Tankar kring max startvikt 600 kg för UL

Diskussion i 'Allt om ultralätt' startad av hans_p, 11 Mars 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Jag håller nog fortfarande fast vid mitt påstående att UL driver utvecklingen framåt. Cirrus har fallskärm vilket vissa UL-flygplan också haft i flera år.
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Hm? Jag har svårt att se att just räddningsskärmen i cirrus skulle vara ett exempel på att UL driver utvecklingen Såvitt jag förstår kom väl skärmen först just i Cirrus (normalklass). Då var det väl inte UL som drev fram den (såvida man inte räknar skärmflyg etc som flyg med räddningsskärm.)

    Räddningsskärmar för hela flygetyg kommer väl ursprungligen från rymdflyget och NASA. Numera får man ju även en Cessna med fallskärm om man vill.
     
    Senast redigerad: 25 Mars 2016
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag har aldrig påstått att det inte finns individer med bra lastkapacitet, och självklart är spannet stort inom normalklass. Men om vi nu håller diskussionen till de vanligt förekommande flygplanstyperna framför allt i klubbarna så blir det som jag skrev, -tillsatsvikten är ett problem i alla klasser. (Sen kan vi plocka fram en individ här och en där, vikt på pax hit och pax dit) och inte ett isolerat UL problem.

    Att UL drivit på i utvecklingen ser jag som ganska självklart. Tittar jag tillbaka när jag började flyga, 2003 det är inte så länge sedan, redan då började det bli vanligt med kolfiber makiner inom UL T.ex. Barkarby flygklubb hade köpt en CT, Trosa FK hade en Jabiru mm. Många av de tidigare modellerna med rör och duk är idag utfasade från klubbarna, inte för att dom är dåliga utan för att ge plats för nysatsningar, piloterna vill flyga moderna och hög presterande maskiner.
    Inom UL har vi förmånen att kunna köpa materiel som inte har samma dyra certifieringskrav som normalklass så det gör att klubbarna har råd att uppgradera och ändå behålla låga flygpriser. Vi har fått glasskärmar och autopilot integrerad GPS mm. i en rasande fart.
    Visst finns det även till normalklass men då är det dyrt, ofta för dyrt för att uppgradera flygflottan och ändå behålla hyfsade flygpriser därför blir de gamla trotjänarna kvar, de gör sitt jobb och gör det på ett tillförlitligt sätt. Även att uppgradera instrumenteringen till glasskärmar är en dyr historia så de får fortsätta gå med de gamla klockorna. När det däremot köps nytt så kommer det ofta en plastkärra med Garmin 1000 eller liknande, och det är väl klart att kan den simpla UL klassen flyga med moderna flygplan och instrument så svider det för de som inte har det.

    Jag har gått kurs och börjat använda Garmin 1000 och måste ändå påstå att Dynon skyview leder utvecklingen mellan dom märkena t.ex. fler val hur du vill växla informationen mellan skärmarna man kan få GPS bilden bakom EFIS instrumentet du kan göra ruttplaneringen på din surfplatta i Skydemon och sedan trådlöst via wifi tanka över informationen till Skyview och den är klar att använda på glasskärmen och autopiloten.

    Tittar man tillbaka på normalklass så vilka stora steg har man gjort sedan 1960 som syns i klubbmiljö som motorer, instrument mm. jag tror att i och med UL visat framfötterna så har det dragit med normalklass in i 2000 talet annars är risken att de fortsatt stått kvar runt 1968
     
  4. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Cirrus var inte först. De har funnits i UL innan dess. Hur som helst så är fördelen med UL att man slipper certifieringskostnader vilket gör det betydligt enklare att utveckla ny teknik.
     
  5. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Enklare kanske, men säkrare?
    Tillbudsstatistik för UL är inget vidare i något land, det hade varit intressant att bryta ner alla per felorsak och ta upp just "ny teknik".
    För detta hade man dock behövt undersöka alla UL-tillbud på samma sätt som för certifierade flygplan.
     
  6. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Det är väl ingen hemlighet att det är fler tillbud inom UL. Men frågan är varför? Till stor del handlar det om flygplanens svagare konstruktioner som gör att ställen knäcks vid landning och liknande. Saker som en PA28a klarar flera gånger om. Det relevanta är varför det händer, inte hur många.
     
  7. Johan Nilsson

    Johan Nilsson Medlem

    Har det hänt något nytt, 600kg?
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    "12/06/2018 Indicative plenary sitting date, 1st reading/single reading". Jag vet att det skrevs på FB att det skulle tas beslut idag, månne är det mitt fel för det var det datum jag hade i presentationen vid årsmötet, men datum ändras. Förhoppningsvis ligger den 12e fast och då bör vi få besked.
     
  9. Johan Nilsson

    Johan Nilsson Medlem

    OK
    Spännande att höra resultatet.
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Idag hölls debatt om kompromissförslaget, omröstning imorgon kring lunch vad jag kan utläsa. Inga kontroverser framkom under debatten, ett par ledamöter framhöll till och med fördelen för UL - ja, man använde uttryckligen ordet 'microlight' - och talarna verkar eniga om att rösta fram förslaget. Så det är hoppfullt, men som sagt, omröstning imorrn.
     
    • Gillar Gillar x 5
  11. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Igår röstade EU-parlamentet igenom den nya grundförordningen helt i enlighet med det kompromissförslag som lagts fram i slutet av förra året. Det återstår för EUs ministerråd att godkänna förordningen. Med detta ligger möjligheten att arbeta för en ökad maxvikt & stallfart på UL i Sverige framför oss, och det ska bli mycket roligt att se vad vi kan göra med möjligheten!
     
    • Gillar Gillar x 5
  12. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det är roligt att se att flygplanstillverkare börjar satsa på 600kg även för begagnade flygplan.
    Flight design som säljer CT har på sin hemsida klargjort att deras flygplan från 2004 och nyare redan är godkända för 600 kg och kommer att kunna konverteras till den nya vikten när reglerna ändras. Även äldre kommer att kunna få högre vikt mtow men skall bedömas individuellt
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. UL-Anders

    UL-Anders Ny medlem

    Om 600 kg/45 kts blir de nya UL gränserna så innebär det att det blir möjligt att med UL cert flyga en del nuvarande normalklassade maskiner?

    T.ex
    Piper J3
    MFI-9
    Rand KR-2

    Eller nåt annat som sätter käppar i hjulen?
     
  14. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nej, det kommer inte att vara möjligt. Flygplanen måste vara tillverkade enligt en nationell konstruktionsnorm för UL, vilket inget av de ovanstående är. Exempelvis tyska LTF-UL.
     
Laddar...

Dela sidan