Trosa FK / Swedish Ultraflyers

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av tomas, 15 Juni 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. tomas

    tomas Medlem

    Tänkte bara kolla om det finns medlemar ur klubbarna här på forumet?

    Ska ta cert i höst alt till våren 2015. Försöker dock bestämma mig för vilken klubb.

    Skulle vara kul att höra allas åsikter, bra som dåliga. Fördelar/nackdelar. Hur gemenskapen är m.m. m.m.

    Vill få veta så mycket som möjligt! ;) :)

    Kan skicka PM också!

    Ha det fint!

    Med vänlig hälsning, T.
     
  2. Björnen

    Björnen Ny medlem

    Båda är jättefina klubbar tycker jag.
    Jag är medlem i SUF men brukar hälsa på Trosa ibland.
    Du kanske kan titta på kommunikationerna och se vad som blir bäst för dig.
    Jag bor söder om stan och skolade på SUF, var lite så där mht trafiken genom stan.

    Trosa har både UL och PPL.
    SUF har endast UL men både land och sjö.
     
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Vad är det som gör att det är just dessa två som är aktuella? UL?
     
  4. tomas

    tomas Medlem

    Jag bor i sthlm och har lika långt till bägge klubbarna. Har besökt SUF och gillade klubben, området och kärrorna som verkade hålla högsta nivå! :)

    Min tanke är som sagt att ta LAPL och sedan flyga in mig på Dynamic. Gillar verkligen det lilla flygplanet. :)
    Tanken är att som för de flesta andra antar jag, att jag kommer oftast flyga själv eller tillsammans med max 1 passagerare men vill kunna ha möjligheten att flyga t.ex. en PA28:a eller liknande för att kunna hitta på något med fler passagerare/vänner.
    Jag vill flyga UL-B vanligtvis, dels för kostnaden men också för att jag gillar kärrorna men vill ha valmöjligheten.

    Verkar dock som SUF inte kommer erbjuda LAPL men Trosa FK kommer göra det.

    Har inte besökt Trosa än men som sagt, gillade SUF.

    Sedan funderar man på vad som blir billigaste valet och det lämpligaste?

    Men som sagt, vore kul att höra med er medlemmar vad ni tycker och hur klubbarna ser på sin framtid m.m. (kan inte mycket alls om detta)
     
  5. Björnen

    Björnen Ny medlem

    Jag tror det blir billigare och enklare att först ta UL-B och skola på Dynamic.
    När du sedan har UL-B +15 flygtimmar kan du ta LAPL om jag förstått regelboken rätt.
    Det lutar kanske mest åt Trosa om LAPL är viktigt för dig.
     
  6. tomas

    tomas Medlem

    Ja, vi får se hur det blir, behöver kolla med dom i Trosa hur det ligger till med hur mycket flygtimmar jag behöver / år på varje kärra för i sådana fall kunna behålla ett LAPL-cert då tanken inte är att alltid flyga de lite "tyngre" kärrorna. Nog offtopic.

    Hur har ni det i SUF då? Gör ni mycket tillsammans, går ni ihop några stycken och gör "trippar" tillsammans till och från eller bokar man sin tid och flyger själv allt som oftast? Tänker lite på sammanhållningen? Självklart är det ju en del medlemmar men är det en bra stämning och så vidare?

    Verkade bra när jag var på eran fly-in även om man hängde mest med sig själv! :D

    En annan fråga, lite offtopic måhända men den 4-sitsiga Dynamic WT10 är det en ul-b kärra, och i sådana fall, är det något som har diskuterats som en intressant investering i framtiden?
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Om du håller dig i god flygtrim med UL-flygande så behöver du bara göra en PC vart annat år i normalklass för att hålla den behörigheten.

    Vill du slippa PC så måste du ha 12 timmar den senaste 12 månadersperioden av varje 24mån period för att då göra en lärartimme.
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    UL är alltid 1 eller 2-sitsig oavsett övriga faktorer, så den 4-sitsiga (Advantic heter den väl) kommer att flygas med PPL/LAPL-cert.

    /hans
     
  9. tomas

    tomas Medlem

    Okej, ja det låter ju vettigt, och spontant så känns det som att man minst lär flyga 1tim/månad utan större problem.
    Hans_P, jo jag kunde nästan ha tänkt mig att det var så men fick endå för mig att Dynamic bara byggde UL-kärror.

    Flög en provtur med Håkan.A från SUF ikväll, jäkligt trevlig och en rolig tur blev det med mycket spakande! :)
    Känns som en vettig nivå, potenta kärror som gör att man till en billig penning får flyga sjysst och med erfarenheten avgöra vad man behöver/vill. Som jag fattar det nu så får man räkna 15tim flygtid plus endel teori (?) om man senare vill gå vidare med tex LAPL?

    Men SUF verkar som sagt vara en jäkligt trevlig klubb med bra folk!
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. AndiK

    AndiK Medlem

    Jag var i samma sits som du för ca två år sedan. Har länge haft en ekonomisk diskussion med mig själv om flygcertifikat, varit på det flera gånger men varje gång av ekonomiska skäl backat ur... När Tullinge och Barkis försvann så verkade det ganska säkert vilket håll allt lutade åt och i samma veva såg jag en dokumentär om ultralätta flygplan på NatGeo och insåg att det inte längre var 'blompinnar och duk' vilket gjorde mig lite ängslig för UL tidigare.

    Så jag ringde runt och insåg samma situation som du - Trosa och SUF. Eftersom sjöflyg för mig är den Stora Drömmen (tänk en Cub på flottörer i Stockholms skärgård...) blev det SUF, fast jag bor i Nacka, vilket ju måste anses vara söder om stan. Det kan vara bökigt att ta sig till fältet efter jobbet en vardag, men jag gör det ju och gjorde under hela min utbildning och det var aldrig riktigt ett problem - det tenderar att choka på Essingeleden och sedan Rotebroleden, som vanligt. Helger och icke-rusningstrafik är dock inget problem.

    Jag flög min första lektion och en del av min utbildning med Håkan A också, och håller med dig om att han är en fantastiskt trevlig, kompetent, tålmodig och förtroendeingivande flyglärare, som varit en fröjd att få dela cockpit med. Fördelen är ju att du vilken klubb du än väljer kan flyga med Håkan A, som utbildar på Dynamic på båda ställen ;)

    Men som sagt, för mig föll valet på SUF och jag har aldrig ångrat det, det är en fin klubb med bra sammanhållning, hög lärartäthet, inte för tätt i bokningskalendern och ett riktigt trevligt flygfält. Plus sjöflyg, så klart (när de väl har svetsat på flottörerna på Ludvig Sigurd!). Kan rekommenderas!

    Vilken klubb du än väljer hoppas jag att du tar steget och unnar dig själv denna upplevelse. Du kommer inte ångra dig!!
     
  11. tomas

    tomas Medlem

    Tjena Andi.

    Jo man fick ju för sig att UL var pinnar och duk fortfarande, men ack så dålig koll man hade. när man nu insätt att UL-B kärrorna är mycket modernare än dom absolut flesta ppl-kärrorna, tekniken går hela tiden framåt inom UL-B, och kärrorna i sig håller i stort samma prestanda som ppl-kärrorna, så var mitt val enkelt mellan ppl och ul-b.

    Det jag dock tvekade på var antalet passagerare men har kommit underfull med att jag till 90% lär flyga helt ensam :( ;) eller med en passagerare.
    Räcker inte det sedan så finns LAPL att ta till!

    Har besökt både SUF och Trosa, och folket jag träffat på båda klubbarna har varit mycket trevliga men annars så finns det ju för/nackdelar med bägge. dock inga stora nackdelar med någon, mest i-landsproblem! ;)

    Eftersom ingen av klubbarna kan lämna ett exakt startdatum på höstkursen samt exakt vilka dagar i veckan det blir så kommer jag vänta och det blir avgörandet tyvärr. Jag måste fixa och trixa med jobb och familj så jag hade varit i behov av denna info tidigt.

    men nu blir det nog så att första klubben ut med info ang höstens kurs vinner en ny medlem.. ;)
     
  12. AndiK

    AndiK Medlem

    Rätt inställning. Jag kommer själv ihåg, hur ivrig jag var att få ihop mina första 10 timmar och tre landningar så jag kunde börja ta passagerare, så jag gjorde det på bara någon vecka efter cert så att jag kunde börja flyga med folk!!

    Det var ett år sedan nu. Jag har haft EN flygning med passagerare ombord. Det var min fru, som till nöds flög med mig i en halvtimme. :ROFLMAO:




    Flyg för att det är ditt intresse, inte för att frakta andra ;)
     
Laddar...

Dela sidan