Språkkontroll borttaget för svensk radiobehörighet, UL

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av hans_p, 15 Juni 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej!
    För er som flyger UL och enbart har svensk radiobehörighet: De nya nationella reglerna för UL-certifikat innebär att kravet på språkkontroll är borttaget. Du behöver fortfarande ett radiocert, och om du har engelsk radiobehörighet behöver du genomföra en engelsk språkkontroll.
    Gällande lagtext är TSFS 2013:12, sist i §18:

    "Språkkravet gäller inte för certifikat för ultralätta flygplan, segelflygcertifikat samt certifikat för fri varmluftsballong och varmluftsskepp".
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    i Västerås kommer vi att fortsätta lägga med språktestet i utbildningen både för UL och segel så fort man tar allmän behörighet. Jag kommer helt enkelt inte att upplysa eleverna om att de kan välja bort språkprovet.

    Visst kan det förekomma något enstaka undantag, men hitintills har jag bara haft 1 radiocert med begränsad behörighet och med begränsad behörighet faller behovet med språkprov

    (Vi kör mixad teorikurs UL och segel, alla läser UL teorin)
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nä det lär nog inte bli något som river upp hustak i flygsverige, vi i klubben uppmanar också alla elever att ta full radiobehörighet. Likväl tyckte jag att det var värt att lyfta, då jag antar att det finns ett antal piloter därute med cert sedan tidigare som möjligen sitter med en annan siffra än 6 i sitt svenska radiobevis. Om det så är blott 1% av piloterna som berörs så var det ändå mödan värt.
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    det har du rätt i, jag är så insnöad på utbildning så jag tänkte inte på de som måste förnya.
     
  5. Lai

    Lai Ny medlem

    Jag hänger inte med. I den refererade bestämmelsen hänvisas inte till svenska eller engelska utan att språkkravet inte gäller för UL. Tolkningen måste rimligtvis gälla både svenska och engelska.
     
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ja du har rätt, men den som har svenska som modersmål behöver inte göra språkpolis för svenskan
     
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nej. Svenska regler ställer enbart krav på svenskspråkig behörighet oavsett om det är radiotelefoni eller språkkompetens. Svenskt luftrum ställer inget krav på att du ska ha engelsk/internationell radiobehörighet/språkkompetens.
     
  8. Lai

    Lai Ny medlem

    Jag tänker att jag nu kan prata engelska i svenskt luftrum.
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    #thuglife

    Jag tror inte att man riskerar så mycket. :)
     
Laddar...

Dela sidan