Säve (ESGP) öppnar kontrolltorn igen

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Erik Berglund, 27 April 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Bara en vänlig påminnelse om at Säve nu har torn igen. Detta innebär att icke-baserade flygplan är välkommna. (PPR). Frekvensen är 119.055.

    Från Säve kan man komma till centrum via buss, hållplatsen är ca. 600 meter från klubbhuset. Enklaste sättet att betala för resan är med Västtrafiks app.
     
    • Gillar Gillar x 3
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Senast redigerad: 20 April 2019
    • Gillar Gillar x 3
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vad jag förstår så finns inga instrumentinflygningsprocedurer. Men går det att starta IFR?
     
  4. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Det verkar inte finnas någon SID eller omnidirectional departure. Jag tror inte det skulle gå att starta IFR för då skulle man inte kunna vara säker på hinderfriheten.

    Men det borde gå att starta på Z färdplan.
     
  5. wernvik

    wernvik Medlem

    De ska publicera ett helt AD kapitel i AIP inom kort var det senaste jag hörde och där ska det komma någon form av IFR möjlighet.
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja och nej... Omnidirectional procedures behöver inte publiceras om man kan svänga redan på 400 fot över flygplatsen. Men jag har kvar de gamla platarna för Säve och svänghöjden var betydligt högre, så ja...

    Å andra sidan så får privatflyg starta IFR från en VFR-flygplats, med förarens eget ansvar för hinderfriheten. Det förutsätter att det finns ett samordningsförfarande mellan tornet på Säve och terminalkontrollen, så i första hand är det en fråga om vad trafikledningen tillåter.
     
    • Gillar Gillar x 2
  7. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Det är ACR som sköter tornet på ESGP. För närvarande har de inte tillgång till LFVs radar. Den som vill flyga IFR måste fila Z ut och Y in till Säve. AIP AD är ännu inte uppdaterad, men det finns en AIP SUP.

    Utsträckningen och in/utpassering är samma som tidigare även om två punkter bytt namn: de gamla namnen (Lycke och Räven) kan förväxlas med gps-punkter.

    Glöm inte att det är PPR!
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan