Segelflyg- eller UL-B-certifikat?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Danel_L, 14 Mars 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Danel_L

    Danel_L Ny medlem

    Hejsan!

    Nu till våren/sommaren har jag tänkt börja på en utbildning för antingen Segelflyg cert eller UL-B cert. Så nu undrar jag om det finns någon här med erfarenhet av båda typerna som kan berätta lite mer om hur de är att flyga?

    Det har alltid varit en dröm att ta PPL cert men det går inte riktigt ihop med budgeten när man är student, så tänkte börja med att ta ett lite billigare certifikat.

    Just nu är jag väldigt kluven i frågan om vilket cert man ska satsa på att ta. Jag ska testflyga båda typerna före jag bestämmer mig men vill också gärna veta vad ni tycker är de största för/nackdelarna med det båda typerna?

    Tackar så mycket på förhand.
     
  2. Per-B

    Per-B Medlem

    Hej Daniel_L!
    Ta ett segelcert på en TMG nu (fram till april 2018)! Då gör du det enligt gamla reglerna och segelflygets nuvarande utbildningsplan, med den teorikursen.
    När du är klar blir certet direkt konverterat till LAPL(S) och du kan sedan efter 21h TMG-flygning ta ett LAPL(A) via en kort praktisk övergångsskolning och flygprov.
    I dagsläget är detta det billigaste och enklaste sättet att gå till ett motorcertifikat tror jag. Vill du sedan flyga UL gör du bara en inflygning på klassen, samma som en pilot med PPL gör.
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, gör som Per-B har skrivit om du vet att ditt slutgiltiga mål är ett PPL. Då kommer du att kunna tillgodogöra dig en hel del av utbildningen. Och flyger du TMG(motorseglare) så kommer du ganska nära PPL-flygandet ändå. Har du Segelcertifikat TMG så kan du också enkelt få UL.
     
  4. Danel_L

    Danel_L Ny medlem

    Tackar så mycket för svaren!

    Ja det låter som en bra ide! Jag ska kolla upp vad det finns för möjligheter att konvertera till ett LAPL(S) och senare LAPL(A) här i närheten av Luleå. Någon som vet?
     
  5. Per-B

    Per-B Medlem

    Första steget direkt efter att du tagit ett nationellt S-cert+TMG och fått det skickat till dig är att fylla i en konverteringsrapport och skicka in till Segelflyget, då omvandlas certet automatiskt till ett LAPL(S)+TMG. Så detta är inte kopplat till en viss flygskola, alla nationella segelcert ska in i nya eu-systemet med LAPL och SPL senast april 2018.
    Men när du sedan vill ta ett LAPL(A) måste skolan ha inskrivet i sin skolhandbok att de utför den utbildningen samt hur dom hanterar elever som har ett LAPL(S)+TMG och övergången därifrån. Notera att man i praktiken "slipper" PPL-teorin helt om man skolat till ett S-cert och sedan konverterat till LAPL(S), för att därefter ta LAPL(A). Kolla med Luleå Boden flygklubb.
    Lycka till med flygningen!
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    LAPL(S) till LAPL(A): Ta en vecka semester och inkvartera dig hos en flygskola som har den möjligheten om det inte finns i Luleå. Det borde inte vara några problem att klara den på en vecka, ca 10 timmar flygning.
     
  7. Danel_L

    Danel_L Ny medlem

    Stort tack för hjälpen!
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. UMJ

    UMJ Ny medlem

    Mitt tips är att testa de olika flygtyperna för att sedan bestämma dig för vilken sorts flygare just du är. Alla typer har sin fascination och tilltalar olika människotyper. Håll inte på att gå omvägar bara för att det eventuellt och kanske är billigare eller enklare i teorin. Att välja rätt direkt från början är betydligt viktigare och säkerligen både billigare och snabbare än alla andra alternativ.
     
  9. Danel_L

    Danel_L Ny medlem

    Jodå jag har bokat in en testlektion för båda typerna. Så ska ta beslutet om vilken typ det blir efter jag provat båda.

    Visst är UL-B teorin ganska lik teorin för PPL? Tänkte hur mycket av teorin man ”gör bort” om man senare ska gå över till PPL?
     
  10. Per-B

    Per-B Medlem

    Det stämmer att UL-teorin är i princip samma som för PPL. Men om du först tar ett UL-cert och sedan vill ta ett PPL eller LAPL(A) måste du göra om nästan all teori igen, det enda du slipper göra om är radiotelegrafiprovet.
     
