Tips på flygplats nära Drammen i Norge?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av joma, 31 Juli 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. joma

    joma Medlem

    Jag funderar på att flyga och besöka släktingar i Drammen i Norge. Drammen ligger en bit sydväst om Oslo.
    Är det någon som har några tips på bra flygplatser att flyga till som ligger rimligt nära?
     
  2. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Nærmeste blir vel Hokksund (gress). Ellers er det grei kommunikasjon med tog fra Kjeller ved Lillestrøm nord for Oslo. Se ellers www.norskeflyplasser.no.

    Husk PPR og kopi av ATC FPL til desken@toll.no minimum 4t før ankomst.
     
  3. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag har en leverantör i Hokksund som har firman precis bredvid fältet.. Så jag passade ju på att kolla det lite nogrannare i fjol när jag var där (med bil).

    Säkert ok om det inte har regnat innan. När jag var där regnade det inte men banan var mer en landningsplats för sjöflygplan. Pölar överallt. Så dränering är nog inte det fältets största fördel. Så välj en torrare period om du väljer Hokksund är mitt tips. Eller åtminstone ring och kolla fältytan före start.
     
  4. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Förresten... Måste man verkligen meddela tullen om man flyger till Norge som Sobjerke antyder här ovan?
     
  5. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

  6. joma

    joma Medlem

    Hokksund hade jag missat. Tack för tipset!
    Det var lite att läsa på inför en ev landning där.
    Kan man landa direkt på Hokksund om man anmält tull innan eller måste man via annan flygplats?

    Tittade på tåg från Torp också. Någon med erfarenhet av landning på Torp? Här slipper man anmäla tull osv men det kostar väl något mer än Hokksund.
     
  7. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Det kan bli dyrt om du skal parkere flyet en stund på Torp.
     
  8. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag har varit på Torp. Har landat för tankning och parkering i ca 2 timmar. Fick en faktura hem till Sverige på ca 375 svenska kr. Inte så farligt.
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Norge är inte med i EU, så man måste i princip tulla vid flygning till och från Norge vilket kräver att man antingen använder flygplatser med tull eller har speciellt tillstånd från tullmyndigheterna.

    Nu finns det förenklade regler just för flygning mellan Norge och Sverige. När man flyger från Norge till Sverige med ett mindre flygplan och inte har tullpliktiga varor ombord så nöjer sig svenska tullen med att man har lämnat in en färdplan -- vilket man ju måste göra ändå för en utrikes flygning.

    De norska reglerna är likartade, men man kan inte använda vilken flygplats som helst och tullen måste ha färdplanen skickad med e-post fyra timmar i förväg (se sobjerke's länk ovan). Svenska tullen är lite smidigare som plockar färdplanen direkt från trafikledningssystemet.
     
  10. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    I see..
    Tack för förtydligandet..
     
  11. tomsve

    tomsve Ny medlem

    Flög direkt från Sverige till Hokksund för några år sedan. Inga problem. Slå tullen en signal bara och kolla så det inte är några konstigheter. Trevlig resa! :)
     
Laddar...

Dela sidan