Samlingstråd för den nya behörigheten "Enroute IR"

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Fredrik, 22 Januari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 16 medlemmar.
  1. dypen

    dypen Medlem

    • Gillar Gillar x 1
  2. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Kan man läsa detta på distans?
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, de skolor som länkats till ovan erbjuder bl.a. distansutbildning.
     
  4. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag fortsätter att snegla på IR behörighet... Ska förnya Medical nästa år och passar då på att kolla om hörseln är ok för det. Lite osäker där faktiskt. Men får jag grönt ljus så ligger vägen öppen åtminstone. Bara jag får till den ekonomiska delen också.
    Enroute IR är ju ett alternativ men den känns inte helt ok faktiskt. Skulle uppskatta om det är någon som har den behörigheten och kan delge lite specifika för- och nackdelar. Är det OK att skriva IFR under flygturen ända fram till en NDB fyr strax innan landningsbanan och därifrån övergå sista minuten till VFR för landning (om VMC minima råder förstås) eller måste all flygning i CTR ske VFR? Var går gränsen?
    Själv känner jag att det är i start och landning jag mest kommer att ha nytta av Instrument rating. Men visst att det blir enklare att flyga genom TMAn som IFR. Jag har dock aldrig upplevt det som ett problem VFR.

    Största fördelen med EIR ser jag nog som en chans till att dela upp kostnaden till ett fullvärdigt IR.

    Basic IR... Blev det något av det förslaget? Troligtvis inte ännu då jag inte hittar mycket info om det.
     
  5. dypen

    dypen Medlem

    Når du har EIR har du også fryst teori delen, når du har økonomi og er klar for oppflyging til CBIR vil du få en full IR (evt. med nattutsjekk).
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Enligt regelverket så får du inte flyga SID, STAR eller instrumentinflygningar. Det betyder också att hela tiden som du är IFR måste du följa minimihöjderna enroute. Vad du skriver i färdplanen är en annan sak. Ingen i trafikledningen vet om du har fullt IR eller EIR -- det är upp till dig att avsluta IFR på lämpligt ställe.

    I Sverige är tror jag att den operativa nyttan av EIR är väldigt liten. Det är säkert annorlunda i länder där stora delar av luftrummet är oåtkomligt för VFR, antingen genom att det är klass A eller för att man helt enkelt inte får några klareringar. Storbritannien och Italien är exempel.

    Jag håller med!

    Det rör på sig. Regelförslaget var ute på remiss i vintras, så förmodligen kan vi vänta oss att det trädewr i kraft nästa år.
     
Laddar...

Dela sidan