Alla fel skär in på marginalerna dock.
    Riktigt stort fel får man ju dock om någon ställer in QFE...
     
  8. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Vem (förutom JAS:ar) ställer in QFE?
    Luftakrobaterna får en box i MSL att akrobatera i.
     
    Senast redigerad: 14 Februari 2017
  9. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Ja det var ju del av min fråga...
    Har som sagt sett klipp där piloten ställer in QFE, men mestadels är detta från länderna på andra sidan Atlanten, även om jag sett något klipp från UK också där piloten ställt in QFE.

    Tackar för svaret om luftakrobatiken!
     
  10. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Här har vi lite segelflygare där jag tycker mig se en höjdmätare ställd på 0 på backen (lurigt att se alla instrumenten dock, så kanske finns en till höjdmätare någonstans?):



    Gör bogserplanet detsamma? Hur gör motorseglarna?
     
  11. glider

    glider Ny medlem

    Normalt ställer man den på 0 innan start och flyger på QFE.

    Vid sträckflygning in i kontrollerad luft på enskild klarering så får man ställa om till det QNH man får.

    Moderna (digitala) segelflyginstrument kan visa flera saker, exv FLxxx höjd QNH, höjd QFE....

    TMG vid lokal flygning ställ in QFE som vid segelflygning, vid sträckflygning till annan flygplats ställ in höjdmätaren på QNH.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Tackar! Låter ju definitivt att det kunde underlätta att få veta vad rapporterad höjd refererar till då kan jag tycka. Eller så får man ta i en än större säkerhetsmariginal om man tänker över-/underflyga. Lyckligtvis är segelplanen oftast lätta att se (tycker jag).

    Nästa sak att fundera över kanske blir varför "vit" är en så vanlig färg på flygplan, trots att det är "se och bli sedd" som gäller?
     
  13. control

    control Välkänd medlem

    kompositplan som skapats utan bakning är vita framförallt för att kompositen annars kan bli för varm och delaminera.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan