Hur fungerar Trollhättan flygplats (ESGT) när TWR är stängt?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Stefan G, 25 Juli 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Stefan G

    Stefan G Ny medlem

    Jag är under utbildning och försöker hitta information om hur Trollhättan (ESGT) fungerar när tornet är stängt. Är det någon mer rutinerad som kan vägleda mig eller har bra information?
     
  2. joma

    joma Medlem

    Kollade på deras hemsida:
    http://www.fyrstadsflyget.se/crew/

    Annars brukar du kunna hitta öppettider i NOTAM:
    ESGT/TROLLHATTAN-VANERSBORG
    - ACFT STAND 01 CLOSED
    FROM: 21 JUL 2017 11:51 TO: 21 AUG 2017 12:00 EST ES/B2333/17


    - AERODROME CONTROL TOWER (TWR) HOURS OF OPS/SERVICE MON-FRI
    CLSD O/R
    0600-1430 60 MIN PN PHONE+46(0)706 87 64 45 SAT-SUN CLSD
    FROM: 10 JUL 2017 00:00 TO: 06 AUG 2017 23:59 ES/B1791/17


    - PPR REQUIRED FOR SCHOOL AND TRAINING FLIGHTS INVOLVING REPEATED
    INSTRUMENT APPROACHES AND/OR TGL. TELEPHONE +46 520 429 361
    FROM: 14 JUN 2017 09:39 TO: 14 SEP 2017 10:00 EST ES/B1837/17


    - ACFT STAND 11 CLOSED
    FROM: 11 MAY 2017 09:30 TO: 10 AUG 2017 10:00 EST ES/B1348/17


    Nu verkar det vara motstridiga uppgifter på hemsidan och i NOTAM, så NOTAM får antas gälla då.
    Tolkar det som att flygplatsen är stängd, men kan öppna på förfrågan under mån-fre.

    Alltid bra att ringa och kontrollera öppettiderna och vad som gäller på den här typen av flygplatser.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det första du gör är att titta på informationen om flygplatsen i AIP. När det gäller en flygplats med trafikledning så hittar du det i AIP AD 2. Där står öppettiderna för flygplatsen. Därefter tittar du på om det finns något AIP SUP eller NOTAM som ändrar tiderna. Har du en pålitlig flygplatsmanual så kan du läsa öppettiderna där -- den skall ha uppgifterna från AIP -- men NOTAM måste du kontrollera ändå. (Beträffande Trollhättan, se även mitt nästa inlägg.)

    Om flygplatsen är öppen fast tornet är stängt så bör du ta reda på var du skall parkera och hur du kommer ut från flygplatsen (eller in). Den informationen finns normalt inte i AIP utan man måste kontakta flygplatsen eller den lokala flygklubben. Ofta finns det annan personal på plats, eller så finns det en grind som går att öppna från airside. Ibland (t.ex. i Visby) öppnar man grinden utifrån med kodlås och koden finns anslagen på airside så att man kan läsa den innan man går ut. Om du inte tänker parkera så är förstås det inget problem.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    NOTAMet talar om trafikledningens öppethållning, inte flygplatsens öppethållning. Det är helt olika saker. Den officiella uppgiften om öppettider finns i AIP och där står det om Trollhättan "As ATS", vilket betyder att flygplatsens öppettider följer trafikledningens öppettider.

    På webbplatsen står faktiskt att Trollhättan är öppen "H24", men det kan man inte lita på. Flygplatsen har en skyldighet att se till att korrekta uppgifter finns i AIP/NOTAM, men de har ingen skyldighet att se till att det står rätt uppgifter på webbplatsen. Detta betyder förstås inte att det som står i AIP nödvändigtvis är rätt eftersom flygplatsledningen kan ha slarvat med att anmäla ändringar. Följer du det som står i AIP/NOTAM så har du i alla fall ryggen fri om det skulle bli diskussion.

    I detta fall skulle jag kontakta flygplatsen, påpeka att det står olika uppgifter på webbplatsen och i AIP, fråga vad som är rätt och vänligt be dem korrigera den uppgift som är felaktig!
     
  5. Stefan G

    Stefan G Ny medlem

    Det visar sig att Trollhättan hanteras som okontrollerad flygplats när twr är stängt, med allt vad det innebär. Fick bra hjälp av representant från flygklubben bl.a. Tack för alla inputs!
     
Laddar...

Dela sidan