Samlingstråd för frågor som rör planeringsverktyget SkyDemon

Diskussion i '060 Navigation' startad av Domino, 28 Februari 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 23 medlemmar.
  1. Domino

    Domino Ny medlem

    http://www.skydemon.aero/

    Ett nytt VFR-planerings-program har dykt upp för Webb, PC och iOS som ser väldigt lovande ut. Tyvärr är det inte gratis, men genomförandet är mycket bra.

    De blandar på ett mycket snyggt sätt luftrum, notam och väder m.m. till en snygg helhet.
    Jag bifogar bild nedan.

    Jag tycker det känns modernt. Något som flightplanner tyvärr misslyckats totalt med.

    Programmet finns helt på svenska.

    Kul tycker jag, även om jag inte kommer släppa AirNav Pro som enligt mitt tycke ger mest bang-for-the-buck.

    Nu finns det ett antal trådar som avhandlar SkyDemon på ett eller annat sätt, vilket är positivt. Men för att inte riskera att programspecifika frågor och svar sprids ut i flera trådar så samlar vi den information som har med SkyDemon att göra i den här tråden.

    Jag kommer att flytta inläggen från andra trådar till denna.
    /Mod
     

    Bifogade filer:

  2. Almestad

    Almestad Medlem

    Riktigt bra program SkyDemon. Använt det massvis till driftfärdplaner och organisera NOTAM och väder som berör rutten. Men inte är det nytt program :) Har för mig att det släpptes 2009 nån gång.
     
  3. Domino

    Domino Ny medlem

    haha, jag det var nytt för mig i alla fall :)
    Jag blev dock impad av deras produkt. De har användaren och vad han vill göra i fokus.
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hmm... det skiljer också cirka 1200 kr i initial kostnad till Flightplanners fördel.

    SkyDemon är bra men man verkar vara helt ointresserad av att sälja den webbaserade versionen separat, vilket annars hade täckt in en ännu större målgrupp. Men det kan ju ändras!

    /h
     
  5. Danielolsson199

    Danielolsson199 Ny medlem

    Finns det inget gratis program i Sverige som fungerar ungefär som denna sidan http://skyvector.com/ ?
     
  6. DanielW

    DanielW Medlem

  7. svanen

    svanen Medlem

    Det stämmer, jag började ta fram data för Sweden FIR under hösten år 2009 till SkyDemon (eller SkyAngel som det kallades i början).

    En del data har blivit automatiserat som ex. IRPs och NDB/VOR, men det är ett visst manuellt arbete kvar och som jag jobbar med var 28e dag.

    Ni som använder SkyDemon i Sverige, är det något som ni saknar?

    Kul med lite SkyDemon användare.. :)

    Mvh
    Johan
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag färdplanerade hela min PPL utbildning med SkyDemon.... Tummen i kartan och så kolla på paddan ibland att fingret var på rätt plats....
    Till och med min uppflygningskontrollant gillade programmet.. (y)
    Vet att tex i england så har dom integrerat pooleys plates i programet...
    Ksak viskade till mig att svenska flygfält snart också blir geo referenced...
    Det enda jag saknar nu är att se flygplanets plats på marken... Vilken taxibana man ska ta osv... men det kommer också snart!!!!
    Finns till och med ett val för ILS inflygning... Endast för träning står det men..... Inte fel.....
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Sätter man ner 2 fingrar på kartan så kommer det upp en linjal mellan fingrarna som berättar längd, tid, m-track, koordinater, bränsleåtgång, TAS beroende på riktning och vindar. Allt beror på vilken flygplansprofil du använder. Man ser till och med hyreskostnaden i kronor för den planerade flygningen.
     
  10. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Och håller man ner ett finger på valfri plats (tex en flygplats eller inflygningspunkt) så kan man enkelt välja "visa på karta" och då öppnar iPaden positionen i google maps satelitvy... Då ser man ju exakt hur det ser ut på platsen!! Situational awareness de luxe...
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag har kollat in demon och är sugen. Annars har jag köpt Overflight till min iPad. Inte lika avancerat som SkyDemon, men tusan så mycket billigare. Grundplaneringen gör jag med SWFlightplanner
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Det man skulle önska är att KSABs plates fanns i SkyDemon utan att det skulle kosta skjortan :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det finns inte ens ännu men det kommer... Många länder har redan fått geo referenced plates.. Sverige också men endast från vår AIP.. image.jpg image.jpg
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. cumulus

    cumulus Medlem

    Ok! Det låter bra med oändligt utrymme. Men det går inte att rita direkt i kartan, alltså? Skulle själv gilla en sån funktion, föredrar bilder framför text :)
     
  15. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Nej.. Det går inte.. Men det som jag gillar är deras närhet till kunderna.. Lägger man in ett förslag på en förbättring i deras forum så brukar dom fixa det om några till säger samma sak.. Ska föreslå din idé för den var bra.. Vet du nåt annat program som har den funktionen?
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. cumulus

    cumulus Medlem

    Låter kanoners! Blir nog till att testa skydemon framöver då. Prova-på-perioden uppskattas! Inte som jag vet, men jag har inte så mkt erfarenhet av den digitala flygvärlden. Har varit ganska analog i luften såhär långt, om man säger så ;)
     
  17. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad innebär "simulera flygning"? Vad gör programmet då?
     
  18. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Då flyger programmet sträckan exakt som det skulle se ut på riktigt. Jag gillar hur programmet då (rätt konfigurerat) varnar dig för allt.. Tex R områden och berättar att du närmar dig kontroll zoner och ger dig rätt frekvens att kontakta ATC..
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Smart!

    Finns det någon Direct-To-funktion om jag låt säga blir hänvisad till ett väntläge i samband med inflygningen?
     
  20. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Om man konfigurerar det så att du gillar att sjunka med tex 500ft/min så berättar det att det är dax att "start decend for Borlänge"... När jag flyger PA28 så har jag satt en timer i programmet som säger "skifta tank" var 30:e minut.. Så många bra finesser..
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan