Skillnadsutbildning

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Lennart, 19 Februari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Har tankar på att köpa en touring kärra åt mig och familjen som jag kan vidareutveckla mig med och leva med i många år,Typ en TB20 eller en Commander 114 som är rymliga nog för att flytta familjen bekvämt mellan hemmabasen och Trondheim bland annat..

    Har börjat tröttna på 9 timmar i bilen enkel resa för att komma till våran stuga där uppe.. Ännu mer nu sedan jag vet att det tar 1,5 timme att flyga dit..

    Som just nu ganska nyutexaminerad PPL:are så vänder jag mig till er som vet mer...
    Jag har inte kollat upp reglerna om skillnadsutbildning för dessa flygplan..
    Nån som kan berätta mer? Finns det några krav om PIC timmar?

    Kanske kan jag ta med min flyglärare som får flyga det mesta när jag köper flygplanet och göra skillnadsutbildningen som en del av resan hem från var det nu blir i Europa som jag hittar något lämpligt objekt?

    Jag vet att man inte ska kasta sig in i komplicerade flygplan som nyutbildad men som sagt det kommer inte att bli av förrän tidigast nästa år och då har jag garanterat 75 timmar mer än nu..

    Det är ju ändå inget man spontanköper.. Jag tillbringar alldeles för många timmar om dagen med att läsa på om alla olika typer av flygplan som finns..

    Jag kommer nog snart att börja be om råd på flygplansidivider som skulle passa oss men det tar jag i en annan tråd :)

    Lennart
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    En sak jag önskar jag hade är anti iceing. (Hade "frost" på alla framkanter när jag landade i går kväll) Om jag någon gång byter upp mig så hoppas jag ha råd med det. Du bor i samma klimat så det vore något jag skulle sätta på min önskelista.
     
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag förstår dig!! Just nu flyger jag inget alls... Vädret här är ju vad som förväntas av årstiden... Men snart är våren här!! Då du!! (y)
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Oroa dig inte för anti-ice eller de-ice om du inte har Instrument-behörighet. Har du däremot tänkt att ta det så kan det ju vara aktuellt.
    Allt handlar om hur beroende av vädret man vill vara. Det är dock svårt att hitta flygplan med avisning i den kategori du tänker tror jag.
    Mooney finns med avisning med såkallade "bleeding wings" som är en vätska som sipprar ut genom små hål på vingarna.
    Funkar nog helt okay men är riktigt dyrt! Det finns boots också men det brukar inte vara så vanligt på "motorsvaga" flygplan i denna kategorin.

    Lycka till i ditt sökande, och jag skulle fortfarande satsa på en C182 till du har fått några hundra timmar till. Försäkringen kommer att vara mycket billigare.
     
  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Lutar mer och mer mot C182.... Tittade på 182:an som är till salu på forumet idag..
    Kommer att leta runt ett tag och jämföra priser... Prata med Camo folk....
    Få mer kött på benen...
    Köper man fel flygplan så får man gifta sig med det!! :LOL:
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  6. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    Weeping wings funkar kanon bra. Jag föredrar det över gamla gummi bälgar :)
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, man kan aldrig göra för mycket research!
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad hände med diskussionen om skillnadsutbildning? ;)
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag kan återta den. :) Rätta mig om jag har fel...
    Skillnadsutbildning krävs om du ska börja flyga flygplan med t.ex. infällbara ställ eller ställbar propeller.
    Det innebär en utcheckning med lärare. Om jag inte minns fel så om man redan har flugit med ställbar propeller så behöver man inte enligt reglerna en ny skillnadsutbildning utan det räcker med en familiarisation. Oavsett så är det såklart alltid bra att flyga med en lärare eller någon som är erfaren på typen om man själv inte flugit den tidigare! Flyger man med en lärare kan man ju dessutom få den inskriven i boken så ser det extra snyggt ut.

    Lycka till!
     
    • Gillar Gillar x 2
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Tänk hur fort det kan spåra ur.. Tur du tittar in och styr upp sajten. Den blir ganska o-sökbar annars!! ;)
     
Laddar...

Dela sidan