Säga upp sig från jobbet och påbörja trafikflygarutbildning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Newbie, 31 Augusti 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 15 medlemmar.
  1. Newbie

    Newbie Ny medlem

    Jag har ett fast jobb som jag trivs ganska bra med. Jag har en okej lön och en okej utbildning, men jag känner att det är någonting som saknas. Jag har alltid velat bli pilot och nu när man kan få en utbildning som inte kostar skjortan så vill jag ta chansen.

    De två utbildningarna jag ska söka är YH-utbildningar, belagda i Västerås respektive Lund. Jag ska snart göra det flygpsykologiska testet och jag antar att jag kommer att klara det. Problemet är att antagningsbesked kommer i december och kursstart i V-ås är i slutet av januari, och jag har tre månaders uppsägningstid på mitt nuvarande jobb.

    Nu till knäckfrågan, gör jag dumt i att säga upp mig från mitt nuvarande jobb för att endast kanske bli antagen till någon av trafikflygarutbildningarna? Jag vill tro att jag med min masterexamen i statistik, 1.9 på högskoleprovet och nuvarande jobb som dataanalytiker har ganska goda chanser att bli antagen. Min ganska diversifierade yrkesbakgrund (har bl.a. jobbat som universitetsadjunkt, taxichaufför, jobbat hos SCB m.m.) skadar säkert inte heller.

    Hur ser profilen ut hos er andra som gått liknande utbildningar? Är ni alla framgångsrika entreprenörer i 35-årsåldern som bestämt sig för att byta yrkesbana eller finns här några som t.o.m. är yngre än mig (27)?

    Baserat på denna knapphändiga information, hur tror ni att mina antagningschanser ser ut?
     
  2. Newbie

    Newbie Ny medlem

    Vad som kanske talar emot för att jag får en plats är att jag i princip inte kan någonting ö.h.t. om motorer eller teknik. Jag hoppas dock att mitt intresse och mina meriter väger tyngre än detta. Förhoppningsvis anser de att min förmåga att lära sig dessa saker väger upp för att jag i dagsläget inte kan någonting om det.
     
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Kan man inte få tjänstledigt för studier? Vad säger din arbetsgivare om du berättar att du sökt en utbildning men inte vet förrän sent om du kommer in?
     
  4. litens

    litens Aktiv medlem

    Jag är inte pilot till yrket men min feeling baserat på mina flygvänner som har CPL är att jobbchansen är lika personberoende som alla andra branscher och man kan inte räkna med så mycket annat än att betala en rating själv och vara bredd på några eller ett antal "hundår" då man mest har utgifter och inte så mycket inkomster.
     
  5. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Jag gör precis det du tänker göra, nästan... Jag går den modulbaserade privata vägen. Jobbar idag som IT-arkitekt sen många år tillbaks och var tjänsledig 50% förra året när jag läste ATPL-teori. Ska nu vara tjänstledig 100% oktober-januari för CPL/ME/IR-skolning.

    Jag tror det bästa du kan göra är att förklara läget för din arbetsgivare och höra om det går att lösa på något sätt. Även om du har 3 månaders uppsägning måste dom kanske inte utnyttja det (men dom kan). Beror lite på vad du har för jobb och hur "schysst" arbetsgivaren är. Jag har varit helt öppen med mina planer på att byta karriär, och min arbetsgivare har stöttat mig fullt ut och tycker det är bättre att jag får ledigt för detta än att sitta och dagdrömma på betald arbetstid. Jag har iofs haft mer tid på mig och vetat långt innan när jag vill ta tjänstledigt.

    Lycka till! :)
     
  6. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Man gör som man vill men det är viktigt att man har en god inblick i hur de första åren som pilot kan vara. Vissa får det väldigt bra medan de flesta får kämpa hårt. Jag ser det som en mycket stor fördel att du har en utbildning sedan tidigare som du får räkna med att falla tillbaka på när du är klar och kanske inte får ett jobb omedelbart.
    Det är väldigt bra att du kikar på de statligt finansierade alternativen först, du kommer behöva pengarna sedan när du ska söka jobb och betala för inflygning på de olika flygplanstyperna som bolagen har. Det finns jobb och är du beredd att åka vart som helst i världen så kommer du att lyckas snabbare.

