Status på Stegeborgs flygfält?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 29 Mars 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Någon som vet om det går att landa på Stegeborgs flygfält? Var inne på stegeborg.se och senaste statusuppdatering var från 131125.
     
  2. JohanF

    JohanF Ny medlem

    Inte svar på frågan men så här såg det ut för två veckor sedan.

    20140316_144355_small.jpg
     
    • Gillar Gillar x 3
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Men då vet vi att fältet ligger kvar i alla fall :)
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för infon. Jag gjorde min lärartimme i söndags. Då gjorde vi bedömningslandningar mot fältet. Men vi gick aldrig ner eftersom vi inte hade någon status.
     
  5. CD

    CD Ny medlem

    Snygg bild Johan F! Fältet är helt klart i flygbart skick men lite blött mot sjökanten. Tror inte det dröjer länge innan vi öppnar officiellt, men ni som vill är välkomna redan nu. :) Vi hade SE-VKA på smygbesök idag och det var inga problem.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Casimir, tack för den statusuppdateringen :)
     
  7. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag tänkte göra premiärturen som certinnehavare just till Stegeborg kommande måndag (om vädret tillåter) med sonen.
    men givetvis ringer jag innan och kontrollerar status, särskillt när det gäller gräsfält.
    Finns det nåt allmänt att tänka på när det gäller detta flygfält? Jag har hört att fältet sluttar upp mot en kulle i ena ändan men det ska väl inte vara nåt problem med en PA28..
    Jag får hem Svenska flygfält i veckan så den infon kan ni besbara er med att delge (om ni nu absolut inte vill förstås)
     
  8. CD

    CD Ny medlem

    Grattis till certet och bra val av premiärdestination! ;) Fältet lutar inget nämnvärt men i banänden för start bana 25 är det en mindre höjd. Dock inga problem att starta åt det hållet men jag kanske inte skulle pröva det med en fullastad PA28 med nyblivet cert. Är ni 2-3 st ombord så är det inga som helst problem. Dock brukar det vara ett ickeproblem såhär på sommaren då pålandsvind gör att det nästan alltid blir start bana 07. Välkomna hit!

    PS. Vi håller alltid fältet i kortklippt under säsongen och det är relativt okänsligt för regn, ingen PPR, ingen landningsavgift.

    //Casimir, Stegeborg.
     
    • Gillar Gillar x 3
  9. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Låter suveränt :)
    70 NM enkel tripp blir härligt att påbörja sin "karriär" med.
    Bara vädret tillåter så kommer vi ner. Och tack för infon.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan