Tillgodoräkna sig UL-B timmar för PPL eller LAPL?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av VoS, 2 Oktober 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. VoS

    VoS Ny medlem

    Hej!
    Jag har bestämt mig för att ta flygcert, men som många andra innan mig sitter och funderar på vilket cert som är lämpligast. ULB skulle antagligen täcka in 80-90% av den flygning jag är ute efter, men den resterande delen när man vill kunna flyga lite längre med större packning och kanske med vänner gör att jag tvekar.

    Nu undrar jag om jag har LAPL eller PPL får jag tillgodoräkna ULB timmar för att behålla min behörighet, eller måste de 12 timmarna /år för PPL respektive 12 / 2 år på LAPL alltid ske i ett PPL plan?

    LAPL skulle täcka in alla mina nuvarande och framtida behov för flyg (speciellt då möjligheten till sjöflyg kommer läggas till i framtiden), men det finns få ställen runt mig som har den utbildningen. PPL finns däremot ganska nära. Som jag har förstått det så är skillnaden mellan LAPL och PPL i huvudsak hälften så mycket flygtid för att behålla cert, samt att man inte kan gå vidare för att bli kommersiell pilot (instrument och nattflygning kan man dock fortfarande ta) med LAPL. Finns det någon mer väsentlig skillnad som gör att man borde ta (och behålla) PPL trots att man inte vill göra detta som yrke (eller flytta utanför europa)?

    Beroende på svaren funderar jag i dagsläget på att ta PPL för att sedan gå över till LAPL. Har förstått det som att det är relativt enkelt att byta när man väl har PPL.

    Tacksam för svar (eller andra tips som jag kanske borde kika på).
    Bor i södra Skåne nära Malmö Airport.
     
    • Håller med Håller med x 1
  2. control

    control Välkänd medlem

    Att gå fram LAPL till PPL är väldigt enkelt så om du inte känner att PPL behövs initialt så är det "riskfritt" att börja med LAPL.
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Och att sedan gå från PPL till LAPL är en pappersexersis. Och motiveringen till att gå till LAPL från PPL är lägre avgift och längre mellan medicals...
     
  4. VoS

    VoS Ny medlem

    Då var min förhoppning om den delen sann ;)

    Återstår bara frågan om huruvida jag får tillgodoräkna ULB till LAPL/PPL timmarna för att behålla certet. Hade varit väldigt skönt om jag kunde det (även om jag har en gissning på att man inte får det) då jag har en flygklubb med ULB plan väldigt nära till överkomligt pris ;)
     
    Senast redigerad av en moderator: 2 Oktober 2017
  5. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Nej det lär du inte kunna göra. Jag vet i ärlighetens namn inte ens om det går åt andra hållet (Att flygtimmar i ett normalklassat flygplan kan användas för att hålla sin ULB-behörighet aktuell)?
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Nej, du kan inte använda UL-timmar för att förlänga LAPL/PPL.

    Däremot kan ju dina UL-timmar hålla dig i flygtrim och sedan underlätta när du gör den PC varannat år.
    Hade jag varit dig så hade jag börjat med UL om du vet redan nu att du inte kommer flyga mer än 12 timmar inom LAPL/PPL. Annars rekommenderar jag dig att flyga tillräckligt med timmar på LAPL för att hålla certet och sedan flyga mer på UL. Det mår flygförmågan bra av.
     
  7. C42

    C42 Medlem

    För att upprätthålla behörigheten att flyga på sitt UL-cert räcker det med 12 timmar flygning och 12 starter/landningar med UL. Flygning på valfritt flygplan, men landningarna måste göras med UL.

    TSFS 2013:18 19 §
    För att få tjänstgöra som pilot med ultralätt flygplan (UL) ska piloten under de närmast föregående 12 månaderna dels ha utfört minst 12 starter och landningar med ultralätt flygplan av samma klass, dels ha en sammanlagd flygtid av minst 12 timmar med någon kategori av flygplan.


