Samla alla flygfält

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Larscho, 28 April 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Det startades en Facebook-grupp för inte så länge sedan som heter "Svenska Små Flygfält". Där togs det fram en google-karta där man kunde sätta ut flygfält. Den kartan har nu växt rejält och innefattar även fält från Norge, Danmark och Finland. Kolla om det är något fält som missats och lägg till det i så fall.

    In och kika!
    https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zyhuoK-AGb1g.kbmfxviVj__0
     
    • Gillar Gillar x 3
  2. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Lo and behold - Johannisberg fanns inte med! *tillagt*
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Fint! :)

    Det som krävs nu är att göra den enhetlig och med snygga symboler för varje typ av fält. Jag tycker att de ska graderas enligt följande kategorier:
    <500 meter
    500-999 meter
    1000-1500 meter
    1501<

    IFR/VFR
    Gräs/Asfalt
     
  4. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Klart spännande att kika på alla platser som finns inom räckhåll för mig. Men när jag zoomade in fältet vid Malå så kunde man se ett stort kryss mitt på fältet. Är det ett fält som är i bruk?
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Kanske inte. Prickarna är utsatta på alla möjliga olika platser. På flera ställen är fälten övergivna sedan decennier, kartan visar i flera fall bara var det förekommit flygverksamhet tidigare men det är givetvis upp till piloten att ta reda på mer info innan man flyger dit. Även om det finns ett kryss på banan så räcker det med markägarens tillstånd för att få landa. Sedan är det väl bra om någon kollat in banans skick nyligen.
     
  6. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Det var mest bara det att jag bara har läst i skolboken om märkning för avstängd bana och fick då se på detta foto, men det kändes inte som att det är så det ska se ut om en bana är avstängd så det var därför jag slängde ur mig frågan.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Det stämmer helt att Xrysset betyder att man inte ska landa. :)
     
  8. För några veckor sedan hittade jag en liknande engelsk sida som jag tyvärr tappade adressen till (har febril letat). Den inkluderade inte bara små flygfält utan fält generellt som man kan landa på. Tex finns knappt 500m nere vid Hoburgen där jag såg en bild på en 172a. Är det någon som sett denna sida?
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 2
  10. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 2
  11. Strålande, tack!

    Dock, jag låter ju som ett barn på julafton som bara vill ha mer....den siden jag hittade hade inte bara flygfält utan fält att landa på och märkligt nog fanns ett flertal tex på Gotland (Hoburgen tex).
     
Laddar...

Dela sidan