  11. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ett tips.
    UL teorin är inte bara lika det är samma teori böcker och utlagd tid för PPL men instrumentflygdelen är borttagen den blir samma som LAPL i allt utom kapitlet om cert som riktar sig till respektive målgrupp. Den stora skillnaden är att UL skriver proven för klubben och därför inte gäller för andra klasser, medan PPL och LAPL skriven för Transportstyrelsen och gäller även för UL.

    Så tipset är att läsa teorin i RF skola för då gäller den oavsett om du börjar med UL och senare vill gå till LAPL eller PPL
     
  12. Per-B

    Per-B Medlem

    På tal om teorin och tips, om du går vägen via nationellt segelcert med tillägg för motorseglare är det segelflygteori som du läser istället. Den teorin är till skillnad från UL/PPL/LAPL utformad av segelflygförbundet och får sägas vara betydligt mindre omfattande, både i antal skoltimmar och skolprov (inga TS-prov). Min egen gissning är att den kanske motsvarar 20-30% av UL/PPL/LAPL-teorin.

    Men här kommer poängen, när du är klar med nationella segelcertet+TMG och konverterar till ett LAPL(S)+TMG eller SPL+TMG så "omvandlas" även teorin, du anses av TS plötsligen ha gjort LAPL-teorin fastän du egentligen inte har det. Om du sedan vill ta ett LAPL(A) behövs endast lite pluggande för att klara muntliga redovisningen vid flygprovet, TS kräver ingen teoriskolning eller provskrivning.

    Ovanstående gäller dock endast under en begränsad tid, från och med april 2018 kommer även segelflyget vad jag förstår att skola enligt LAPL-kursplanen med LAPL teori och TS-prov (anpassat för segelflyg). Så det gäller att passa på nu om man vill utnyttja denna möjlighet.

    Jag har inte cert för UL, bara LAPL(S)+TMG, så jag kan inte uttala mig om vilken som är roligast att flyga, det ska du helt klart testa och känna efter. Både moderna UL-B och nyare TMG ger möjligheter att flyga längre distanser till liknande kostnader. En extra bonus för TMG är att man även kan roa sig med segelflygning när lusten infinner sig.

    Om du pga begränsad budget inte kan gå direkt på ett LAPL(A)/PPL ger LAPL(S)+TMG för närvarande smidigaste vägen vad gäller teorin att senare bygga på med UL och/eller LAPL(A)/PPL.
     
  13. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det är inte så smart att smita undan teorin bara för att det går. En pilot utan grundläggande kunskaper är en fara både för sig själv och andra. Dessutom är det lätt att tappa intresset om man inte har kunskap att kunna ge sig iväg på lite längre turer.
    Den erfarenhet jag har från den segelflygklubb jag var verksam i som UL var att teorin var något man tog mycket lätt på och någon extra teori för tmg fanns inte. Jag drev igenom UL teori som dom sedan fick komplettera ,ed segel specifika delar, men vad dom bråkade om det.
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. Danel_L

    Danel_L Ny medlem

    Nu under påsken har jag provat på segelflyg och det var riktigt roligt!! Om någon vecka eller två är det dags att se vad UL har att erbjuda. Efter det är det dags att ta ett beslut om vilken typ det blir.

    Vad gäller teorin så håller jag nog med om att undvika genvägarna trotts allt.

    För båda certen så behövs ju ett elevtillstånd av Transportstyrelsen och även ett läkarintyg. Är det samma typ av elevtillstånd och läkarintyg för båda typerna? När jag sökte runt nu så verkade det vara fallet. Tänkte om man kan skaffa elevtillståndet nu före man bestämt sig vilken typ det blir?
     
  15. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Kul du gör helt rätt i att prova olika innan du bestämmer dig. Elevtillståndet behöver du inte fören det är dags för EK, = när du fortfarande är under utbildning men får flyga ensam i planet. Om du inte har en tjock bok med alvarliga förseelser ska det inte vara några problem, du kan ringa och kolla om du är osäker. Det ķan vara taktiskt smart att vänta tills EK närmar sig, för.du löser Elevtillståndet för 2 år. Om du inte börjat på år 2 när du gör din uppflygning får du det andra åretur som för betalt år 1 för certet, inga jätte vinster men 640 kr
     
  16. Thord

    Thord Aktiv medlem

  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Elevtillstånd krävs bara för nationella certifikat (UL), inte för EASA-certifikat (LAPL, PPL).
     
  18. Danel_L

    Danel_L Ny medlem

    Tackar så mycket för hjälpen :)

    Ja då är det bara att avvakta och vänta på att få testflyga UL.
     

Dela sidan