    Jag tycker absolut att du ska försöka få tjänstledigt in i det sista, om du har en fast anställning just nu så ska inte arbetsgivaren kunna neka dig det om du ska studera. Det står i lagen. Flygbranschen är väldigt svajjig men vill man satsa och har möjlighet att gå en statligt finansierad utbildning så tycker jag att man ska göra det, man ska dock inte vara naiv och tro att det är ett glamouröst yrke. Gör ordentlig research om arbetsförhållandena.
     
  7. Newbie

    Newbie Ny medlem

    Tack för all input. Det lutar åt att jag kommer försöka få tjänstledigt. Först måste jag dock se till att klara det flygpsykologiska testet nu på lördag, sedan får vi se huruvida jag kommer in på utbildningen eller inte.
     
  8. AndiK

    AndiK Medlem

    Avis på att du vågar satsa! :) Kör hårt och lycka till!!
     
  9. Bodd

    Bodd Medlem

    En antagning till dylika utbildningar har inte så mycket att göra med dina betyg och övriga meriter, utan mer om du passar för jobbet på ett personlighetsmässigt plan.
    Du kommer med största sannolikhet att - förutom den psykologiska prövningen - även få gå igenom ett antal intervjuer där dina andra förutsättningar för utbildningen/jobbet kommer att bedömas.
    (Detta är för övrigt två skilda ting och skall inte blandas ihop - dvs att klara av en utbildning vs att klara jobbet).

    Om jag ska tänka mig in i intervjuarrollen och bli lite kritiskt granskande gentemot den informationen du ger:
    (Ursäkta om jag låter lite barsk i tonen nu, men det är mer för att sätta mig in i en annan roll).

    Du skriver så här:
    Då frågar jag mig varför du tror att pilotyrket skulle förändra något och jag börjar fundera över om du har helt fel bild av jobbet som sådant.
    Det är trots allt bara ett jobb och jag misstänker att du skulle komma att känna likadant även som pilot efter ett fåtal år.

    Om detta även återspeglar dina intressen så blir jag lite fundersam. Dvs, är du inte det minsta intresserad av teknik? Att vara pilot är till väldigt stor del ett tekniskt yrke och då tvivlar jag återigen på dina motiv.
    Utöver det så är det väl allmänt accepterat att förutsättningarna att genomföra utbildningen försämras om du saknar den sorts tekniska baskunskaper som de flesta har innan de påbörjar sin pilotutbildning. Ett genuint intresse är ju främjande för själva inlärningsprocessen, och att studera en massa information som man saknar intresse av brukar innebära att kunskapen glöms bort när proven är avklarade.
    Nu menar jag inte att detta automatiskt gör att du inte skulle klara utbildningen. Men det jag vill komma fram till är att du tävlar med ett hundratal andra som kanske kan påvisa mycket större grundförutsättningar.

    Och om man ska vara lite fördomsfull:
    ...är inte riktigt den profil och bakgrund man brukar hitta hos piloter. Det är lite mer av en humoristisk betraktelse som naturligtvis inte betyder något! Dock kanske du inte ska tro att det ger dig några fördelar i antagningsprocessen.

    Ovanstående är menat som en fingervisning om vad du kommer bli bedömd utifrån och vilka tankar och funderingar du kommer väcka hos en tänkt intervjuare. Det kanske inte alls stämmer med verkligheten, men jag hoppas du förstår vad jag menar och kanske tänker till en extra gång, dels på varför du söker, men också vad du säga.

    Det är definitivt bra att ha en annan yrkesbakgrund innan man ger sig in i flygbranschen. Naturligtvis är det bra att ha en backup om man inte får jobb eller när (inte om) ens bolag går i kk. Men framför är det många som väljer att återvända dit efter några år. Jobbet är inte som man tror...
     
