Samlingstråd för frågor som rör planeringsverktyget SkyDemon

Diskussion i '060 Navigation' startad av Domino, 28 Februari 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 23 medlemmar.
  1. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    Man kan göra en print screen i iPaden och skriva ut färdplanen som en bild.
     
  2. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag har nu börjat testtiden och fipplar på här... Ska man logga ut när man är klar eller går det bra att vara ständigt inloggad? Jag tänker på när jag är hemma och har internetuppkoppling tillgänglig.

    Sen alla tider som syns i notan.. De är i Zulutid eller hur? (Det kanske även ETA är, tänkte inte på det när jag testade en simulerad rutt)
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det går bra att vara ständigt inloggad. Alla tider är UTC.
     
  4. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ok..

    Nu har jag testat vidare lite och märker av nån nackdel samt några funderingar över om kartan verkligen stämmer?

    Först, det finns inga waypoints utmärkta på kartan , sådana där små trianglar som man ser på papperskartan. Nu har jag knappt ens börjat flyga i utbildningen men jag har hört att dessa trianglar kan man använda sig av när man ska ange 30 minuters mellanrum på en rutt. En stad eller flygplats duger inte vad jag hört. Så hur gör man för att kunna delge dessa "rapportpunkter" i en VFRfärdplan? Det går väl att använda sig av VOR/NDB men hur gör man annars? Kan man kanske markera en punkt efter 25-30 minuter var som helst och sedan ange kordinaterna?

    Sen: Texten är på Svenska i Ipaden men på engelska i PCn. Inget problem dock men kan man ändra det?

    Osså det skummaste av allt.
    Borlänge TMA verkar mindre i programmet än på papperskartan.
    Och Norrköping TMA samt Nyköping TMA sträcker sig uppåt från 1600ft - 4500ft samtidigt som Östgöta TMA sträcker sig från 1600 ft till fl 95 (inom samma yttre gränser) Östgöta TMA har Östgöta kontroll som callsign på en frekvens medan Norrköping har Kungsängen Tower på en annan frekvens.
    Om man kommer in på 2000 ft, vilken ska man anropa? Har de satt fel höjder på Östgötas undre del? Östgötas TMA borde sträcka sig mellan 4500 ft och upp till fl 95 kan jag tycka.

    Några funderingar som sagt varav de sista om TMA-gränserna är rätt viktiga. Någon som kan hjälpa mig att förstå?
     
  5. Cascada

    Cascada Ny medlem

    Waypointsen måste du ställa in att du vill se på kartan, Inställningar->Mapping->Kartlager->Airways Reporting Points. Dessa punkter går utmärkt att använda sig av i en färdplan, så även flygplatser, städer eller vad som helst egentligen. Man måste dock ange koordinaterna (eller relativ position från något annat känt) för sådana saker, det går inte att skriva "STOCKHOLM" i en färdplan.

    Det du ser i Östgöta TMA är de olika delsektorerna, i praktiken fungerar det så att ÖKC har hand om allt som inte är kontrollzon, om inte annat kommer de tala om för dig vem du ska ropa. Så kommer du på 2000ft ropar du på ÖKC. Angående Borlänge vet jag inte men har väldigt svårt att tro att det skulle vara fel.
     
  6. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Waypoints är en inställning så det finns...

    Min SD på pc är också på engelska såg jag nu.. Jag har inte ens tänkt på det så något stort problem är det inte för mig i alla fall..

    Sweden och Östgöta contol är nyinlagda på SD så där kan det finnas några fel..
    Jag har ingen TMA karta på området.. Kan du fota området på din karta och lägga upp här så man kan jämföra?

    Vad det gäller vem du ska ropa upp så kan jag bara säga hur jag skulle göra..
    Jag skulle ha kontakt med Östgöta i god tid och förlita mig på dom..
    Men det finns säkert någon här inne som flyger i området som vet bättre?
    Jag använder alltid Sweden control när jag flyger och dom har alltid överlämnat mig till dom lokala tornen..

    Borlänge ska jag kolla upp. Sist jag flög därifrån så bad dom mig bekräfta när jag lämnade kontrollzonen och dom påstod att jag lämnat den innan SD visade att jag lämnat?

    // Lennart
     
  7. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Aha, ok tack för svar..

    Jag upptäckte nyss att om jag höjer min höjd till 4000 ft så kommer den andra delen av Borlänge TMA med.. Bara del A syntes först, men sen kom även del B upp.
    Dåså.

    Två andra frågor: Visst ska man kunna få programmet att alltid visa färdriktningen uppåt, men hur? Och vad menas med helgvy/weekend view?
     
  8. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Lennart. Tackar.
    Ja lite underligt med Östgötas höjder men jag ska jämföra med pappkartan hemma.
    Dock vet jag att den kartan har en del fel när det gäller höjder i en del R-områden så jag undrar vad man kan lita på egentligen. Det är dock nånting man märker om man är observant men det är ju rätt illa om kartorna visar fel höjder.

