Storbritannien tar bort kravet om klass 2 medical för PPL

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Erik Berglund, 12 Maj 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 2
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Riktigt grymt! I USA har man infört en liknande regel. Vore fantastiskt om det sammanföll. Alla som tycker att det här är en dålig idé får gärna basera det på fakta.
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ja! Kan England så kan vi!
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Observera att de förenklade medicinska kraven inte följer vare sig EU-krav eller ICAO-normer så en pilot med det förenklade medicinska godkännandet får inte flyga utanför Storbritannien! Detta påpekas av någon anledning bara i en bisats i utredningstexten (CAP 1397). Hen får inte heller utan vidare flyga EASA-flygplan i Storbritannien.

    För mig skulle detta inte vara ett alternativ om det inte införs på EU-nivå. Att en amerikansk pilot som inte uppfyller medicinska krav enligt ICAO-normer inte får flyga utanför USA spelar kanske mindre roll i praktiken...
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Visst är det så men det visar på en stark förändringsvilja och UK som är ett stort land har också ett stort inflytande på EASA. Man måste börja nånstans och jag ser det här som ett utmärkt första steg. Om fler länder hakar på så kommer det snart upp på agendan hos EASA.
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Det intressanta blir om några år då (som jag är tämligen övertygad om) statistiken säger att det inte blev någon försämring med bortaget medical, då är det läge att lobba för att det ska försvinna inom hela EU för PPL och kanske för allt flyg utan betalande pax.
     
    • Gillar Gillar x 2
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Om det blir en Brexit kanske Storbrittaniens initiativ minskar i värde...
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Hur ser det ut i USA? Har ett FAA PPL (baserat på mitt EASA PPL =piggyback) - betyder det att jag inte behöver förnya min US medical när det går ut?
     
Laddar...

Dela sidan