  10. Newbie

    Newbie Ny medlem

    Hej igen, ursäkta att jag inte svarat tidigare Bodd. Jag ska försöka besvara dina mycket upplysande frågeställningar, men först tänkte jag bara berätta hur landet ligger. Jag har blivit beviljad tjänstledighet om jag kommer in. Ingenting är påskrivet men jag har fått chefens ord och chefens chefs ord på det. Jag har också klarat av den flygpsykologiska undersökningen med godkänt resultat, vilket jag gjorde hos FMC i Malmö (mycket trevlig psykolog f.ö, som inte bara var psykolog utan också f.d. pilot inom det militära).

    Den flygpsykologiska undersökningen bestod av 18 olika kognitiva test, men ungefär hur det går till vet de flesta av er säkert redan. De flesta test var adaptiva, d.v.s. de anpassade sig i svårighetsgrad beroende på hur väl du presterade. Vissa test var halvlätta medan vissa var väldigt svåra, en sak var gemensamt för de allra flesta test dock: det var roligt att utföra dem!

    Jag har också skickat in ansökningar till de båda YH-utbildningar som finns i Sverige, så om det blir Lund, Västerås eller inte alls vet jag ej. Utbildningen i Västerås är väl den jag har bäst chans att bli antagen till. Till den utbildningen blir 60 st kallade till personlighetsutvärdering och intervjuer, varav 20 blir antagna. Jag vet att jag åtminstone blir kallad till intervju till den utbildningen tack vare mitt högskoleprovsresultat. Utbildningen i Lund kallar alla behöriga till deras kognitiva test-dag och därefter intervjuer, så där har jag fler att tampas med.

    Så, jag antar att min ursprungliga fråga är obsolet, jag behöver inte säga upp mig från jobbet utan jag får tjänstledigt istället. Men jag tänkte ta tillfället i akt och eventuellt skriva om hur det går här.
     
  11. Newbie

    Newbie Ny medlem

    Good point! Till utbildningen i Västerås så kommer intervjuer/personlighetstest att utföras och följande egenskaper kommer att utvärderas: "Emotionell stabilitet, självständighet och självförtroende, ansvarskänsla och mognad, utvecklingsförmåga, energiresurser, motivation, befälhavaregenskaper samt social förmåga". Dessa egenskaper kommer att bedömas på en femgradig skala och dem med högst genomsnitt kommer att erbjudas en plats. [statistiker mind on]Off topic: Det är f.ö. inte "tillåtet" att beräkna aritmetiskt genomsnitt på ordinalskaledata eftersom intervallen inte är ekvivalenta. Med andra ord: skillnaden mellan, låt säga, ett och två är inte densamma som skillnaden mellan tre och fyra. Därför är det inte matematiskt/statistiskt korrekt att beräkna det aritmetiska medelvärdet när man arbetar med ordinaldata. Tänk följande scenario: Vad är medelvärdet av ganska bra och mycket bra? 42?[/statistiker mind off]

    Det är helt okej att du låter barsk, kritisk granskning är bara positiv :)

    Det är mycket möjligt att du har rätt i att jag kommer att känna likadant även som pilot efter ett par år. Men det vet jag ju inte än. Jag tror inte det, men som sagt: Jag vet inte!

    Mjaa, jag är inte ointresserad av teknik och mekanik. Det är klart att det kan verka så eftersom jag inte kan någonting om det. Men jag ska försöka ge en förklaring. Jag har under min uppväxt sysslat med hockey och fotboll, hockey till en ålder av 15 (lade av efter att jag fått veta att jag kom med i TV-pucken) och fotboll t.o.m. 19 års ålder (lade av efter fotbollsgym efter att jag flyttade till Örebro för studier). Förutom dessa intressen, lägg därtill att jag vid 19 bast tog Mensas intelligenstest och klarade det galant och jag gick därmed med i den föreningen och på så vis blev ohemult intresserad av människans kognitiva egenskaper. Vid samma tidpunkt började jag studera och blev madly in love with statistics. Min poäng är: Det beror inte på ointresse att jag är inte kan något om mekanik/teknik, det beror på ännu större intresse av annat.

