Teori och verklighet

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Thord, 14 Januari 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, jag sitter med näsan i meteorologiboken och det är inte ett helt lättbegripligt ämne :mad:
    Läser just nu då om låghöjdsprognoser så jag gick på den idag för område 2a (Jämtland) och läste följande:
    upload_2017-1-14_12-8-49.png

    Nu saknar jag ju alla erfarenhet av väder och flygning så jag undrar om ni skulle flyga en sån här dag eller inte?
    Tilläggas bör att ESNM ligger på ca 1200 fot. Jag vet faktiskt inte om höjden i en låghöjdsprognos är från marknivå eller MSL.
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Det där kan väl inte vara hela prognosen, men baserat enbart på vad som står i det du anger så skulle jag inte ens flyga IFR utan avisning (som ju nästan aldrig en klubbkärra har). Sen är det ju en annan sak hur det ser ut med molntäcke, skiktning etc.
    (Höjderna är såvitt jag vet alltid från marknivå.)
     
    Senast redigerad: 14 Januari 2017
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Höjder angivna som fot i väderprognoser och rapporter är alltid över marknivå (eller flygplatsnivå om det är TAF/METAR), höjder angivna som flygnivåer är förstås det.

    I bergsterräng med starkt varierande terränghöjd förekommer dock att man istället för marknivå använder en referenshöjd som är angiven för prognosen. Det hittar man t.ex. i prognoser för Alperna. Men Sverige finns ju inga "färdiga" prognoser för fjällområdet.

    Jag kan inte avgöra om jag skulle flyga eller inte utan att se hela prognosen. Var förväntas molnen ligga? Var är nollnivån? Finns det prognos på nederbörd?

    Om molnbasen låg på 1000 fot eller högre och det inte fanns risk för underkyld nederbörd så skulle jag sannolikt göra i alla fall en lokal flygning VFR.
     
  4. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Om jag nu inte missminner mig så låg molnbasen runt 8000 fot så det såg så himla flygbart ut när jag tittade ut genom fönstret. Meterologiboken har ju stora pekpinnar om nedisningar och det stod ju "bara" lätt till måttlig isbildning, men ska jag tolka Stellann så ska jag ta det på största allvar om jag har lite sunt förnuft i huvudet.
    Men nu har jag en annan fråga. Finns det något arkiv för gamla SWC kartor om man skulle vilja gå tillbaka och leta kartor med besvärligt väder på i utbildningssyfte?
     
  5. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Nja vänta nu, det var ju därför jag skrev "...Sen är det ju en annan sak hur det ser ut med molntäcke, skiktning etc".
    Givetvis kan man som Airborne skrev normalt sett flyga om man kan hålla sig från moln (och inte råkar ut för ihållande underkylt regn). Jag svarade - som jag skrev - utifrån de förutsättningar du angav. Kan man dessutom hålla sig över nollan (temp) så är det ju normalt inga problem. Men verklig isbildning är generellt ingenting man kan hantera med våra vanliga klubbkärror. Även lätt isbildning blir till sist farlig om man ligger där för länge.

    Jag har faktiskt alldrig (under 1400 timmar varav ca 400 IFR) varit med om isbildning under flygning i VMC även om det naturligtvis kan förekomma. Däremot har jag flugit i en kraftig hagelskur när det ändå formelllt sett nog var VMC, och där ville jag inte vara nån längre stund!
     
  6. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Det var mycket det att det står att mellan 1000 fot och FL075 var risk för isbildning och det ser jag som nästan hela VFR-spektrat.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är mycket ovanligt med isbildning i klarluft. Så flyger du VFR är isbildning ett mycket litet problem. Det finns egentligen bara två situationer när man kan få isbildning i klarluft:

    • Vid underkyld nederbörd, vilket är ovanligt. Det är å andra sidan mycket farligt. Men om det förväntas förekomma så står det alltid uttryckligt i prognosen och då räcker det knappast med "lätt till måttlig" isbildning heller.
    • Ett kallt (under 0°) flygplan kommer in i fuktig luft varmare än 0°. Detta är speciellt otrevligt i VFR eftersom vindrutan kan isa igen. Å andra sidan så försvinner isen ganska fort eftersom luften är varmare än 0°.
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag har varit med om det en gång. Vintertid, kraftig markinversion med kanske -15° vid marken och plusgrader på 500 fot. Jag startade för en lokal flygning VFR och strax efter start så isade hela vindrutan igen. Jag fick övergå till instrumentflygning vilket inte var så roligt i den situationen. Lyckligtvis tog det bara kanske 10 sekunder tills isen smälte bort igen.
     
    • Gillar Gillar x 3
  9. LeonL

    LeonL Medlem

    Som redan nämnts några gånger så kan man råka ut för frostbildning även i VMC när man flyger genom olika luftlager, t.ex. genom en inversion. Har själv varit med om en lättare variant under en mörkerflygning, huva. Apropå isbildning så kan det ju även ske i en förgasare i den vackraste sommardagen. Man ska ha respekt för isbildning! Svaret på din fråga är i alla fall nej, jag skulle inte ge mig ut ens när det är lätt isbildning i en klubbkärra utan avfrostningsmöjlighet.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Kul att läsa andras erfarenheter på området! Har själv under skolning upplevt hur snabbt is kan bildas (dock på kärra med avisningsmöjlighet) och med tanke på den effekt det har på flygförmågan skulle jag i exemplet ovan inte chansa och ge mig upp i en kärra utan avisningsmöjligheter (vilket andra kloka talare påpekat saknas i de allra flesta klubbkärror).
     
  11. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Även med rätt utrustning så skulle jag inte ge mig ut i mer än lätt någoning (isbildning, turbulens, you name it) i ett lätt flygplan.
    Vad gäller isbildning så är det dels skadligt för vingarnas flygförmåga, men även rentav vikten på iset. Letar ni runt så hittar ni en massa berättelser om flygplan som täckts av 2-3cm klaris och knappt kunnat landa med motorn på maxeffekt.
     
Laddar...

Dela sidan