Sjöflygklubb i Sthlm City hos båtklubb

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av tedhagen, 14 November 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. tedhagen

    tedhagen Ny medlem

    Hej,

    Skulle det i praktiken gå att hyra in sig i en båtklubb i Stockholm och starta på tex värtan med sjöflyg? Man kan ju taxa utanför Bromma CTR om det skulle vara nej från kontrollen?

    Mvh

    Ted
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja. Täby Sjöflygklubb använder delar av Stora Värtan för sina operationer. Det kanske finns lediga platser på deras bryggor om du inte hittar något annat. Annars är det väl upp till Båtklubben om de vill ha flygplan i sina hamnar, det bör ju inte vara för tricksigt att taxa ut osv.
     
  3. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    De känns lite för enkelt om det bara skulle vara upp till båtklubben att avgöra det. Stadgarna kring flyget brukar vara mera uppstyrda än så. Kan ge mig på att särskilt tillstånd behöves inneha av båtklubben för att de ska ha rätt och hålla med sjöplan och sedan ska varje medlem som vill ha sitt sjöplan på platsen få ett godkännande från myndigheten.

    Ja bygger inte på någon fakta utan de e bara jag som resonerat såhär efter vad jag tror.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator


    Nej, det tror jag inte. När ett sjöflygplan är på vattnet så är det per definition en båt. Båtklubben behöver inte ha något särskilt tillstånd. Allt är inte överjävligt hela tiden, bara ibland. ;)
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Aha. Bra där

    "Allt är inte överjävligt hela tiden" Det är så jag resonerar ofta kring regelverket.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Då kommer man oftast inte så långt eller högt. :)
     
  7. Jag tror inte heller det är så dramatiskt komplicerat med sjöflyg. Nästan tvärt om, det är förmodligen mycket mindre reglerat än landflyg.

    Någon som vet vad jag gäller för hastighetsbegränsningar för sjöflyg i båt-mode? Jag har någon form av minne av att ett sjöflyget övergår till att vara flygplan vid pådrag resp efter "full stopp". Därmed får man starta och landa även i tex 12knopszonen utanför Sthlm. Eller?
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Borde det inte vara ett hinder att ett sjöflygplan tar större plats pga vingar? Kanske upptar fler eftertraktade kajplatser vilket kanske inte är så populärt?
    Jonas
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Finns ju katamaraner och trimaraner som är jäkligt breda. Pengarna man sparar på hangarplats kan man lägga på båtplats så går det nog ihop ändå.
     
  10. Det är väl bara en prisfråga egentligen?
     
Laddar...

Dela sidan