    Tusen tack för det jobb du lagt ned på att komma på dessa väldigt relevanta och kritiska frågor. Jag har tagit mig en tankeställare och trots dina fingervisningar och smärre varningar så har jag bestämt mig för att satsa. Jag ringde mamma efter att jag blivit godkänd på den flygpsykologiska undersökningen och berättade om mina planer, och hon utbrast något i stil med: "Men vad roligt, jag visste det. Minns du hur du pratade om att du ville bli pilot när du var tonåring?"
     
  12. Newbie

    Newbie Ny medlem

    Tilläggas ska att jag också precis har brutit med fästmön för några månader sedan, och efter att ha varit tillsammans i ett halvt decennium så kan jag inte tänka mig ett bättre tillfälle att unna mig själv precis det jag vill göra. För mig är detta det perfekta läget att följa mina drömmar. Tyvärr är det inte lika lägligt för företaget, chefen har precis sagt upp sig och slutar i slutet av november och jag därefter (om jag kommer in på flygförarutbildningen). Men jag måste tänka på mig själv i detta fall.

    Anyhow, jag har ingen här att ta hänsyn till längre och min hemort ligger 100 mil härifrån. Så jag ser ingen anledning till att inte jaga det jag alltid velat :)
     
  13. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Fundera inte så mycket - Gör bara.Inga storverk uträttas av folk som funderar. Bättre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna sin båge som det brukar heta.

    Kommer du in så är det bara att köra. Man kan inte mer än misslyckas. Hur antagningsproven går vet man ju inte förrän efteråt.
     
  14. TobbeMieden

    TobbeMieden Medlem

    jag säger..du lever banns mig bara 1 gång..satsa och vinn..tveka och förbli en förlorare säger jag !
     
  15. Newbie

    Newbie Ny medlem

    Till de två senaste skribenterna: Om ni läser mina senare inlägg i tråden så inser ni att jag redan bestämt mig.
     
  16. Newbie

    Newbie Ny medlem

    Nu är jag kallad till intervju till Västeråsutbildningen och till ytterligare tester nere i Lund för utbildningen där :)
     
    • Gillar Gillar x 2
  17. DanielW

    DanielW Medlem

    Lycka till! Båda har bra utbildningar.
     
    • Håller med Håller med x 1
  18. Newbie

    Newbie Ny medlem

    Var nere i Lund idag och gjorde tester. Vi var 101 personer som skrev idag och ytterligare cirka 80 stycken ska skriva på onsdag. Jag tror att det gick hyfsat. Jag kan ha bommat rejält på ena minnestestet, jag hoppas att jag kompenserar det med ett riktigt bra resultat på det andra minnestestet. Där tror jag att jag nästan fick full pott, eller åtminstone över 80% rätt. På testet som jag tror det gick bra på så hade man tre minuter på sig att läsa en text och därefter göra en distraktionsuppgift och därefter besvara frågor.
     
  19. Newbie

    Newbie Ny medlem

    I bilen på väg hem från Lund satt jag och räknade lite sannolikheter, som jag likväl kan dela med mig av. Givet att jag har samma sannolikhet att bli antagen som alla andra så gäller följande:

    P(bli kallad till intervju i Lund) = 60/180 = 1/3
    P(bli antagen i Lund) = (1/3)(20/60) = 1/9
    P(bli antagen i Västerås) = 20/60 = 1/3
    P(bli antagen efter intervju i Lund | bli kallad till intervju i Lund) = 1/3

    Givet dessa premisser samt premisser om oberoende händelser så kan man få fram att:

    P(jag blir antagen till någon av utbildningarna) = 1-(1-1/9)(1-1/3) = 11/27
    P(jag blir antagen till någon av utbildningarna | jag går vidare till intervju i Lund) = 1-(1-1/3)^2 = 5/9

    Om jag går vidare till intervju i Lund så ökar jag alltså mina chanser till antagning med (5/9)/(11/27) ≈ 36 %, eller 15 procentenheter. Nåväl, det var lite kuriosa.
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Men varför lägger du ut frågorna? Det är ju ett test som används för att gallra ut lämpliga personer till ett väldigt ansvarsfullt jobb. Ska andra nu få möjligheten att "fuska", eller hur tänker du?
     

Dela sidan