Ska jag ange transponderkoden när jag ropar upp för att angöra nytt luftrum?

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Fredrik, 27 Oktober 2006.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej.

    Jag har en fråga som rör transponderkoden vid kontrollerad flygning. Låt säga att jag är ute och flyger i kontrollerat luftrum och har blivit tilldelad en transponderkod. Strax kommer jag fram fram till nästa TMA-gräns och ropar upp blivande kontroll med min anropssignal, höjd, position och avsikt.

    Det är här jag har hört olika varianter. En del har jag även hört lägga till transponderkoden efter exempelvis positionsrapporteringen. Ska man göra det? Eller vet den nya kontrollen vilken transponderkod jag har? Vad är rätt?

    Mvh

    Fredrik
     
  2. Martin O

    Martin O Ny medlem

    Så här har jag fattat det: Om du går på färdplan har alla trafikledare längs vägen din transponderkod, men inte annars.

    Falling kan säkert reda ut begreppen...

    -Martin
     
  3. Danny

    Danny Ny medlem

    Ta för vana att alltid ange transponderkoden i samband med positionsangivelsen när ropar upp ATS och gör sig själv känd. Färdplan är inte en garanti för att de omedelbart känner till dig eller din transponderkod vid överlämnande mellan trafikledare. Med transponderkoden får de omedelbart kontakt med dig på radarn och du kan få en vidareklarering.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för era synpunkter!

    Jag var inne lite på samma linje som du Martin. Det verkar logiskt.
     
  5. Falling

    Falling Medlem

    Danny har helt rätt, Det är inte alltid ATS har fått transponderkoden i förväg. Tar ni med den när ni ropar upp så slipper vi fråga och kan identifiera er direkt. Förrutom om ni råkar flyga här uppe runt Kiruna då kan ni skippa det eftersom det inte finns radartäckning här, men det är ju en annan historia...
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem

    Har letat stöd i regelverket för förfarandet att alltid ange transponderkod utan anmodan.
    Var finns den?:X
    mvh /TOC
     
  7. Danny

    Danny Ny medlem

    Den finns nog inte men efter att ha blivit tillfrågad efter transponderkod tillräckligt många gånger har jag förstått att det underlättar för flygledarna om jag är proaktiv.
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

    Tack för svaret Danny!
    Det var då dom böt system,kanske.
    Om dom vill så fortfarande kommer det säkert med i regelverket.
    Gillar regelverket.
    mvh /TOC
     
  9. Danny

    Danny Ny medlem

    Ligger något i den förklaringen. Ta t.ex. när man kommer genom TMA sjunkande mot Älvnäs 1500 ft. Läser alltid transpondern då eftersom jag inte har 5000 inställt. För mig är det inte glasklart att jag skall byta transponderkod till 5000 bara för att jag lämnar TMA och skall angöra Älvnäs.
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    Helt rätt,man ska inte byta till 5000 om man har annan kod. (om den inte är 7000)
    mvh /TOC
     
Laddar...

Dela sidan