Tips till segelflygare (plus de som inte har cert)

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Anders Lidén, 23 November 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Fint, har du eller någon du känner meddelats detta av TS? Har ni det i skriftlig form? Jag skulle gärna vilja se det då jag just nu har kontakt med flera på min klubb som vill gå från SPL med TMG till LAPL(A).
     
  2. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Ja, utan svar i skriftlig form står man sig slätt;)

    "Det gäller även för SPL. Enligt EASA är det underförstått att det även ska vara för SPL. Men de ska ändra regelverket så fort som möjligt. Vi tolkar det alltså att detta även gäller för SPL så de behöver inte byta ut det till ett LAPL(S) för att få tillgodoräkna sig tiden.

    med vänlig hälsning,
    Malin Andersson
    Handläggare sektionen för flygcertifikat"
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Larscho

    Larscho Moderator

  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för info. Tipsade en Segelflygare idag om detta som blev väldigt förvånad och riktigt glad över detta :)

    Jag antar att om man vill gå från LAPL(S) till UL-B så det enklare via LAPL(A) än att behöva göra om alla teoriprov för UL-B?
    Vad krävs för att flyga UL-B på LAPL(A)?

    Jonas
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det låter rimligt. För att flyga UL på LAPL(A) skulle jag säga att det krävs ca 3-4 flygtimmar med uppflygning för klassen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Borde vara perfekt tillfälle att försöka locka över lite segelflygare till motorsidan nu. Kanske att man sätter ihop konverteringpaket på klubbarna och annonserar lite!
     
    Senast redigerad: 22 Februari 2016
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Jepp! Vi har 5 elever i Nyköpings Flygklubb som är intresserade av att gå över till LAPL(A). Vi väntar bara på att få en godkänd manual för att kunna göra det.
     
  8. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag har gått vägen LAPL-S - A skolade i tisdags och flög upp igår.
     
    • Gillar Gillar x 5
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Grattis!
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Per-B

    Per-B Medlem

    Kul! Hur många timmar flygskolning blev det och på vilken slags maskin? Upplevde du flygprovet som svårt, kommandes från segelflygsidan och TMG innan?
     
  11. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    TISDAG Efter 3:25 tim hade jag gjort det jag behövde plus några extra landningar. Nu var det för sent att flyga hem så övernattning i Kalmar
    ONSDAG Jag gör en EK timme för att åka ut o slipa lite innan jag flyger hem till Västerås
    FREDAG Jag gör ett kortpass för att komma in i PA28 flygning som är helt annat än den UL jag flög ner med. Uppflygning. Nej jag upplevde inte uppflygningen svår.
    Det jag tyckte var svårast var att lära mig hur tung en PA28 är att hantera i branta svängar, samt hitta referenser för glidal vid bedömningslandning glida UL 17:1, pa28 8:1

    Jag har totalt någonstans 1100-1200 tim, 79 TMG resten UL/ lärare
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Kul att höra! Då var du kanske den första personen i landet som gjorde den här typen av uppflygning. Hur var det muntliga förhöret?
    Låter som att du är i mycket bra flygtrim vilket säkerligen har bidragit till att du flög få timmar, riktigt gött att regelverket tillåter det!
     
  13. control

    control Välkänd medlem

    Generellt sett är det väl ingen som inte håller med om påståendet att de flesta UL kräver mer flygkänsla av piloten än en PA28a, dock inte säker på att detsamma gäller för alla segelflygplan.
    Min iofs. ganska ringa erfarenhet av segelflygare som skolat normalklass med mig är att de flyger riktigt bra.
     
  14. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag är inte först, jag vet åtminstone en som gjort det före mig fast då i Linköping

    Jo jag har bra flygtim och 13 år med en massa olika flygplan i ryggsäcken så det hjälper givetvis till att hålla ner behovet av timmar.

    Jag är UL Lärare och utbildar i alla teoretiska ämnen, så regler o bestämmelser är inga problem
     
Laddar...

Dela sidan