    Jag återkommer när jag jämfört Östgöta, men som sagt Borlänge TMA var nog bara det att jag hade lagt in en rutt långt under den B-TMA gränsen så den dök upp först när jag höjde flyghöjden.
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Allt detta är inställningar.. Vad som ska synas och när..
    Du måste leka runt lite i inställningarna och testa dig fram.
    Helgvy är vad det låter som.. Det är tänkt att annan info ska dyka upp eftersom vissa CTR är obemannade på helger..
    Det är dock ingen bra funktion eftersom informationen blir fel så låt den vara avstängd!
    Färdriktningen uppåt hittar du under konfigurera och kartläge när du flyger!
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om man inte ser vad man förväntar sig så är skälet oftast att någon inställning är fel. Man har rätt stora möjligheter att välja vad som skall synas på kartan. På SkyDemons supportfora är detta en av de återkommande frågorna och det lika återkommande svaret är "hur har du ställt in höjdgränserna för luftrumsinformationen?"

    Beträffande Östgöta TMA så är informationen i SkyDemon inte fel men lite förvirrande. Östgöta TMA har varierande undersida -- 1600 ft eller 4500 ft -- och översida FL 95. De delar av Östgöta TMA som ligger mellan 1600 ft och 4500 ft är uppdelat i tre delar -- "Sektor Linköping", "Sektor Norrköping" och "Sektor Nyköping". (Alltså inte "Linköping TMA", "Norrköping TMA" eller "Nyköping TMA" som man kan förledas att tro att det heter av kartinformationen i SkyDemon.)

    Normalt så trafikleds Östgöta TMA från Östgöta TMC (terminalkontroll), men de har inte öppet dygnet runt. När de har stängt så tar Stockholm ACC ("Sweden Control") över ansvaret mellan 4500 ft och FL 95 medan respektive torn tar över ansvaret mellan 1600 ft och 4500 ft.

    Så svaret på din fråga vem du skall ropa upp om du är på väg in i Östgöta TMA på 2000 ft är att det beror på om Östgöta TMC är öppen eller inte! Om den är det så skall du ropa upp dem på 132.950, i annan fall skall du ropa upp det torn (SAAB, Kungsängen eller Skavsta) som hanterar den sektor du är på väg in i. Om ropar på fel frekvens så gör det inte så mycket. Är Östgöta TMC öppet och du ropar på tornfrekvensen så kommer du att bli hänvisad till rätt frekvens. Är Östgöta TMC stängt och du ropar på deras frekvens så får du inget svar och då kan du ana att något inte står rätt till. :)

    Du kan också fråga Stockholm ACC för att få veta om Östgöta TMC har öppet eller inte.

    (Denna information hittar man i AIP-Sverige.)
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Man tackar för ett utförligt och lärorikt svar..
     
  12. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    En till liten "bugg" hoppade fram i går när jag satt och lekte med SkyDemon.
    Om jag planerar en resa in i tex V-ås CTR när den inte är öppen/upprättad så varnar ändå programmet att rutten går genom kontrollerat luftrum.
    Visst kan förändringar ske genom Notam men programmet har ju koll på både öppettider och Notam så nog borde programmet klara av det..
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Hässlös tider publiceras väl bara i NOTAM? Det finns vad jag vet inget fastställt format för att publicera tider i NOTAM så den hanteringen måste göras manuellt. Jag vet från diskussioner i SkyDemons supportforum att de i princip inte gör sådana manuella åtgärder helt enkelt för att de inte har tid.
     
  14. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Vad händer om man aktiverar tillägget helg vy tro?
     
  15. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det är väl bara att prova. Det verkar inte riktigt fungera i Sverige vad jag märker, antar att till exempel kontrollområden som är upprättade i veckorna enbart inte visas. Säkert någonting som används i till exempel England.
     
  16. Rogerjn

    Rogerjn Ny medlem

    Scrolla ner till Bornholm...slå på Helgvy och se vad som händer :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Med risk för att låta heldum men behöver jag trådlös anslutning i min ipad för att få skydemon att fungera?
     
  18. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Nej, men du behöver 3G versionen för att få med GPS-hårdvaran....

    Behöver inte sitta något sim-kort i alltså.

    Möjligtvis går det snabbare att hitta satelliterna om man har en uppkoppling men jag har aldrig haft problem även om jag förflyttat den andra sidan Atlanten. Har haft problem med andra GPSer utan 3G ... Hmm Kanske info från 3G nätet utnyttjas ändå utan Sim-kort?

    Jonas
     
    Senast redigerad: 23 Oktober 2015
  19. REX

    REX Ny medlem

    Hej!

    Pga studier har jag inte haft tid att flyga något speciellt alls senaste året. Några studsar i varvet är det jag fått till på sin höjd.
    Men nu är jag avrostad och på G igen.
    Vad jag ofta gjorde för nåt år sedan var att rita upp en nav på kartan, sen ritade upp samma nav i Skydemon och jämförde den digitala med den analoga. Sen för att lämna in färdplan tog jag coordinarerna som Skydemon genererade, dubbelkollade och klistrade in i Aroweb. Helbra.

    Men - nu lyckas jag verkligen inte få fram färdvägen i text DCT form (DCT OL DCT exempelvis för lokal flygning i trafikvarvet) från Skydemon?!
    Vad gör jag för fel?! En lokal flygning o kontrollzon är inte så besvälig - men SÅ kul är det inte att sitta och mäta ut varenda koordinat på en långnav med många brytpunkter när det faktiskt finns (fanns?) ett utmärkt verktyg för det.

    Tips från Skydemon gurun där ute mottages tacksamt!
     
  20. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Välj Go Flying -> Create ICAO Flight Plan. (Strunta i om den klagar på att du inte angett starttid.) Du får upp ett fönster med all färdplansdata inklusive färdvägen som du sedan kan kopiera.
     
Laddar...

Dela sidan