    Dessutom gäller att:
    Passagerare får medföras endast om föraren har utfört minst 3 starter och landningar med aktuell klass under de senaste 90 dagarna.


    Beträffande om man kan räkna UL-tid när man går till LAPL(A):

    FCL.110.A LAPL(A) – Erfarenhetskrav och tillgodoräknande
    a) En sökande till ett LAPL(A) ska ha genomfört minst 30 timmars flygtid på flygplan eller TMG, varav minst
    1. 15 timmars utbildningstid i dubbelkommando i den klass som används vid flygprovet,
    2. 6 timmars övervakad ensamflygning, inbegripet minst 3 timmars distansflygning på egen hand med minst en distansflygning på minst 150 km (80 nautiska mil), under vilken en fullstoppslandning vid en annan flygplats än
    startflygplatsen ska göras.


    Läser man detta lite optimistiskt kan man komma undan med 21 (eventuellt 15) timmar på ett LAPL(A) om man har tidigare flygerfarenhet.
    Definitionen på flygplan i samma bestämmelse gör inget undantag för UL:

    flygplan: luftfartyg tyngre än luften som framdrivs av en kraftkälla och som erhåller sin lyftkraft under flygning genom
    luftens dynamiska reaktion mot dess fasta vingar.


    Så förutsatt att man kan flyga hyfsat när man kommer till utbildningen för LAPL(A) bör man komma undan med 15 timmar DK och EK + EK-nav på sammanlagt 6 timmar. Flygskolans bedömning gäller för hur mycket man kan reducera timkravet från 30 timmar. Det är dessutom inte klart uttalat att det flygplan som används vid EK och EK-nav skall vara av den typ som används vid flygprovet. Här kan man tolka det som att har man tidigare i UL gjort minst 6 timmar varav en 3-timmars EK-nav som befälhavare så kan den delen också tillgodoräknas?
     
  8. VoS

    VoS Ny medlem

    Tack för alla utförliga svar.
    Lutar mest åt ULB just nu, det enda som får mig att tveka är att jag tänker att det kommer vara ett par gånger per år man vill dra med mer än 1 person upp. Hade även kunnat tänka mig att göra lite semestrar med flyg där man packar väskan o åker runt i Europa (eller bara Skandinavien för den delen) i någon vecka, vilket då blir betydligt enklare med PPL/LAPL (på grund av regler med flyg av ULB mellan länder samt packutrymmet). Men med ULB skulle jag flyga mer av rent ekonomiska skäl..

    Får grubbla lite mer.
     
  9. control

    control Välkänd medlem

    Glöm nu inte att skolan än så länge måste ha flygplansindividerna som används inskrivna i sitt tillstånd vilket i praktiken innebär att all LAPL skolning som behövs, i de flesta fall i praktiken kommer att ske med ett normalklassat plan.
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Oj, där låter det som att man är ute på hal is. Om jag som utbildningsansvarig skulle välja att låta eleven tillgodoräkna detta så skulle jag vara mycket noggrann med att kontrollanten vid uppflygning är medveten om det här så att inte hen hamnar i skiten senare.

    Jag tror inte att man göra en sådan tillgodoräkning. Det är olika klasser och det rimmar illa.
     
  11. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Om jag inte minns helt fel (för en gång skull har jag inte kollat föreskriften) så står det uttrycklingen att enbart DK-tid får minskas genom tillgodoräknande enligt skolans bedömning, dvs du måste alltid skola hela den föreskrivna EK-tiden.

    Jag som är partisk säger "kör på UL"! Det räcker gott! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Tyvärr inte... Om man läser vidare i punkt FCL.110.A:

    c) Tillgodoräknande. Sökande med tidigare befälhavarerfarenhet får tillgodoräkna sig detta mot kraven under punkt a.
    I vilken omfattning detta ska tillgodoräknas ska beslutas av den ATO där piloten genomgår utbildningskursen på grundval av ett inträdesflygtest, men får inte

    1. överskrida den totala flygtiden som befälhavare,
    2. överskrida 50 procent av de timmar som krävs under punkt a,
    3. omfatta kraven under punkt a 2.
    Punkten a 2 är just den som berör de 6 timmarna ensamflygning inklusive 3 timmars navigeringsflygning.
     
