Teori för EIR/CB IR

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av wernvik, 16 September 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. wernvik

wernvik Medlem

År det någon som har läst EIR/CBIR teorin och kan rekommendera någon skola? Det är ju ganska många skolor som erbjuder teorin nu. Tänkte höra positivt och negativt med de olika skolorna.

2. Axelaxe

Axelaxe Ny medlem

Hej! Jag undrar även detta, gärna någon på distans. Går det att göra en CBIR distansutbildning från England och göra proven här?

3. Larscho

Larscho Välkänd medlem

Det skulle vara intressant att höra från någon som gjort den i England. Det finns ju några på distans där som är jäkligt billiga faktiskt. Jag tror dock att man behöver åka dit för att skriva proven. Men vad jag sett så handlar det typ om 2-3 tillfällen vilket kanske kan vara värt det.

4. sobjerke

sobjerke Medlem

Jeg tok teorien hos CAPT i England (http://captonline.com).

Teoripensumet er denne boken: https://www.amazon.co.uk/Easa-Enrou...5746962&sr=1-7&refinements=p_27:Phil+Croucher.

Boken er vel ikke den beste jeg har sett. Mye pensum er presset inn på ca 300 sider og forklaringene er til dels rotete og dårlig strukturert. Bøkene fra Oxford har en helt annen kvalitet. Selv brukte jeg eksamsdatabanken til AviationExam mye i tillegg til boken. Det var nok til å komme igjennom eksamen med grei margin.

Klasseromsundervisning foregikk i Littlehampton på sørkysten. Vi var 4 stk som fløy til Gatwick og tok leiebil derfra. Undervisning foregikk på lørdag og søndag. For min del fikk jeg vel ikke all verden ut av disse dagene (for mye stoff på for kort tid), men det er jo obligatorisk.

Planen min var å ta teorieksamen i Sverige siden jeg bor i Oslo og det er forholsvis kort reisvei. Først fikk jeg beskjed om at det var greit, må så fikk jeg kontrabeskjed om at det bare gikk om jeg hadde brukt en svensk ATO til teorien. Så mye for felleseuropeisk regelverk. Det endte med å ta to turer til Gatwick for å ta eksamen, 4 fag første tur og 3 på den siste.

• Gillar Gillar x 2
  5. Jonas

Jonas Moderator Flygfyren Operations

Beställde precis boken! Har IR men var nyfiken på innehållet. Kanske en bra översikt vid repetition.

När jag övade inför gamla full-IR-teorin 2010-2011 så var Aviation Exam perfekt. Förutom bl.a. mock-tentor så fanns study-mode, vilket var guld värt. Rekommenderas.

6. Axelaxe

Axelaxe Ny medlem

Tack för bra svar!

Som jag förstår svaren så behöver jag göra provet i det landet jag gör teorin, samt minst 8 timmar i klassrum.

Då jag bor i Skåne så tänkte jag att kanske http://www.flight4000.dk/ eller https://www.ikaros.dk/ kunde vara något

Det är dyrare men flyg fram och tillbaka med boende i England skapar en viss kostnad också.

@sobjerke Var du nöjd över lag med din utbildning hos CAPT? Skulle du rekommendera den?

7. sobjerke

sobjerke Medlem

Minst 8 timer klasserom er krav fra Part FCL (10% av estimert studietid på 80 timer), så det gjelder uansett hvilken ATO du velger. Hos CAPT hadde vi vel ca 10 timer. Ut fra timetallet var kvaliteten helt grei (Phil kan teorien og forklarer den på en forståelig måte), men dette er egentlig alt for kort tid til å komme gjennom 7 fag. Alternativet er vel å velge en ATO med mer klasseromsundervisning, men det vil vel ganske sikkert øke prisen betydelig. Selv valgte jeg å innse at jeg ikke ville få all verden ut av dette, og satse mer på selvstudiet. Med det utgangspunktet har jeg ikke noe problem med å anbefale CAPT.

Merk at da jeg tok teorien, så fantes ikke noe tilbud i Norge, og jeg tror kanskje ikke det var noe i Sverige heller. Det var et moment som gjorde at jeg valgte å dra til England.

Jeg tror ikke alle land har krav om at du bare får avlegge eksamen dersom du har brukt en av landets egne ATOer. F.eks tror jeg at du kan få ta eksamen i Norge, uavhengig av hvilket lands ATO du har brukt. Det kan være verdt å sjekke opp.

8. Jonas

Jonas Moderator Flygfyren Operations

F186D54D-AB34-42F1-A425-50AEAD7E1F11.jpeg 03852EED-99A2-4115-BE38-056985E10796.jpeg 6609A1BD-4B3F-4930-A32C-A4D8CB5A18B4.jpeg Fick hem boken häromveckan. Långt ifrån alla detaljer i Oxfords 7 böcker som man fick plugga in förut. Inte omöjligt att det kan funka med endast denna bok och tex aviationexam. Ev får man googla lite om man inte fattar något.
    Jag är jättenöjd att ha den som repetition/referens i alla fall :)

Senast redigerad: 1 Oktober 2017
  9. Dimme

Dimme Aktiv medlem

Lite synd att folk dissar ATPL teorin hos TFHS som är helt gratis. Anledningen till bl a ATPL teorin 2017 blev inställd.

Jag började där 2015 och tycker det var en utbildning som gav väldigt mycket!

10. Arnaud

Arnaud Medlem

Du kan ju gå på SSSA.

Laddar...

Dela sidan