Rotax 914 utan mekanisk bränslepump

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Dahlbäck, 11 Januari 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Dahlbäck

    Dahlbäck Medlem

    Jag överväger att köpa ett lågvingat flygplan som är utrustat med en Rotax 914UL (turbo). Den motorn har (i vart fall i normalinstallation) enbart två elektriska bränslepumpar och ingen mekanisk pump alls.

    Just detta har fått mig att fundera en del. När jag har lärt mig flyga med PA-28:or har jag ju fått lära mig att motorn alltid klarar sig utan elsystemet. Motorfel (utan bränslebrist) är ju relativt ovanligt, men elfel hör man faktiskt talas om då och då.

    Är det någon som vet vad som händer med en sån här maskin om man måste döda strömmen på grund av elbrand, eller om elsystemet helt enkelt lägger av? Har den (förutsatt marchvarv) någon chans över huvud taget att utan bränslepump suga i sig tillräckligt mycket bränsle för att iaf. hålla maskinen i luften? Eller är elfel = motorbortfall = nödlandning?

    Enligt den här sidan är orsaken till avsaknaden av mekanisk pump att 914 kräver högre tryck. Det låter ju sådär...
    https://www.experimentalaircraft.info/articles/rotax-fuel-systems.php

    Lite märkligt att man kan bygga så här? Just motorns oberoende av elsystemet känns ju som en ganska central funktion för flygsäkerheten...?
     
  2. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Mitt tips är att hitta en flyghandbok för flygplanet(eller ett annat med samma motor) och kolla vad det står i nödprocedurerna. Om motorn dör vid elfel så kommer det att stå där. Det kanske finns en annan procedur man ska göra. Kanske flyga inverterat så att du får självfall. ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Om laddningen försvinner så har du batteriet livslängd att flyga kvar så det gäller givetvis att stänga alla onödiga elförbrukare. Om batteriet kollapsar så ska laddningsströmmen räcka.
    Att hela elsystemet ska brinna år inte realistiskt, vid problem i specifik enhet bör säkringen bryta just den kretsen. All el i plastmaskiner gör att man vill ner omgående oavsett om motorn går eller ej
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Tyvärr så är det en realistisk möjlighet att du tappar hela elsystemet.
     
  5. Dahlbäck

    Dahlbäck Medlem

    Så, frågan är väl om det är så vanligt att det är en större faktor vid beslut huruvida man ska köpa (eller öht flyga med) en maskin utrustad med en sådan motor...?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag skulle aldrig flyga med en motor som slutar att fungera om elsystemet lägger av. De dieselmotorer som har FADEC har ju alltid egna reservbatterier för att kunna fortsätta gå i ett sådant läge.
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    För min del skiter jag fullständigt i risker som ligger på en nivå att det är osannolikt att det inträffar.

    Det är precis samma diskussion när jag blir ifrågasatt hur jag kan flyga över hav med enmotorkärra.
     
Laddar...

Dela sidan