  13. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Hej VoS
    Efter att ha läst vad du är ute efter och hur du resonerar skulle jag rekommendera dig att, som du är inne på ta UL. Men.... läs LAPL teorin.
    LAPL teorin är den samma som UL, med ett undantag att respektive klass har eget kapitel om just sitt cert.

    Det innebär att om läst LAPL och skrivit upp mot transportstyrelsen kan du i framtiden gå vidare till LAPL utan att läsa om teorin, det räcker med flygning och där har du också rabatt beroende på hur många UL timmar du skrapat ihop
     
  14. C42

    C42 Medlem

    Tack för klarläggande svar. Det är inte alltid lätt att läsa alla om och men i bestämmelserna. Men summan av kardemumman är ändå att man kan (efter flygskolans bedömning) tillgodoräkna sig en avsevärd reduktion om man går till LAPL från UL
     
  15. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Vad gör man om man inte har det undrar jag då? Flyga med instruktör tills man nått 12 landningar?
     
  16. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nae, PC med instruktör sen får man skärpa sig kommande året.
     
  17. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Säg att du gör din PC med instruktör. Detta tar mindre än 12 timmar och ni gör inte 12 landningar. Då skulle jag säga att man inte uppfyller kraven som de står skrivna i det ovan länkade stycket. Du har fortfarande inte inom de 12 närmaste föregående månaderna flugit 12 timmar och gjort 12 landningar med UL och borde således inte få tjänstgöra som pilot med ultralätt flygplan. Finns det någon regel som styrker att PC på något vis uppfyller de kraven?
     
  18. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    @Merf Se TSFS 2013:18 §20 och 21.
     
  19. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag ser bara inte hur de på något sätt tar bort 2013:18 19§.
    Det står ju ingenstans om förlängning och giltighetstid utan just 19§ säger ju bara att du inte får tjänstgöra som pilot på UL om du inte har 12 timmar och 12 landingar de 12 närmast föregående månaderna. 20§ och 21§ säger ju bara att en PC behövs, men inte att det på något vis gäller som standin för flygtimmarna specade i 19§. Man skulle kunna läsa det som att det behövs en PC _utöver_ de i 19§ specade flygtimmarna och landningarna.

    En tolkning som gör gällande att en PC kan ses motsvara flygtidskraven är ju dock trevligt. Så man kan se det som att man de 12 närmsta månaderna antingen behöver 12 timmar och 12 landningar ELLER en PC. Skulle vara praktiskt i det fallet man har UL som annex till ett PPL eftersom man på det viset kanske håller sig i god flygtrim flygandes normalklassat men har ett år då det inte blivit något UL-flygande, då vore det förmodligen klart smidigare att göra en PC när det väl vankas UL flygande igen snarare än att jaga fatt på en UL enbart för att pumpa ut 12 landningar.

    Tycker EASAs regler för PPL är tydligare skrivna, även om de konstiga (2 års period, men krav på flygtimmar under enbart sista året för förlängning är konstigt tycker jag). =)
     
  20. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nå, lyckligtvis läggs ansvaret på pilot och flygklubb istället för ett mer detaljerat reglemente, och det är bra. Det tolkas (och tillämpas) som att PC ersätter 12 flygtimmar senaste året. Dock är det nog få klubbar som tillåter sina UL-piloter att bara göra en PC (samt eventuellt tilläggsträning enligt flygskolans bedömning) under ett par års tid och sedan flyga, de som klarar sig med enbart PC är de som har kanske 10 h senaste året.
    Ditt scenario stämmer, det räcker med PC på UL för att behålla behörigheten. Men oavsett flygplan gäller - helt utan regler - att för att vara en bra pilot krävs ständig träning.
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan