Tips till segelflygare (plus de som inte har cert)

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Anders Lidén, 23 November 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    En person som idag har LAPL(S) plus behörighet att flyga TMG samt har flugit TMG 21 h sen TMG-utbildningen var klar har en liten lättare väg att ta LAPL(A) för motorflygplan. Man ska:
    - flyga minst 3 h i flygplan
    - göra minst 10 landningar DK och 10 EK i flygplan
    - göra flygprov inför kontrollant med praktiskt prov och muntligt förhör i ämnena procedurer, teknik och planering.
    Således inget skriftligt teoriprov alls eftersom det anses man ha gjort när man tog sitt segelflygcertifikat.

    Den som inte har men funderar på att ta ett certifikat rekommenderar jag att börja med ett segelcert (eller UL-cert). Funderar man redan nu att ta ett motorcert är vägen via dessa andra cert värt att studera. Om man som utbildad segelflygare "slipper" Transportstyrelsens teoriprov kan bara det kanske vara en anledning att överväga den vägen.
     
  2. Per-B

    Per-B Medlem

    Bra tips!
    Jag har LAPL(S)+TMG & >21h och planerar att gå den vägen till ett LAPL(A) så snart en flygskola min närhet har fått LAPL(A)-tillstånden/träningsmanual i ordning. Skolan måste tydligen även ha krediteringen enligt FCL110.A b) specificerad; "RF som har tillstånd för skolning till LAPL(A). De ska i sin träningsmanual ha beskrivit krediteringen som kan ges om vederbörande har ett LAPL(S) TMG." - enligt svar från TS.

    Ett UL-cert däremot ger tyvärr inte mer än max 50%/15h kreditering på LAPL(A) ordinarie flygskoltid vad jag har läst, och UL-flygare måste fortfarande läsa obligatoriska LAPL/PPL teorin och skriva TS-proven.

    Så för den som planerar ta ett LAPL(A) är ett LAPL(S)+TMG smidigt som första steg just nu. Men det gäller att passa på innan april 2018 då övergångstiden tar slut, efter det datumet måste även segelflyget gå över och skola till cert med LAPL/PPL teorin.
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jag är inte helt säker på att detta stämmer, skriva proven ja, men ställs det krav på att man även ska ha läst all teori? Intressant fråga, som jag inte har kunnat utläsa svaret till entydigt så klargör gärna. :)
     
  4. Per-B

    Per-B Medlem

    Detta är bara såsom jag uppfattat det efter läsning av diverse FCL-paragrafer. Resonemanget bygger på att eftersom UL-certet är nationellt krediteras inte den teorin (trots att DEN borde det, till skillnad från segelteorin ;-)), man kan bara tillgodogöra sig flygerfarenheten mot flygskolningen. Det finns inget undantag beskrivet som det gör för (S)+TMG, ul-flygaren blir tvungen att göra skolningen på samma sätt som en rookie-lapl(a)-elev eftersom inget annat anges, och den teorin är samma som för PPL, inklusive lektioner enligt kursplan.
     
  5. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag ringde TS och frågade om det inte räckte att skriva proven, men tvärstopp såvida man inte läste teorin vid en RF skola.
     
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag tvivlar inte på riktigheten men har du någon källa var det går att läsa ( jag hittar det inte)
     
  7. Per-B

    Per-B Medlem

    http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:02011R1178-20140403

    Jag kan svara på detta tror jag: Under kapitel B Sektion 2, FCL.110.A LAPL(A) b) – Erfarenhetskrav och tillgodoräknande - samt i den nästföljande passagen FCL.135(A) a) i länken ovan finns källan till informationen.
     
    Senast redigerad: 15 December 2015
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vad beträffar flygutbildningen står det i FCL.110.A(b) som även hänvisar vidare till FCL.135.A(a). Jag kan inte se att det uttryckligen står att man inte behöver göra något teoriprov, men reglerna kan tolkas så.
     
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Tack
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Såhär står det om vad den sökande ska göra:,

    2. Ett flygprov för att uppvisa en lämplig praktisk färdighetsnivå i den nya klassen. Under detta flygprov ska sökanden också uppvisa för kontrollanten att han/hon har en lämplig teoretisk kunskapsnivå för den andra klassen i följande ämnen:
    i) Operativa förfaranden.
    ii) Genomförande och planering av flygningar.
    iii) Allmän luftfartygskunskap.


    Det finns tyvärr inget AMC eller GM angående som jag hittat så därför är det svårt att veta exakt vad detta betyder men en grundlig briefing innan flygning kan räcka. Ett kortare teoretisk prov kan också ske men bör isf komma från kontrollanten. Det står heller inget i Part-ARA som rör myndighetens krav. Det ska bli intressant att se om TS väljer att ingripa.
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Precis. Det som lämnar tolkningsutrymme är att denna paragraf är avsedd för byte av klass inom samma certifikat och då har man givetvis redan nödvändig teori för certifikatet. I detta fall skall man byta från ett certifikat till ett annat. Enligt reglerna kräver båda certifikat teoretiska kunskaper inom samma områden men enligt AMC/GM skiljer detaljerna.

    Men jag håller med om att det finns all anledning att prova - eller kanske hellre att fråga kontrollanten om denne faktiskt kräver att få se papper på att man gjort teoriprov för LAPL(A).
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, den är kryptiskt skriven. Trots att den nämner byte av klass så hänvisar den ändå till de som har LAPL(S).
     
  13. Per-B

    Per-B Medlem

    Jag har redan kollat upp detta med TS via mail, såhär frågade jag:
    Och svaret från en handläggare på flygubildning blev:
    Med andra ord, I och med att en segelflygare har LAPL certifikat betraktar TS det som att han har fullgjort skriftliga LAPL-teorin oavsett om det är genom (S) eller (A). Muntliga redovisningen av operativa förfarande, genomförande och planering av flygning/allmän luftfartygskunskap är det som kvarstår.
     
    Senast redigerad av en moderator: 16 December 2015
    • Gillar Gillar x 1
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Tack för infon! Alltid intressant det där. "Vad står det i regeln?" och "Vad säger TS att det står i regeln?". Här tycker jag att de har gjort en mycket bra tolkning.
     
  15. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i mitt första inlägg, men jag hade kollat med TS att det jag skrev verkligen var deras tolkning också. Vi har 4 segelflygare som sätter igång med teorin efter nyår så det ska bli intressant att följa hur denna jungfruliga mark (eller luft?:)) fungerar i praktiken. De ska alltså gå teorin så de klarar skolprov på flygskolan i respektive ämne.
     
  16. Per-B

    Per-B Medlem

    Nu hänger inte jag med däremot :), har ni fyra nya segel-elever som ska skola till nationellt S-certifikat enligt nuvarande (gamla)regelverk och när dom har fått ut S-certet konvertera detta till ett LAPL(S)?
    I sånt fall borde teoriskolningen följa Segelflygets existerande kursplan, är det så du menade med klarar skolprov på flygskolan i respektive ämne?
     
  17. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Nä, de är alltså segelflygare som uppfyller villkoren enligt EASA-FCL. De har LAPL(S), är influgna på TMG och har efter den utcheckningen flugit minst 21 h TMG. För att motorflygskolan ska vara säker på att de klarar det muntliga provet i samband med uppflygningen för LAPL(A) så ställer skolan kravet att godkänt skolprov ska avläggas i de tre ämnena.
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Per-B

    Per-B Medlem

    Ah, då är det kristallklart! Verkar rimligt med det upplägget, eftersom (A)-skolan intygar att eleven är mogen uppgiften att genomgå flygprovet både kunskapsmässigt och praktiskt när det beställs.
     
  19. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Kul! Jag som är sugen på att börja med segelflyg.
     
  20. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Enligt regelverket omfattas inte denna "genväg" till ett LAPL(A) om man har ett SPL, men Transportstyrelsen har nu meddelat att man godkänner samma regler för den som har SPL med TMG-behörighet och därefter 21 h på TMG. Det vore ju lite konstigt annars då SPL ska anses vara högre rankat ur cert-synpunkt. Så alla som segelflyger; fundera på detta sätt att ta motorcert, bara för ett år sen krävdes min 35 h, nu är kravet min 3 h. Vad det blir i praktiken får vi en uppfattning om när de första flugit upp. Och att inte behöva skriva teoriprov kan ju också vara en morot...
     
Laddar...

Dela sidan