Tips på flygövningar

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Danel_L, 27 September 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Danel_L

    Danel_L Ny medlem

    Hejsan

    Jag har nyss klarat min uppflygning och väntar nu på att mitt UL-B cert ska komma med posten.
    De första flygningarna jag gör nu vill jag använda för att öva och finslipa olika delar av flygningen
    till exempel öva mer landningar.
    Tänkte höra om någon har ett tips (eller två) på någon nyttig övning för att förbättra sin flygförmåga?
    Typ som att flyga lazy eights eller liknande.
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Inget som har med akrobatik att göra, om jag får råda. Det bästa du kan göra är att flyga mycket, och flyga till andra platser än vad du är van vid. Flyg fastän det blåser några knop sidvind. Öva, öva, öva. Vill du göra övningar som lazy eight mm så måste det ske med en lärare.
     
    • Håller med Håller med x 2
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Du kan också öva sidvindslandning utan att landa. Håll dig på höjd så får du generellt starkare vindar. Leta sedan efter någon rak terrängdetalj (kraftledningsgator, eller järnvägar kan vara bra) som ger dig en lämplig sidvindskomposant när du flyger lngs med den. Därifrån kan du öva övergång från att hålla en vindupphållningsvinkel till att flyga med nosen i linje med terrängdetaljen (roder) och hålla positionen med lutning (skevning).

    På god höjd över lämpligt övningsområde kan du också säkerställa att du instinktivt "tänker rätt" vid flygning med hög anfallsvinkel (flyga långsamt med andra ord). På säker höjd kan du lugnt ligga med hög anfallsvinkel och simulera final i låg hastighet, observera sjunkhastighet och sedan testa att t.ex. öka anfallsvinkeln ytterligare och observerya/uppleva hur sjunkhastigheten ökar (efter att först eventuellt minskat beroende på hur häftigt du ändrar anfallsvinkeln).

    Öva navigation genom att ta ut en slinga på kartan med lite luriga mål (ta lite små kyrkor eller något. Något du bör kunna känna igen, men som inte är allt för uppenbart och kan pekas ut enkelt från höjd) för varje brytpunkt. Gör en ordentlig färdplanernig och se hur exakt på den beräknade tiden du kan hitta dina punkter.

    Öva övergångar mellan olika flygtillstånd genom att t.ex. planera en rutt där varje ben har olika höjder så du på det viset får blanda in lite stig, sjunk etc och försök gå ut så exakt som möjligt på satta hödjer och med lämplig hastighet. Kan också sätta olika hastigheter på benen (eller delar av benen) så du t.ex. kan öva på att övergå från stigning till planflykt med bibehållen fart etc.

    Öva med kringutrustning. Kanske har du skaffat en platta med SkyDemon? Flyg och testa med det och se hur det fungerar och hur du bäst kan använda det och "vanliga" kartor och navigationshjälpmedel så de komplementerar varandra och ger redundans.

    Det är väl egentligen bara "mer av det du redan gjort" som gäller. Känner du själv att det är något moment du är svagare på och som kanske inte gavs så mycket tid i din utbildning?
     
    • Gillar Gillar x 3
    • Håller med Håller med x 1
  4. Danel_L

    Danel_L Ny medlem

    Tackar så mycket för tipsen! Ska definitivt lägga in några av de övningarna i flygningen! Tänker främst öva sidvindslandning då det inte blev så många tillfällen under utbildningen.

    Tänker också böra flyga med en surfplatta snart. Finns det något alternativ till SkyDemon som också funkar bra?

    EDIT: Diskussionen om appar till surfplattfor fortsätter i följande tråd: http://www.flygfyren.nu/community/index.php?threads/finns-det-något-alternativ-till-skydemon.3546/

    /MOD
     
    Senast redigerad av en moderator: 2 Oktober 2016
    • Gillar Gillar x 1
  5. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Andra flygfält! Eftersom alla flygfält är lite olika krävs alltid lite olika saker vid start och landning. 30 besökta flygfält inom ett år efter utfärdat cert vet jag är möjligt:) På vägen kan du göra andra övningar.
     
    • Håller med Håller med x 1
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Det där är lite imponerande ändå. Tittar på mitt eget och ser att jag verkar ha besökt 9 fält. Tog certet i sommras så omöjligt lär det ju helt klart inte vara att nå 30 inom ett år från utfärdat cert, men ändå. Jag finner att jag tappar lite motivation när var och vartannat fält står listat som PPR; Det blir liksom ytterligare en sak som skall med i planeringen vilket begränsar både frihetskänslan samt gör att det tar lite mer tid. Nya fält är ju annars både kul och lärorikt, så det kanske handlar mer om att bara justera sin personliga inställning till att ringa folk etc?
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Titta på klubbarnas websidor, många gånger när det är PPR så räcker det ändå med att fylla i ett formulär på webben, läsa av fältstatus på webben och/eller lyssna av en telefonsvarare.

    Men håller med om att det är trist med det allt vanligare kravet på PPR, vore så mycket bättre om det räckte med att kolla NOTAM innan besök.
     
Laddar...

Dela sidan