Sjöflygplan hemma?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Zekehund, 22 Maj 2010.

  1. Zekehund

    Zekehund Ny medlem

    Hej!
    Jag undar om det är möjligt att få lägga till ett Sjöflygplan hemma (bor i Sthlm skärgård)? Eller är det väldigt krångligt med ansökan till Komunen osv?
    Även med start och landning tillstånd osv...

    Mvh/ Pontus
     
  2. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Var glad att du inte håller till i vårt västra grannland angående sjöflyg. Där är allt till 99% förbjudet (i insjöar), i Sverige är det nästan 99% tillåtet. Jag är långtifrån insider, men utgå från att du kommer att få jättefina möjligheter att ha din sjökärra guppande nere vid stranden!:tupX2 Eftersom du anger Muskö som hemort befarar jag att det KANSKE är lite restriktioner, men i Sthlms skärgård "vimlar" det ju av hemmaförankrade sjökärror.
     
  3. Jocke

    Jocke Medlem

    Du kan i princip landa överallt med ett sjöplan. Det finns vissa restriktioner: dels där det är hastighetsbegränsning på vattnet, dels i vissa naturskyddsområden och nationalparker och dessutom ytterligare några få ställen, men principen är att det är tillåtet överallt, och så finns det vissa undantag. Inga ansökningar hos kommunen eller liknande krävs. Får du flyga där får du förmodligen landa, utan att fråga någon eller ens snacka i radio. :)
     
  4. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Måste man inte ha "mark"ägarens tillstånd? Jag tänker på insjöar. De ägs väl av någon precis som mark alltid ägs av någon.
     
  5. Jocke

    Jocke Medlem

    Har aldrig hört talas om att man skulle behöva "mark"ägarens tillstånd. Man får ju åka båt på sjön utan att fråga, då får man väl landa med ett sjöflyg?

    Sen kan det ju vara bra att visa hänsyn och t.ex. inte ligga och studsa hundra varv en stilla sommarkväll mitt utanför nån stackars sommarstuga, men det är ju precis samma sak med en vattenskoter eller vattenskidåkning.
     
  6. StenLaxå

    StenLaxå Ny medlem

    Hej Jocke
    Om du inte har hjul på din kärra rekomenderar jag en ramp.
    Byggde en för 17 år sen av lärkträ - rekomenderas för att slippa impregnerinsgifter i vattnet.
    Om det hela är stadigt behöver det baxas på plats efter isens härjningar på vårkanten.
    Till det behövs säker markägaens tillstånd, men inget annat.
    /Sten
     
  7. Zekehund

    Zekehund Ny medlem

    tackar för svar. Jo Muskö ligger ju inte i en insjö, och vi äger ju lite vatten i viken.
    Men då är det något att satsa på då :tupX2
     
  8. Jocke

    Jocke Medlem

    Förtydligande:
    För att landa behöver man normalt inget tillstånd. Att lägga till är ju en annan sak; då gäller samma regler som för båtar, dvs man brukar få göra "tillfälliga strandhugg" enligt allemansrätten, men inte ligga stadigvarande. För mer varaktig tilläggning, samt naturligtvis om man vill att anlägga ramper eller liknande, behövs markägarens tillstånd.
    Ursäkta min otydlighet i tidigare inlägg.
     
Laddar...

Dela sidan