Tillgodoräkna sig UL-B timmar för PPL eller LAPL?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av VoS, 2 Oktober 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Tackar!

    Håller helt med om den ständiga träningen (vilket är en anledning till att jag tycker upplägget för SEP med 2-årsperioder där det egentligen enbart är krav på timmar det andra året för förlängning är bra konstigt). Scenariot jag målade upp var beroende av att man har både PPL och UL. Får erkänna att det inte är helt hypotetiskt, då jag passat på att flyga in mig på klubbens UL-maskin och skaffat ULB som annex till mitt PPL. Saken är den dock att jag velat samla timmar för andra aktiviteter och då tenderar UL-tid inte att räknas då lägger jag hellre min flygtid på en normalklassad maskin. Till det hör sedan att klubben kanske säljer UL-maskinen då medlemmarna inte nyttjar den tillräckligt så det kan vara så att det i framtiden blir svårt att få till flygtimmar/landningar med UL ens om jag skulle vilja prioritera det mer än normalklassat.
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    §20 lyder

    Om kraven på flygtid och antal starter och landningar inte är uppfyllda, krävs kompletterande utbildning vid godkänd flygskola samt kompetenskontroll (PC). Kompetenskontroll ska utföras inför UL-instruktör och antecknas i flygdagboken.

    Jag tycker att denna paragraf är glasklar. Det finns inget annat rimligt sätt att tolka detta på än att kompletteringsutbildning+PC ersätter flygtids- och start/landningskravet.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tycker nog att den här regeln är bra. Att flyga 12 timmar om året är inte tillräckligt för att hålla sig i bra flygtrim men det funkar hjälpligt och kanske lagom som regelkrav. Skulle man ha 12 timmar under hela perioden tycker jag att det är för lite och då får man bevisa flygskickligheten med PC istället. Att flyga 12 timmar om året på en rating som är giltig i två år blir ju skumt, då blir det i praktiken en giltighet på ett år.

    Då tycker jag dagens system är bra även om det ibland kan vara lite omständigt att räkna ihop. Det bästa, och roligaste, är att flyga betydligt mer än 12 timmar varje år så slipper man tänka. ;)
     
Laddar...

Dela sidan